2024-02-02, 07:32
Medlem
Ostepopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nivån på den här tråden är otroligt låg även för flashback.
Det här handlar självfallet om att invandrare ljuger om sin ålder, ingenting annat.

Invandrare ljuger om allting det går att ljuga om, så har det alltid varit och kommer alltid att vara.
Citera
2024-02-02, 07:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nivån på den här tråden är otroligt låg även för flashback.
Det här handlar självfallet om att invandrare ljuger om sin ålder, ingenting annat.

Det är väl nivån på "forskningen" som är otroligt låg. Flashback-debattörer konstaterar att uppgifterna om invandrares ålder ofta inte stämmer, vilket gör påstående att de lever längre helt irrelevant.
Citera
2024-02-02, 07:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Danderyds kommun hade 2015, 4964 personer utrikesfödda.
2025 är den siffran mkt större så vad är problemet ?

Men hur många av dessa kommer från Syrien Somalia, Afghanistan, Rwanda, Uganda, Eritrea etc.

Danderyds invandrare är förmodligen i större utsträckning från europeiska länder.
Citera
2024-02-02, 07:50
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Givetvis tickar pensionen på till denna 130 årings bankkonto, till barnens lättnad.
Citera
2024-02-02, 08:58
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Givetvis tickar pensionen på till denna 130 årings bankkonto, till barnens lättnad.

Vi har ju råd.
Citera
2024-02-02, 09:03
Medlem
mrjugs avatar
Har också funderat på detta med ålder och pension etc. Under flyktingvågen som kom 2015 hade vi ett stort inflöde av "16 åriga pojkar". Dessa var naturligtvis inte 16 utan snarare 30.

När de närmar sig pensionsåler om några decennier undrar jag om debatten blossar upp och att man då ska justera deras åldrar säg +15 år. Ingen av dem kommer vilja jobba till de är 75-80 år och således kommer de hävda att deras registrerade ålder är fel.

Ej att förglömma att Sverige nu blir "Allt mer korrupt": https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-allt-mer-korrupt
Citat: "I botten på listan finns icke-demokratiska länder som Somalia, Venezuela, Syrien, Sydsudan och Nordkorea." Vad händer om vi får in folk från dessa länder, slutar de vara korrupta bara för att de kommer till Sverige.. nix.. och det kommer vi se mer och mer av
Citera
2024-02-02, 10:39
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Danderyds kommun hade 2015, 4964 personer utrikesfödda.
2025 är den siffran mkt större så vad är problemet ?
Min mamma bor i Danderyd och är utrikesfödd. Hon är civilekonom och kommer från Åbo där man har svenska som modersmål. Vad är problemet?
Citera
2024-02-02, 10:41
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Sedan kommer de "på" att de är äldre.
Först få stanna.
Sedan att få gå i pension.
Jag har redan länkat faktalänk med diagram, invandrare åldersgruppen 65+ är den allra minsta invandrargruppen.
Citera
2024-02-02, 10:43
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Bingo! Statistiskt feltänk tror jag på. En faktor, som jag inte vet om de tagit hänsyn till (låst artikel), är survivor bias. Samma typ av fel som när man kollar på Nobelpristagare och ser att de har en mycket högre förväntad överlevnad än gemene man. För att kunna få ett Nobelpris måste man nästan vara 70+, de som dog när de var 50 hann aldrig få sitt pris. Vi ser bara de som kommit hit. De som dog i spädbarnsåldern, i ungdomen eller ålderdomen syns inte i vår statistik.

Jag jobbar själv inom vården i ett område med ganska hög andel invandrade. Invandrare har generellt mycket mer sjukdomar än sina jämnåriga svenskfödda. Mer rökning, mer diabetes, sämre kontrollerad diabetes och blodtryck, mer hjärtinfarkt, mer KOL osv. En annan faktor kan klart också vara medvetna eller omedvetna missar. Nyligen träffade jag t ex en patient enl personnummer född 29, men var egentligen född 39 enl anhöriga. Det är dock inget som jag stött på innan.
Precis. "Tusan vad det dör nobelpristagare, de verkar ha mycket högre dödlighet än icke-nobelpristagare". Duh.
Citera
2024-02-02, 10:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostepops
Invandrare ljuger om allting det går att ljuga om, så har det alltid varit och kommer alltid att vara.
Du verkar själv inte ha något problem att ljuga. T.ex sitter helsvenskar i fängelse ("ljuger") åtminstone fem gånger mer än asiatiska invandrare till Sverige. Och Japan och Sydkorea, icke-svenskar, är världens två mest brottsfria länder och Sveriges brotts-statistik, även den innan invandringen, är generande i jämförelse.
Citera
2024-02-02, 10:52
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
Den enda som du säger emot är dig själv. Du är så förvirrad att du fintat bort dig själv.

