Citat:
Ursprungligen postat av
SMART4SS
Om jag kommer ihåg rätt så hade han över två promille, man är väl inte så smart och uppmärksam då.
Grejen men herr Öqvist är att han är en mångårig missbrukare av rang då det gäller att döva sin grava ADHD med etanol (
Etanol som min gamla lärare i kemi beskrev som den lilla fyllehunden, eftersom molekylen etanol ser ut som just en hund).
Är man i sina bästa år i sitt missbruk av etanol, då kan missbrukaren fungera i princip som vilken annan nykter från etanol i samhället.
Två promille i säg, säger, berättar egentligen ingenting.
Men när det kommer till just Öqvist, då berättar den om i vilket stadium av sitt missbruk av etanol han befinner sig, den är sorgligt jävligt slutande nedåt.
Efter ett mångårigt missbruk av etanol, då börjar bandet backas, hjärnan pallar inte längre de höga promilletalen, det finns mångåriga missbrukare av etanol som bildlig talat blir helt knockade av att lukta på en lättöl.
Jag misstänker att Öqvist är i fasen sluttande, och om han nu även fattar det själv, vilket han troligen inte gör, att denna körning på fälg kan bli en ny chans, som särskiljer sig från alla de andra "
nya chanser" han tidigare fått i livet.
Domen en månad i fängelse/fotboja, och att hela det svenska samhället debatterar, har åsikter om, arbetsgivaren, kollegorna, familjen, släkten och vännerna.
Det jag tycker att Öqvist skall reflektera över är egentligen inte själva domen, eller övriga konsekvenser av det som ledde till domen. Jag tycker att Öqvist skall reflektera över vad som ledde honom till denna körning på fälg, som gammal missbrukare av alkohol, endast två promille... Det går utför nu...