Citat:
Ursprungligen postat av
anxypants
Hur pass påverkad man blir av kväveberusning på djupet är individuellt men jag har alltid fått lära mig att var tionde meters djup är ungefär som att dricka en drink så på 30 meter känner man klart av djupet. Under kurs brukar man få lösa enklare pussel och andra logiska övningar både på djupet och sen på ytan så att man själv känner skillnaden. Minns fortfarande hur jag mest bara fnissade när instruktören höll fram övningarna första gången jag var på 30 meter. Jag kände mig inte alls rädd över djupet eller så, klart påverkad av kväveberusningen. Ganska läskigt egentligen.
Något med denna tragiska olycka är verkligen märkligt, jag finner det obegripligt att två medelålders och mogna individer tog såna risker som de tydligen gjorde om uppgifterna om dyk till 30 meters djup är korrekta.
Kul att du nämner kväveberusning.
Minns så väl, när jag skulle lösa enkla matte-uppgifter (typ 1a-2a klass) på dryga 30 meter. Fixade det, men knappt, behövde tänka lääänge! Sen fick man med sig en tennisboll oxå, den imploderade vid 18-20 meter.
Så dessa stackare som ej så erfarna, gav sig ner på dessa djup, 30 meter nånting, under kyliga omständigheter, låter oansvarigt i mina öron. Frid över deras minne.