Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-11, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Hoppas du också kollade på de där bilderna över temperaturen över hela planeten. De allra flesta ställen hade långt över medeltemperatur, det var vi, några ställen i sydamerika och sibirien som hade kallare. Att vi får lokalt kallare betyder inte att jordens medeltemperatur också blir nämnvärt lägre.

somrast intervjuades en av meteorologerna på SMHI om varför det var så klen pricksäkerhet i prognoserna, klart sämre än förr. Svaret var att de modeller de brukat använda inte längre fungerar, atmosfären innehåller mer energi än tidigare.

Det var den värsta bortförklaringen till att deras prognoser ALDRIG har stämt mer än om man skulle ha singlat slant..
Citera
2024-02-11, 07:39
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CBDtillTHC
Hur jävla svårt ska det vara? Läs artikeln det står klart och tydligt varför golfströmmen kommer kollapsa.

Klimatförändringar leder till Uppvärmning av Nordpolen som leder till att isarna smälter som leder till att kallt vatten flyter söder ut från Nordpolen och blockerar golfströmmen vilket leder till en ny istid i Skandinavien.

Jag är 50+

Redan när jag gick i skolan,, så tjafsade man om den här skiten, och om vi nu då läser artikeln (har du gjort det egentligen?)
Citat:
While many scientists believe the AMOC will slow under climate change, and could even grind to a halt, there remains huge uncertainty over when and how fast this could happen. The AMOC has only been monitored continuously since 2004.

A scientist holds a piece of the ice core extracted from West Antarctica showing air bubbles.
Scientists do know — from building a picture of the past using things like ice cores and ocean sediments — the AMOC shut down more than 12,000 years ago following rapid glacier melt.

Now they are scrambling to work out if it could happen

Så antingen Ljög man när jag var barn pre-2004, eller så ljuger man nu, men det spelar ingen roll, för precis INGENTING har förändrats.

Man vet fortfarande inte ett skit mer än att för 12000 år sedan hände det, och "Tänk om" det händer igen, vad skall vi göra då----det vet vi inte"

exakt.

Vi kan inte göra någonting åt det, men med jämna mellanrum kommer någon ny förmåga och slår på stora trumman och tror sig presentera någonting nytt.

så "Hur jävla svårt skall det vara", kan du ju ställa dig själv.
Citera
2024-02-11, 07:42
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var den värsta bortförklaringen till att deras prognoser ALDRIG har stämt mer än om man skulle ha singlat slant..
Förr var träffsäkerheten för nästkommande dag klart högre än den var i somrast, det var liksom inget konstigt med det, det finns ju meteorologiska data på det om du vill faktakolla. Träffsäkerheten är långt sämre nu trots mer avancerade datorer och detta beror på att modellerna behöver anpassas, men detta arbete är svårt eftersom förändringen går väldigt fort.
Citera
2024-02-11, 07:43
Medlem
Kaptagons avatar
Nu kommer nedbrutna polarvindar gör att vi får
kallare vintrar i Sverige på kort och lång sikt. Allt detta pga den globala uppvärmningen såklart.

Varmt är kallt
Frihet är grön skatt
Greta är sanningen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/15KAzX/kan-vara-borjan-pa-iskalla-vintrar-valdigt-oroande-trend
Citera
2024-02-11, 07:45
Medlem
Citat:
Hoppas du också kollade på de där bilderna över temperaturen över hela planeten. De allra flesta ställen hade långt över medeltemperatur, det var vi, några ställen i sydamerika och sibirien som hade kallare. Att vi får lokalt kallare betyder inte att jordens medeltemperatur också blir nämnvärt lägre.

somrast intervjuades en av meteorologerna på SMHI om varför det var så klen pricksäkerhet i prognoserna, klart sämre än förr. Svaret var att de modeller de brukat använda inte längre fungerar, atmosfären innehåller mer energi än tidigare.
Hoppas arabländerna tar emot oss så mycket vi välkomnat dom.
Citera
2024-02-11, 07:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Så, om det är varmt hotar man med att "jorden har feber" och att klimatförändringarna kommer smälta alla världens isar, utrota isbjörnar och höja havsnivån och medeltemperaturen i Sverige med 10 grader etc. Har vi en kall vinter så hittar några idioter på att golfströmmen kollapsar inom ett år.
Ungefär så.
Sedan kommer någonting nytt, typ en global pandemi som utrotar mänskligheten om..jaha, nej, den är avblåst...men ja..

