2024-02-07, 15:40
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Tänk att Ryssland faktiskt kan vinna kriget tack vare draghjälp / sabotage från republikanerna.

Ryssrunkare i Washington.

Den såg jag inte komma.. Ur led är tiden.

Väst sänkte garden helt efer sovjetunionens fall och man har inte anpassat sig till den trojanska höst som internet visade sig vara.
Citera
2024-02-07, 15:40
Medlem
raskenss avatar
Två av 5 ballistiska robotar var från nordkorea. Verkar som ryssen börjar få ont om dom:

https://x.com/bayraktar_1love/status/1755222823721730489?s=20
Citera
2024-02-07, 15:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Större chans att Frankrike fyller USAs skor i Europa än att britterna gör det. Frankrike har velat ha en EU armée under franskt ledarskap i många år nu.

Vi får hoppas Frankrike ökar. Dom har varit väldigt försiktiga med vapenbidrag men har stora lager att ta av.
Citera
2024-02-07, 15:49
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Jag är inte orolig över den Svenska kapaciteten.
Försvarsindustrin har aldrig tjänat så mycket pengar som nu. I EU är det förmodligen likadant.

Om vi återgår till ditt Trump-resonemang.
Varför skulle amerikaner bjuda emigranter på gratis buss- sightseeing?
Det är pengar de aldrig får tillbaka. Jag köper inte den biten. Det är ditt påhitt.
Mest orolig för hur Trump kommer att bli blåst av Putin. Hur mycket av Ukraina blir offrat?
Jänkarna gjorde faktiskt som du sa under andra världskriget, då ville män inte blanda sig i kriget.
...och viss fungerade det, åtminstone fram till morgonen den 7 december 1941.
Citera
2024-02-07, 15:56
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vi får hoppas Frankrike ökar. Dom har varit väldigt försiktiga med vapenbidrag men har stora lager att ta av.
Ja, men jag tror som sagt att alla måste ta sitt ansvar. Kort sagt tror jag det måste till ett EU direktiv med EU pengar avsedda för att utvidga vår produktionskapacitet av artellerigranater som Ukraina skrikit om i över ett år och vi har lovat men inte uppfyllt. Europa måste återta sin strategiska autonomi och sluta huka sig på världsscenen. Ryssland är en mindre ekonomi än Italien, det finns ingen verklighet där vi tar denna konflikt på allvar och Ryssland har en chans att fortsätta sitt anfallskrig.
Citera
2024-02-07, 16:03
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ja, men jag tror som sagt att alla måste ta sitt ansvar. Kort sagt tror jag det måste till ett EU direktiv med EU pengar avsedda för att utvidga vår produktionskapacitet av artellerigranater som Ukraina skrikit om i över ett år och vi har lovat men inte uppfyllt. Europa måste återta sin strategiska autonomi och sluta huka sig på världsscenen. Ryssland är en mindre ekonomi än Italien, det finns ingen verklighet där vi tar denna konflikt på allvar och Ryssland har en chans att fortsätta sitt anfallskrig.

Rysslands "styrka" är ju att de är ett jävla pissland med arbetskraft som är gratis och som saknar självbevarelseförmåga och gärna dör i en lerig skyttegrav.
Man spara en massa gammal skit eftersom personalens arbete är gratis vi kan inte behålla nånting alls eftersom kostnaderna att ha skit i ett bergrum är för hög.
Västlandets paradox är att ekonomisk framgång leder till avindustrialisering och klemig befolkning som demonstrerar emot upprustning till Rysslands fördel.
Citera
2024-02-07, 16:13
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Rysslands "styrka" är ju att de är ett jävla pissland med arbetskraft som är gratis och som saknar självbevarelseförmåga och gärna dör i en lerig skyttegrav.
Man spara en massa gammal skit eftersom personalens arbete är gratis vi kan inte behålla nånting alls eftersom kostnaderna att ha skit i ett bergrum är för hög.
Västlandets paradox är att ekonomisk framgång leder till avindustrialisering och klemig befolkning som demonstrerar emot upprustning till Rysslands fördel.
Det du säger är sant, men det går att bygga ut produktionskapaciteten på ett sådant sätt att den kan ställas om allt efter behoven skiftar. Vi behöver inte kunna lagra massa ammunition, vi behöver kunna producera stora volymer på en kort tid om behovet uppstår.

Problemet är ju, big picture, att vi i mångt och mycket skiftat från att producera till att sälja tjänster. Med undantag för vissa väldigt specifika varor (typ, tyska bilar) så byggs det inget i Europa. Detta måste ändras. Inte bara på grund av kriget, men för att skapa en livlina om det blir krig med Kina och världen deglobaliseras.

Det är oroliga tider och nu är det absolut inte dags att sitta och värna om miljön eller förlita sig på tvivelaktiga skurkstater att tillgodose våra materiella behov. Vi är den enda geografiska regionen i världen som inte ser över vårt eget hus just nu. Vi är betydligt starkare än vi tror, men det krävs att vi arbetar tillsammans och lägger ner allt fluff.
Citera
2024-02-07, 16:15
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ptjaa vi behöver nog en stealth plattform först.
Typ BAE Systems Tempest.
Vi kan spara på bistånd och odugliga tjänstemän som aldrig har arbetat för sin lön så har vi råd.

Jag själv skulle vilja se vad som fungerar i ett krig och vi har ett krig på gång just nu. Med det sagt, jag själv börjar närma mig allt mer mot -- Det finns en chans där att jag får -- och för att vara helt ärlig, det är ett språng som jag nu funderar på.

Tacka Putin för det.
Citera
2024-02-07, 16:21
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ptjaa vi behöver nog en stealth plattform först.
Typ BAE Systems Tempest.
Vi kan spara på bistånd och odugliga tjänstemän som aldrig har arbetat för sin lön så har vi råd.
Kan sänka båtarna i medelhavet och hälsa Mellanöstern och Afrika att sockontoret är stängt och att det är dags för dessa regioner att ta hand om sin egna befolkning. Då kommer vi rulla i pengar inom kort.
Citera
2024-02-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Känns som att merparten av västvärldens ledarskap är helt apatiska / likgiltiga inför de utmaningar vi står inför.

Det finns ingen som ens yttrar det uppenbara om att att vi kanske behöver införa krigsekonomi. Allt jag hör är jämmer, suckande och ojande. Under tiden gör ryssarna allt de kan för att förbereda sig för totalt krig.

USA har tappat förståndet och Tyskland försöker nu plocka upp ledarpinnen. Vi får väl se vad som händer framöver. Spännande är det iaf!

Varför skulle vi införa krigsekonomi? Helt orealistiskt. Men vi behöver bygga upp vårt försvar.
Citera
2024-02-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Risken att USA,oavsett president , skulle ställa sig på Rysslands sida får nog ändå ses som mycket mycket mycket liten. Eller har du nåt som tyder på att den inte skulle vara det?

Bortsett från att Trump är pro-Putin och gör allt han kan för att få sitt parti att hjälpa Putin i Ukraina menar du?
Citera
2024-02-07, 16:50
Medlem
Snapcounts avatar
Ser riktigt dåligt ut i Avdijivka :

Panik i Ukrainas brigader – Ryssland på väg mot största segern sedan Bakhmut
Det ser dystert ut för Ukraina i Avdijivka. Det republikanska partiet i USA får skulden för det förestående nederlaget.

https://www.berlingske.dk/internationalt/panik-i-ukraines-brigader-rusland-paa-vej-mod-den-stoerste-sejr?referrer=RSS

Läs gärna hela artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in