Citat:
Ursprungligen postat av
klinkerhofen
det räcker nog inte?
i december var det tal om 27 000 platser totalt för dryga 40 miljarder
"Kriminalvården planerar för en historiskt kraftfull utbyggnad, från dagens 9 000 anstalts- och häktesplatser till 27 000 inom tio år."
Den beräknade utbyggnaden kommer att resultera i kraftigt ökade anslagsbehov. Från drygt 18 miljarder kronor 2024 upp till drygt 40 miljarder kronor 2033."
https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2023/december/tredubblat-antal-platser-pa-tio-ar/
det är väl bara hoppas på att en del är engångskostnader?
största problemet blir nog bemanningen?
"Samtidigt krävs att bemanningstätheten minskar med i genomsnitt 30 procent under den kommande tioårsperioden för att klara utbyggnaden"
om det är stökigt nu så blir det knappast bättre framöver?
Problemet som inga verkar vilja förstå är att det här med längre straff och mer fängelseplatser bara kommer ge resultat tillfälligt.
Jag vet inte exakt vad snitt-tiden för hur länge en brottsling sitter inner in nuförtiden, men jag kan tänka mig att den är runt tre år.
Om regeringen dubblar strafftiden så snitt-tiden blir sex år och bygger ut fängelseplatserna till 35000 så blir det så här.
Vi får tre år som vi rent statistiskt kommer att ha mindre kriminella på gatorna, men när vi kommer ifatt de här tre åren då kommer de som fått de längre straffen att börja släppas ut och då är vi tillbaks på ruta ett igen.
Idag med 6000 platser och snitt-tid på tre år så släpps 2000 fångar ut i samhället varje år, men med 35000 platser och en snitt-tid på 6 år så kommer 5833 fångar släppas ut i samhället varje år.
Så det är en kissa i byxan politik som regeringen håller på med, det känns varmt och skönt i början med sen blir det kallt, kladdigt och luktar illa.
Det är bara att titta på USA, de har allt det här som regeringen håller på att införa och de har inte plats för sina fångar och får släppa ut i förtid för att få platser för nya fångar, de släpper till och med utan borgen på vissa ställen för de vet inte vad de ska göra med dom. Vissa platser i USA ser ut som en zombie-apokalyps.
Det är vad sån här politik leder till.