2023-03-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lockig.surdeg.spis
Vädret spelar ingen roll för tryckskillnaden (som är det farliga i det här fallet).Den relativa tryckskillnaden är också störst på mindre djup och därmed är det på grunt vatten man har en ökad risk för problem.

Aha, där ser man. Tack för infon!

Tänkte på att det stod att det var besvärliga vågor som fick dem att gå ner igen till ca. fem meters djup.

Det skumma kan jag tycka är att ett så pass äldre, oerfaret par valde att ge sig ut på ett sånt äventyr.

En man här i krokarna dog i en drunkningsolycka i ett skraltigt gruvhål här om året. Runt 40 år, ganska små barn… (han var dock erfaren, men riskbedömningen lämnade lite mer att önskakan man tycka).
Citera
2023-03-19, 21:55
Medlem
trngws avatar
Har det framkommit något mer kring orsakerna till dödsfallen?
Citera
2023-03-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Vad jag hörde av en kille som dyker - han sa .. man ska aldrig hålla andan , vidare sa han - dyk för djupt är som att dricka alkohol ... men vad tror du ?
Stämmer detta ?
Hur pass påverkad man blir av kväveberusning på djupet är individuellt men jag har alltid fått lära mig att var tionde meters djup är ungefär som att dricka en drink så på 30 meter känner man klart av djupet. Under kurs brukar man få lösa enklare pussel och andra logiska övningar både på djupet och sen på ytan så att man själv känner skillnaden. Minns fortfarande hur jag mest bara fnissade när instruktören höll fram övningarna första gången jag var på 30 meter. Jag kände mig inte alls rädd över djupet eller så, klart påverkad av kväveberusningen. Ganska läskigt egentligen.

Något med denna tragiska olycka är verkligen märkligt, jag finner det obegripligt att två medelålders och mogna individer tog såna risker som de tydligen gjorde om uppgifterna om dyk till 30 meters djup är korrekta.
Citera
2023-03-20, 22:38
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Hur pass påverkad man blir av kväveberusning på djupet är individuellt men jag har alltid fått lära mig att var tionde meters djup är ungefär som att dricka en drink så på 30 meter känner man klart av djupet. Under kurs brukar man få lösa enklare pussel och andra logiska övningar både på djupet och sen på ytan så att man själv känner skillnaden. Minns fortfarande hur jag mest bara fnissade när instruktören höll fram övningarna första gången jag var på 30 meter. Jag kände mig inte alls rädd över djupet eller så, klart påverkad av kväveberusningen. Ganska läskigt egentligen.

Något med denna tragiska olycka är verkligen märkligt, jag finner det obegripligt att två medelålders och mogna individer tog såna risker som de tydligen gjorde om uppgifterna om dyk till 30 meters djup är korrekta.

Kul att du nämner kväveberusning.

Minns så väl, när jag skulle lösa enkla matte-uppgifter (typ 1a-2a klass) på dryga 30 meter. Fixade det, men knappt, behövde tänka lääänge! Sen fick man med sig en tennisboll oxå, den imploderade vid 18-20 meter.

Så dessa stackare som ej så erfarna, gav sig ner på dessa djup, 30 meter nånting, under kyliga omständigheter, låter oansvarigt i mina öron. Frid över deras minne.
Citera
2023-07-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Är själv dykare.

Uppstigning ifrån 30 meter till ytan kräver minst ett ”saftey stop, helst två.

Hela upplägget på dyket verkar skumt…

Oerfaren och 30 meter… något är skumt här…
Jag har tidigare skrivit att de var "orutinerade". De hade under sommaren och hösten gjort en mängd dyk och tagit kurser. Jag tror inte man tidigare varit på platsen men vet inte helt säkert.

Jag har begränsad erfarenhet av dykning men för mig är de orutinerade. För mig verkar dykning mitt i vintern när det är kallt och mörkt svårare. Men det kanske inte är så? Jag har dykt i varmt kristallklart vatten med 30 meters sikt men det är det väl knappast ens på sommaren på platsen.

Jag har uppfattat det som att det inte är ovanligt att man dyker på den populära platsen med liknande erfarenhet. Även på vintern. Men det kanske inte stämmer. Hela olyckan är tragisk och helt onödig IMHO.
Citera
2024-02-08, 15:04
Medlem
Något nytt om detta ? Utredning som givit svar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in