Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Vad har skeppen egentligen för israelisk koppling till att börja med? Att de seglar omkring på ett världshav som gränsar till israel eller? Det är ju det som är det stora problemet här - att de ger sig på kreti och pleti som inte håller på och folkmördar i Gaza. Hur kan man då sluta upp med det?
Sen är det ju oavsett inte rimligt att angripa civil sjöfart för det.
Det är skepp med israeliska ägare via skalbolag i Nassau, Hong Kong och Liberia, där skeppen även flaggas. Andra skepp har haft Ashdod som slutdestination och även då blir det pangpang utanför Afrikas horn.
Det största problemet ligger väl snarast i att jättar som Maersk ställer in turerna genom Röda Havet och låter vissa av sina fartyg att gå runt Godahoppsudden istället, vilket i sin tur leder till längre ledtider och runt 10 ggr dyrare frakt per container.
Jag anser inte heller att det är rimligt att attackera sjöfart, men ser man till Houthierna så är dom en proxy till Iran och varje sätt att skada Israel är bra i deras ögon. Hur kan man då stoppa detta? Ja inte tror jag Houthierna slutar panga skepp för att man bombar lite och skickar ner nån patrullbåt.
Hoppas du hängde med i min röra