Jag tror AI kan komma att lösa av klimatet och Pandemierna nu, hade varit uppfriskande med lite nya Utrotningstrådar på Flashback.

"
Citat:
Ni måste vaccinera er och sluta köra dieselbilar för annars kommer AI att bli det nya skynet, men ni kan undvika alltihop om ni röstar för fortsatt global omfördelning"
Citera
2024-02-11, 07:48
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Hoppas arabländerna tar emot oss så mycket vi välkomnat dom.
Jag tror de länderna kommer bli långt mer besvärliga att överleva i än vår avkrok.
Vi kan slippa scenariot, men ingen vill göra något nu, alla pekar på varandra och säger att först ska det eller det åtgärdas. Det kommer bli allt dyrare ju längre vi väntar.
Citera
2024-02-11, 07:49
Medlem
Citat:
Vad då ljugit om allt? Har du inte märkt att vi fått ett allt mer nyckfullt och energirikt klimat? Där hettorna blir mer extrema, regnen mer intensiva, vindarna kraftigare än de var när vi var barn?
Betalar du så galet höga skatter begriper jag inte vad du jobbar med.

Jag betalar ca 67% i skatt.

Jag har hört domedagsprofetior i 50 år. Orkar inte räkna upp alla påhitt. Problemet kommer när man ropar på vargen alldeles för många gånger. Alla har redan tröttnat. Tänk om detta stämmer, och vad hade "forskarna" tänkt göra åt saken? Paddla åt andra hållet hahaha! Deras jidder låter ungefär som en jägare som skjuter på måfå rakt ut i skogen och hoppas på att träffa en älg. Nån gång kommer någon att träffa en älg.

När det gäller denna vinter så är den som alla andra vintrar när jag var barn. Väder är väder. Enda skillnaden är att vi har tillgång till mer information. Man trodde att dumhet skulle lösas bara människor fick tillgång till mer information. Nu vet vi att det inte var problemet.

"Forskarna" hotade att världshavens temperaturer skulle stiga och vi dränkas... problemet var bara att forskarna inte hade en aning om vad fysik är. Ungefär som miljöpartister. De kände inget till om termodynamikens lagar. Jag har hört om att golfströmmen skulle vända "nästa vecka" i 50 år nu. Om 50 år kommer samma fakta upprepas. What´s next to the moon?
Citera
2024-02-11, 07:50
Medlem
GrillTeknikers avatar
Det enda vettiga blir väl att ha en lägenhet i Norrland och en i Spanien, samt kunna jobba på distans...
Citera
2024-02-11, 07:51
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Förr var träffsäkerheten för nästkommande dag klart högre än den var i somrast, det var liksom inget konstigt med det, det finns ju meteorologiska data på det om du vill faktakolla. Träffsäkerheten är långt sämre nu trots mer avancerade datorer och detta beror på att modellerna behöver anpassas, men detta arbete är svårt eftersom förändringen går väldigt fort.

Du skojar väl?

Så man har nya "Mer avancerade system", men dom är sämre på att förutspå vädret, för KLIMATET ändrar sig så snabbt att man hinner inte med att anpassa sig till klimatet med sina Datorstyrda modeller!!

Nu får du fanimig tänka ett varv till.
Citera
2024-02-11, 07:51
Medlem
Citat:
Jag tror de länderna kommer bli långt mer besvärliga att överleva i än vår avkrok.
Vi kan slippa scenariot, men ingen vill göra något nu, alla pekar på varandra och säger att först ska det eller det åtgärdas. Det kommer bli allt dyrare ju längre vi väntar.

Aha, dyrare hahaha...

Vi måste betala snabbt. Idioterna får knacka på någonannastans
Citera
2024-02-11, 07:52
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Tänk att verkligen allt apokalyptiskt spås inträffa under vår livstid, efter 200 000 år av mänsklig närvaro. Otroligt!

/AI
Haha eller hur, mycket märkligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in