2024-02-03, 17:54
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenjordgubbssaft
Kan domen bli högre än vad åklagaren yrkar på? Förlåt, jag är inte så insatt.

Det kan bli längre, tingsrätten är inte bunden av åklagarens yrkande. Det är dock mycket ovanligt men har hänt.
Citera
2024-02-03, 18:24
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Nu har jag lyssnat mer på ljudfilerna från förhandlingen och är förfärad! Jigdin har nästan ingen processvana, är rörig och inkompetent. Har de bara råkat lotta målet på henne? Vid större uppmärksammade mål som detta så brukar en erfaren åklagare med gedigen kunskap väljas ut, så är ju dock inte fallet nu.
Helt obegripligt!
Efter drygt 20 år som åklagare så borde hon vara erfaren.
Citera
2024-02-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Har lyssnat på merparten av 1 och 2, (familjehemsmamman hörs i del två). Har inte hittar del 3?

Ja det är påfallande hur hjärnskadan och självskadebeteende står i centrum hos föräldrarna i all första kommunikation utåt. De försöker med alla medel få henne inkapaciterad rakt in i LSS via SOC.
Anmärkningsvärt är att de aldrig sökt läkarutredning för Z. Istället har de hållit sig undan både BVC och skolutredningen. Ett ”projekt” eller ekonomisk motiv kan absolut inte uteslutas.

Hoppet är det sista som överger människan och jag har sett för mycket hur barndomstrauman sitter som ett ok på folk livet ut. De ”leende” depressiva finns runt om oss med ett så ångestfyllt lock på sina undantryckta känslor från barndom och uppväxt att de ofta aldrig vågar öppna upp det eller vet hur. Inte sällan är de högpresterande. Att det kommer påverka henne är jag överbevisad om, hur det kommer uttrycka sig fysiskt och psykiskt vet man aldrig. Ångest och psykisk ohälsa hanteras på olika sätt vissa blir sina förövare, andra springer marathon, andra skadar sig själva mm
Jag hoppas att hon regelbundet får naturligt samtalsstöd via någon hon har förtroende för som familhehemsmamman. Att prata och sätta ord på händelser och känslor är en bearbetning, det har kommit spontant från Z själv sen hon kom in på sjukhus. När man blir äldre vill man oftast förstå varför.

Var lyssnar du? Jag har använt prime crime via youtube
Citera
2024-02-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Var lyssnar du? Jag har använt prime crime via youtube

Rättegångsappen Youtube (eller appen)

Del 1 https://m.youtube.com/watch?v=O1M6bQtRlWM

Del 2
https://m.youtube.com/watch?v=TD_Fsv-Jbrc
Senast redigerad av viperstyle 2024-02-03 kl. 18:44.
Citera
2024-02-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Rättegångsappen Youtube (eller appen)

Del 1 https://m.youtube.com/watch?v=O1M6bQtRlWM

Del 2
https://m.youtube.com/watch?v=TD_Fsv-Jbrc
Sök på primecrime på youtube där finns allt
Citera
2024-02-03, 22:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Efter drygt 20 år som åklagare så borde hon vara erfaren.
Ja det är oerhört konstigt, då man hört hennes virriga förhör med föräldrarna, otroligt oproffsigt!
Citera
2024-02-03, 22:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Det sämsta är när hon påstår saker som dom har sagt, men advokaterna får avbryta och berätta att det är dom själva, advokaterna, som påstått detta. Åklagaren är så slarvig. Känslostyrd och klumpig. Det är som hon har konstanta straffar men inte får mål någon gång. Skulle helt klart varit en annan åklagare. Någon som är bra på att konfrontera direkt och som inte tappar tråden.
Kanske början till demens?
Kan en åklagare verkligen vara så dålig i Sverige?
Citera
2024-02-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja det är oerhört konstigt, då man hört hennes virriga förhör med föräldrarna, otroligt oproffsigt!

Var dock någon advokat som försvarade mamman hörde jag och där kan man verkligen snacka om svag insats (positivt såklart). Hon frågade exempelvis flera gånger om familjehemsmammans vuxna dotter suttit vak vid Z:s sjukbädd, vad spelar det för roll? 🤔
Senast redigerad av Florman 2024-02-03 kl. 23:15.
Citera
2024-02-04, 08:18
Medlem
Citat:
Jag skall lyssna vidare. Har inte hört allt än. Men just i förhören med de åtalade tyckte jag hon gjort ett dåligt jobb. Kan vara att hon är proffsigare i kommunikationen med vittnen etc.

Läkaren säger det helt rätt. Fy fan för det här. Jag tror dock att Zoey inte kommer låta sig bli förstörd för livet. Vissa tappar sin livskraft, men andra behåller den. Jag får känslan när jag hör vuxna prata om henne att hon är envis och stark. Dom pratar imponerande om henne. Jag hoppas hon kommer hämnas sina föräldrar genom att lyckas i livet och bli något helt annat än vad dom försökte göra henne till. När jag legat och lyssnat får jag känslan av att dom nästan hade ett projekt som handlade om att göra henne så hjärnskadad som dom försöker lura alla andra att hon är. Har du lyssnat på hela rättegången än? Förhörs familjehemsföräldrarna?

När fostermamman berättar att hon inte märker på zoey må dåligt psykiskt så kan jag säga av egen erfarenhet som barn oftast blir utsatta dem klarar sig bra men när dem börjar bli äldre då kommer oftast trauman ifatt. Så lill flickan kanske stängt av o njuter nu av sitt nya liv men när hon blir äldre o inser vad hon varit med om det är då det är VIKTIGT att ge henne all stöd .
Citera
2024-02-04, 08:20
Avslutad
Sjukaste rättegången jag lyssnat på. Va fan är det för fel på dem? och hur har dem äldre syskonen kunnat sett allt som normalt? Sen undrar man hur föräldrarnas advokat kunde ge sig på soc och skola som om felet var deras. Okej att en advokat skall försvara sin klient men det här var helt galet
Såg äldsta dotter gjort ett inlägg på sin facebook där hon skriver att hennes mamma är den bästa mamman i världen (inte ordagrant men)
Det kommer mera och jag hoppas att prime crime lägger ut fortsättningen på rättegången
Citera
2024-02-04, 12:27
Medlem
Tror inte pappan är så oskyldig i detta. Han är den som tror att hon har funktionsnedsättning och han har jobbat som personlig assistent och har varit den som haft koll på att man ska ansöka om 100 procent LSS. Tror mycket väl att han kan ha sett att det finns pengar att hämta vid LSS, vi har ju haft många sådana bedrägerier genom åren, där släktingar har spelat sjuka så anhöriga kunnat kvittera ut löner.
Citera
2024-02-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
https://youtu.be/4tkcJm6g6lM?si=l0Sg0LS-nEeFZNNq
Titta/lyssna på detta förhör med en son som tillsammans med sin mamma torterade ihjäl en av sönerna, hällde het sås ner i munnen på honom, tvingade honom sitta i iskallt badkar, fick inte äta, fick bo i en garderob med övervakningskameror mm
Sonen berättar om detta som om han berättade vad han gjorde på jobbet en vanlig dag..mamman styrde med järnhand...vissa människor föds onda..??
Där fanns det lite samma dynamik i familjen bröderna hade inte levt tillsammans den som blev utsatt hade bott med sin pappa och alldeles nyligen flyttat till mamman och brodern .
Fanns inga band mellan bröderna eller mellan mamman och sonen som hon mer eller mindre plötsligt blev tvungen att ta hand eftersom pappan inte längre ville ha honom hos sig främst kanske för att det var jobbigt med funktionshindren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in