2024-02-03, 10:42
Medlem
Kanastras avatar
Jag köper tätförslutande plastburkar eller använder mig av glasburkar med skruvlock till allt som kan attrahera skadedjur i köket. Jag har inte haft några problem peppar peppar, men upptäckte för en tid sedan att det i ett paket Mjälloms kryllade av larver och ohyra, brände upp i vedspisen. Vissa torrvarors förpackningar är ju inte helt täta oavsett oöppnat eller inte utan bara förslutna.
Men, alltid förpacka om om dom öppnats, oavsett om det är maizena eller vetemjöl.

Och sen försöka hålla rent och snyggt, torka ur hyllorna mellan varven så man får bort mjölspill eller liknande.

Dom burkar jag köper till förvaring är olika, Hammarplast, ica eller nåt från https://www.orthexgroup.com/ det beror sig på vad jag behöver och vad butiken jag för stunden är i har. Märker alltid upp vad det innehåller med frystejp och tuschpenna.
Citera
2024-02-03, 16:12
Medlem
Förvara "allt" i tättslutande glasburkar och spruta skafferierna med insektsspray ibland och stäng snabbt igen skafferidörrarna så sprayen får verka ett tag.
Citera
2024-02-03, 16:36
Medlem
Sladdarens avatar
Beror ju på 2 saker.. gamla smutsiga grejer + ohyra tex mal eller mjölbaggar mm

Bränn upp allt som är angripet i ett oljefat textiler, torrvaror, ja rubbet, släng allt i skafferiet .. Sanera enligt konstens alla regler
Citera
2024-02-03, 18:07
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffeoboy
https://www.clasohlson.com/se/Forvaringsburk-plast-Airtight,-stapelbar/p/44-5290-3

Den är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Har fått samma bekymmer nyligen, köpte några ganska smidiga på Amazon av märket Sistema, en tillverkare från Nya Zeeland som ska vara BPA-fria och giftfria och hela det köret.

https://www.amazon.se/Sistema-beh%C3%A5llare-flingor-Matskafferi-F%C3%B6rvaringsbeh%C3%A5llare/dp/B00284AG6E?th=1

Tycker det funkar bra för saker som havregryn, ris osv. som man vill kunna hälla upp smidigt. Priset är ganska högt, men det känns som en rejält produkt som håller tätt, samtidigt som "hällöppningen" är lätt att öppna och långt mer praktisk än att försöka hälla grejer direkt ur en större burk. Dessutom har den en bra utformning i bakkanten som gör den lätt att greppa när man häller.

Just denna modellen är stor, 4 liter och ca 30cm hög, så tänk på att den behöver bra höjd mellan hyllplanen för att gå in i ett skåp.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Jag köper tätförslutande plastburkar eller använder mig av glasburkar med skruvlock till allt som kan attrahera skadedjur i köket. Jag har inte haft några problem peppar peppar, men upptäckte för en tid sedan att det i ett paket Mjälloms kryllade av larver och ohyra, brände upp i vedspisen. Vissa torrvarors förpackningar är ju inte helt täta oavsett oöppnat eller inte utan bara förslutna.
Men, alltid förpacka om om dom öppnats, oavsett om det är maizena eller vetemjöl.

Och sen försöka hålla rent och snyggt, torka ur hyllorna mellan varven så man får bort mjölspill eller liknande.

Dom burkar jag köper till förvaring är olika, Hammarplast, ica eller nåt från https://www.orthexgroup.com/ det beror sig på vad jag behöver och vad butiken jag för stunden är i har. Märker alltid upp vad det innehåller med frystejp och tuschpenna.

Tack för konkreta tips.
Citera
2024-02-03, 18:08
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Förvara "allt" i tättslutande glasburkar och spruta skafferierna med insektsspray ibland och stäng snabbt igen skafferidörrarna så sprayen får verka ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Beror ju på 2 saker.. gamla smutsiga grejer + ohyra tex mal eller mjölbaggar mm

Bränn upp allt som är angripet i ett oljefat textiler, torrvaror, ja rubbet, släng allt i skafferiet .. Sanera enligt konstens alla regler

Alltså. Tack för omtanken och råden, men det var just burkarna som jag var ute efter. Städningen trodde jag var självklar.

