2024-02-11, 11:28
Medlem
Jag förstår domen, men samtidigt var det ju hon själv som fotograferade med sin egen kamera och spred bilderna till sina kollegor varav en kollega gjorde en kopia på en del av fotosekvensen som han delade till andra. Snarare att det är upphovsrättsbrott, den dömde var ju inte fotografen.
Citera
2024-02-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Rätt åt henne vad är det för idiot som inte var påklädd. Det idiotiska han gjorde att visa den.

Hahahaha såg du bilderna eller? Ingen har sagt något om en kvinna
Citera
2024-02-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
"Han har anfört att hans syfte med att visa bilden för kollegorna var att betona hur man inte bör vara klädd i en videokonferens."

Så peddot som visar sin snopp för kollegor på videomöten kommer undan med det, men kollegan som klagar på det blir dömd?

Peddot? Barnarbetare?
Citera
2024-02-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Märklig lag och/eller dom.

Om någon ställer sig naken framför ett fönster, så att personen syns från gatan, kan då någon som tar en bild bli dömd för "kränkande fotografering"?

Självklart.
Citera
2024-02-11, 16:49
Medlem
Citat:
Det är helt fnoskigt om det stämmer. Lagen verkar isf vara skriven med målsättningen, att det ska vara riskfritt att klanta sig.

Du tycker det skulle vara mer rimligt om det i samhället var OK att utnyttja att medmänniskor gör misstag? Tycker det är en bra lag och har själv aldrig haft problem med att låta bli att fota folk som råkat blotta sig. Är också glad att inte den kvinna som öppnade toadörren när jag satt och sket på en offentlig toalett och glömt låsa, inte plåtade spektaklet.
Citera
2024-02-11, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viruse
Jag förstår domen, men samtidigt var det ju hon själv som fotograferade med sin egen kamera och spred bilderna till sina kollegor varav en kollega gjorde en kopia på en del av fotosekvensen som han delade till andra. Snarare att det är upphovsrättsbrott, den dömde var ju inte fotografen.

Tog han en skärmdump så är han väl ”fotograf”.
Citera
2024-02-11, 17:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Du tycker det skulle vara mer rimligt om det i samhället var OK att utnyttja att medmänniskor gör misstag? Tycker det är en bra lag och har själv aldrig haft problem med att låta bli att fota folk som råkat blotta sig. Är också glad att inte den kvinna som öppnade toadörren när jag satt och sket på en offentlig toalett och glömt låsa, inte plåtade spektaklet.

Det är imo helt rubbat, att det kan vara olagligt att i *sitt eget hem* fotografera *sin egen datorskärm* och visa bilden för några kollegor.
Citera
2024-02-11, 17:28
Medlem
Citat:
Tog han en skärmdump så är han väl ”fotograf”.
Nä, om du tar en bild av en bild som någon annan tagit så är det fortfarande den andra som är fotografen. Du kan inte gå på tex fotografiska och fota av fotografierna där och sen hävda att du är fotografen. Samma gäller väl här. Han tar en bild av en annan bild. Det är bara en kopia på den första bilden. Om du tar en skärmdump av mitt foto så är det fortfarande jag som är fotografen även om du tagit en kopia.
Citera
2024-02-11, 19:46
Medlem
Citat:
Det är imo helt rubbat, att det kan vara olagligt att i *sitt eget hem* fotografera *sin egen datorskärm* och visa bilden för några kollegor.

Nu är det ju inte skärmdumpen som är problemet utan just att den sprids. Vilket vettigt syfte till att en sådan spridning ska vara ok tycker du att det finns? Att vi alla ska ha rätten att garva läppen av oss åt någon som gör bort sig? Jag kan iofs hålla med om att lagen är galen. Den borde inte behövas då folk borde fatta vad man gör och inte gör om någon stackare ofrivilligt råkar visa en naken kroppsdel.
Citera
2024-02-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viruse
Nä, om du tar en bild av en bild som någon annan tagit så är det fortfarande den andra som är fotografen. Du kan inte gå på tex fotografiska och fota av fotografierna där och sen hävda att du är fotografen. Samma gäller väl här. Han tar en bild av en annan bild. Det är bara en kopia på den första bilden. Om du tar en skärmdump av mitt foto så är det fortfarande jag som är fotografen även om du tagit en kopia.

Du har fel tyvärr och blandar ihop saker och ting. Tar jag ett foto av ett foto så är jag fotograf till den bilden. Men det jag fotar finns det ju en upphovsrätt till och den kan jag inte ts över genom att knäppa en bild och säga att nu är det jag som har upphovsrätten till den bilden. Det är helt enkelt ett upphovsrättsintrång. Ett känt fall av detta är fotografen som tog en bild på en kvinna som onanerade framför ett foto på Carola. Fotografen fick om jag inte minns fel både betala skadestånd samt att fotot fick redigeras så att Carolabilden togs bort. Och det var inte till Carola skadeståndet skulle utan till fotografen som tagit bilden på henne. Upphovsrätten ställer också till det en del när tidningar gör artiklar om fotoutställningar. Men igen handlar det bara om upphovsrätten. Det är givetvis så att pressfotograferna är de som ses som fotografer av dessa bilder, även om de sedan avbildar andras fotografers bilder.
Citera
2024-02-11, 19:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Nu är det ju inte skärmdumpen som är problemet utan just att den sprids. Vilket vettigt syfte till att en sådan spridning ska vara ok tycker du att det finns? Att vi alla ska ha rätten att garva läppen av oss åt någon som gör bort sig? Jag kan iofs hålla med om att lagen är galen. Den borde inte behövas då folk borde fatta vad man gör och inte gör om någon stackare ofrivilligt råkar visa en naken kroppsdel.

Han blev dömd för att han i *sitt eget hem* fotograferade *sin egen datorskärm*
6 a § brottsbalken. För kränkande fotografering döms den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme. Straffskalan är böter eller fängelse i högst två år.
Som lagen tolkas, så spelar det ingen roll var fotografen befinner sig, när bilden tas, vilket imo är helt rubbat.
Citera
2024-02-11, 20:00
Medlem
Citat:
Han blev dömd för att han i *sitt eget hem* fotograferade *sin egen datorskärm*
6 a § brottsbalken. För kränkande fotografering döms den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme. Straffskalan är böter eller fängelse i högst två år.
Som lagen tolkas, så spelar det ingen roll var fotografen befinner sig, när bilden tas, vilket imo är helt rubbat.

OK, då var det alltså olagligt även utan spridningen. Bra! Att göra det han gjorde är lika illa som att montera in en kamera på sitt dass och sedan filma de som använder det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in