2024-02-02, 16:50
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Usa som nu bombar Huthirebellerna i Jemen som straff för deras attacker mot fartyg i Röda Havet ber nu Sverige att delta i insatsen att skydda trafiken.

https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-nytt?pinnedEntry=28429

Är det en bra idé? Riskerar vi att dras in i konflikten mellan USA-Israel vs. Iran et proxys?
Inte så konstigt med tanke på att svenska marinen har fler örlogsfartyg än något annat land i västvärlden, förutom USA.
Och fartygstyperna vi använder torde vara synnerligen väl lämpade för att ta hand om pirater.

"Riskera att dras in i konflikt med Iran?" Vad ska Iran göra mot Sverige då? Inte ett skvatt!
Citat:
Ursprungligen postat av Nasserasse45
Vi skall hålla oss utanför. Varför skall vi springa Israels ärenden???
Till och med ryssarna och kineserna är emot att gäng pirater förstör handeln för alla.
Citera
2024-02-02, 16:54
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad har skeppen egentligen för israelisk koppling till att börja med? Att de seglar omkring på ett världshav som gränsar till israel eller? Det är ju det som är det stora problemet här - att de ger sig på kreti och pleti som inte håller på och folkmördar i Gaza. Hur kan man då sluta upp med det?

Sen är det ju oavsett inte rimligt att angripa civil sjöfart för det.
Det är skepp med israeliska ägare via skalbolag i Nassau, Hong Kong och Liberia, där skeppen även flaggas. Andra skepp har haft Ashdod som slutdestination och även då blir det pangpang utanför Afrikas horn.

Det största problemet ligger väl snarast i att jättar som Maersk ställer in turerna genom Röda Havet och låter vissa av sina fartyg att gå runt Godahoppsudden istället, vilket i sin tur leder till längre ledtider och runt 10 ggr dyrare frakt per container.

Jag anser inte heller att det är rimligt att attackera sjöfart, men ser man till Houthierna så är dom en proxy till Iran och varje sätt att skada Israel är bra i deras ögon. Hur kan man då stoppa detta? Ja inte tror jag Houthierna slutar panga skepp för att man bombar lite och skickar ner nån patrullbåt.

Hoppas du hängde med i min röra
Citera
2024-02-02, 16:57
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Inte så konstigt med tanke på att svenska marinen har fler örlogsfartyg än något annat land i västvärlden, förutom USA.
Jag har sett det du skriver ovan flimra förbi i diverse rubriker. Vad menas exakt med detta? Har Marinen fler örlogsfartyg än Ryssland, Kina, England och Japan? Vad räknas som ett örlogsfartyg? Stridsbåt 90?

Frågar av genuint intresse för att jag inte riktigt förstår hur vi kan vara typ näst störst i världen.
Citera
2024-02-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Det är skepp med israeliska ägare via skalbolag i Nassau, Hong Kong och Liberia, där skeppen även flaggas. Andra skepp har haft Ashdod som slutdestination och även då blir det pangpang utanför Afrikas horn.

De har då väldigt frikostig definition av vad israeliska ägare. När båtar kommer inem räckhåll verkar det bli pangpang oavsett med andra ord.

Citat:
Det största problemet ligger väl snarast i att jättar som Maersk ställer in turerna genom Röda Havet och låter vissa av sina fartyg att gå runt Godahoppsudden istället, vilket i sin tur leder till längre ledtider och runt 10 ggr dyrare frakt per container.

Ja, för tydligen har de ju med någon vrickad logik israeliska ägare.

Citat:
Jag anser inte heller att det är rimligt att attackera sjöfart, men ser man till Houthierna så är dom en proxy till Iran och varje sätt att skada Israel är bra i deras ögon. Hur kan man då stoppa detta? Ja inte tror jag Houthierna slutar panga skepp för att man bombar lite och skickar ner nån patrullbåt.

Hoppas du hängde med i min röra

Om inget annat hjälper får man väl se till att houthierna slutar på ett eller annat sätt...
Citera
2024-02-02, 17:12
Medlem
rtyuios avatar
Vi måste ju se till att fartygen kommer fram så folk ska kunna köpa sitt Kina-tillverkade skit som de köper i butikerna.
Klart som fan vi kan offra ett par tusen blonda Svenskar att dö där i öknen. Bästa vore ju om vi kunde skicka våra somaliska och övriga Mellanöstern invandrare. De har ändå lokal kännedom och kan språket.
Citera
2024-02-02, 17:14
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, för tydligen har de ju med någon vrickad logik israeliska ägare.
Nä, Maersk är danskt. Kan förtydliga, övriga fraktjättar undviker att fara genom Röda Havet då det anses för osäkert. Dom tar därför en omväg för att dom är rädda.
Citera
2024-02-02, 17:16
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Vi måste ju se till att fartygen kommer fram så folk ska kunna köpa sitt Kina-tillverkade skit som de köper i butikerna.
Klart som fan vi kan offra ett par tusen blonda Svenskar att dö där i öknen. Bästa vore ju om vi kunde skicka våra somaliska och övriga Mellanöstern invandrare. De har ändå lokal kännedom och kan språket.
Vad ska somalier göra i Jemen? Men absolut, skickar gärna ner alla jemeniter, syrier, irakier och andra med vapen i hand så dom kan inbördeskriga lite mer i Jemen. Dom kanske lyckas bättre än Saudiarabien som försökt i 7-8 år.
Citera
2024-02-02, 17:18
Medlem
Citat:
Nä, Maersk är danskt. Kan förtydliga, övriga fraktjättar undviker att fara genom Röda Havet då det anses för osäkert. Dom tar därför en omväg för att dom är rädda.

Ja, de är rädda för att det är vrickad logik som avgör om man är israelisk och därmed måltavla. Ganska rationellt att vara rädd för att välja den vägen då med andra ord.
Citera
2024-02-02, 17:26
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Vad ska somalier göra i Jemen? Men absolut, skickar gärna ner alla jemeniter, syrier, irakier och andra med vapen i hand så dom kan inbördeskriga lite mer i Jemen. Dom kanske lyckas bättre än Saudiarabien som försökt i 7-8 år.

Om du inte vet var Somalia ligger i förhållande till Yemen föreslår jag att du kollar på en karta.
Jag skrev LOKAL KÄNNEDOM. Somalia är ökänt land för pirater och dessa borde nog ha koll på var diverse pirater håller hus.
Citera
2024-02-02, 17:29
Avstängd
Klart Sverige ska ställa upp. Det ligger i alla civiliserade länders intresse att Röda havet är fritt från piratslödder.

Danmark deltar redan.
Citera
2024-02-02, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Klart Sverige ska ställa upp. Det ligger i alla civiliserade länders intresse att Röda havet är fritt från piratslödder.

Danmark deltar redan.
Jag håller med när det gäller pirater. Men detta är inte pirater utan en stridande part i en konflikt som inom kort riskerar att utvecklas till en regional storkonflikt.
Citera
2024-02-02, 17:43
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Det är nog för att dom vill se om vi ställer upp när det gäller. Inför Nato.

Precis. Dom vill se om dom kan skicka svenskt kött till oroshärdar runtom i världen som Sverige och svenskarna inte har något att göra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in