Jag misstänker att krypen kommer från affärerna, som ju inte alltid är så välstädade.
Citera
2024-02-03, 19:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Alltså. Tack för omtanken och råden, men det var just burkarna som jag var ute efter. Städningen trodde jag var självklar.

Jag misstänker att krypen kommer från affärerna, som ju inte alltid är så välstädade.

Ja det är ovanligt att det finns insekter i mjölprodukter i de vanligaste butikerna numera men det finns väl undantag. Senast jag hade ett malanfall var fan i mig länge sen som ung knatte.. Det var kulsprutshål i varenda sock jag hade i garderoben och i skafferiet var det en massa kryp i allehanda gryn mjöl och kornprodukter som var bara att slänga

Klart det finns snygga glas och plåtförvarings kärl till i stort sätt allt .. pasta, mjöl, kaffe, socker ja allt.. räcker med att det tillsluter. Du behöver ingen superhäftande lock för det utan vanligt lock bara
Citera
2024-02-04, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Städar ni inte hemma, jag har ALDRIG upplevt insekter i skafferiet vare sig i sommarhuset ute på vischan eller inne i stan, enda gången vi har haft insekter i skafferiet var när dom kom i ett paket mannagryn.

Du får täta skafferiet, sätta filter vid ventilation osv ... eller bygga ett nytt om det nu är så att ni har en massa kryp hemma, jag skulle ta itu med krypen istället.

Dom här är coola tycker jag, men inte köpt någon själv än. https://www.joom.com/sv/products/64747171dd563301445609ea?currency=SEK&variant_id=6 4747171dd56330c445609ef&utm_ticket=682e679f-9286-4f5c-b219-c63efebd0036&slpfid=1
https://www.youtube.com/shorts/KBD9XrXvqmE

Men insekterna kommer ju inte utifrån utan kommer med varorna. Eftersom du inte har några varor i ditt skafferi så får du inga insekter. Men om man köper en massa olika torrvaror så ökar ju risken
Citera
2024-02-04, 07:48
Medlem
Citat:

Så är det, insekter och deras larver och ägg följer med maten vi köper. Så finns rätta förhållanden kan det utvecklas insekter i förpackningarna och då även när förpackningen är i en tät burk/påse. Men då sprider sig inte ohyran iaf.

Sen äter vi insektsfragment som finns i de flesta torrvaror. Det tas till o med dna-prover för att tex. kaffe, kakao mm. inte ska innehålla över viss procent tex. kackerlacka.

Citat:
Ett kilo per år. Ungefär så mycket insekter käkar du upp varje år – de flesta helt omedvetet.

I USA har en forskargrupp tagit fram en lista på vad som är maxvärdet av insektsfragment som livsmedel får innehålla. Bland annat får 500 gram bär innehålla fyra larver och 100 gram choklad 60 insektsfragment.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-mycket-insekter-ater-vi-varje-ar
Citera
2024-02-04, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men insekterna kommer ju inte utifrån utan kommer med varorna. Eftersom du inte har några varor i ditt skafferi så får du inga insekter. Men om man köper en massa olika torrvaror så ökar ju risken
Städar man så minimerar man risken att det kryper insekter utanför förpackningarna och sprider sig till andra öppna förpackningar och de gömmer sig även i vinklar och vrår.

Har man återkommande problem så är det mest troligt insekter som överlevt storstädning och gömt sig i vrår och kryper sen fram i jakt på mat. Alternativt någon intilliggande ventilation de smiter in genom.
Då är täta burkar och påsar bästa alternativet för att svälta ut dom.
Citera
2024-02-05, 12:59
Medlem
TRAVANESTOs avatar
Citat:

Finns det nån bra butik jag missat?

Skulle rekommendera Temu.com
Citera
2024-02-05, 14:11
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRAVANESTO
Skulle rekommendera Temu.com

Tack, men jag har nog med kinesiska spionprogram på min mobil - och jag tänkte nog mer etablerade aktörer, gärna med en fysisk butik som man kan gå in och klämma på sakerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in