I vartannat inlägg är tesen i ts sann, invandrare lever längre och i vartannat inlägg lever etniska svenskar på just danderyd längst

Etniska svenskar på danderyd utgör en extremt liten grupp och har ingen relevans för det första. Här påstår du även att rika lever längst, samtidigt som du medger att tesen invandrare lever längst stämmer, du säger sedan i ett par inlägg senare att invandrare är fattigast.

För det andra så är min tes att invandrare lever längre än svenskar då de har en helt kravfri tillvaro utan stress medans svenskar till stor del stressar med karriär, räkningar och att få tillvaron att gå ihop.

Du gillar inte vad du läser men har inget vettigt svar på tal så du börjar svamla om turkiska kroppar och att invandrare är friskare. Du säger hela tiden emot dig själv och är så förvirrad att du inte går att föra en diskussion med. För att sammanfatta ditt bidrag till tråden:

Rika lever längst, därför har de på danderyd högst medelivslängd, men samtidigt är det sant att invandrare lever längre än svenskar och att invandrare är även fattigare än svenskar men rika lever längst.

Är du hög på något?
Jag tror inte på TS och jag försökte därför googla fram "förväntad livslängd Sverige invandrare" men jag hittar ingen källa och det är klart misstänkt. Om det finns en källa så motsäger sunt förnuft denna, eftersom svensken är topp-10 i livslängd och före alla våra invandrarländer. En förklaring kan vara att urvalet sannolikt är skevt, de invandrare som finns i Sverige är unga och har ett långt liv kvar. Om 30 år har vi bättre siffror.
Senast redigerad av Barents 2024-02-02 kl. 10:54.
Citera
2024-02-02, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Om det är uppenbart för dig att Irakier ska leva längre i Sverige än svenskar så förutsätter det att Irakier är bättre än svenskar, har bättre kroppar, äter bättre, rör på sig bättre. Ditt narrativ om "invandrare är sämre" faller då och det är svenskar som borde ha stöd.

Om du läser i tråden så finns det trovärdiga förklaringar, t.ex att Överkalix, säkerligen helsvenskar, har 74 år i livslängd, samma som i MENA-länder. Alltså ganska usla på att ta hand om sig. Sannolikt ensamhet som förkortar livet, invandrare har bättre kultur där man tar hand om släkten och umgås vilket förlänger livet.

Nu vet jag inte vad du skriver för skit. Överkalix är en av Sveriges minsta kommuner sett till invånarantal, futtiga 3160 personer.
Alltså ett statistiskt mycket litet material. Och ytterst tveksamt om detta skulle kunna vara representativt, eller hur ?
Här är lite fakta om Överkalix:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Alla-lan/Norrbottens-lan/Overkalix/?var=17248

Många av dessa som nu uppnått åldern 70-100 år har troligen jobbat hårt i skogen, räknat bland männen alltså.

Ensamhet är ett problem precis överallt på jorden, inte bara i norra Sverige.

Citat:
Sannolikt ensamhet som förkortar livet, invandrare har bättre kultur där man tar hand om släkten och umgås vilket förlänger livet.
Det är bara skitprat har de inga egna barn eller barnbarn så får de ingen eller bara lite hjälp.
Eller om de skulle vara utfattiga så skiter släkten i dem..

Citat:
Om det är uppenbart för dig att Irakier ska leva längre i Sverige än svenskar så förutsätter det att Irakier är bättre än svenskar, har bättre kroppar, äter bättre, rör på sig bättre. Ditt narrativ om "invandrare är sämre" faller då och det är svenskar som borde ha stöd.

Om du läser i tråden så finns det trovärdiga förklaringar, t.ex att Överkalix, säkerligen helsvenskar,

Hur kan du vara säker på att Överkalix invånare är helsvenskar då ? Enligt SVTs "Historien om Sverige" så var de första svenskarna tydligen negrer med blå ögon. Har du varit i Överkalix själv och kollat ?
Kanske allihopa där är ursvenska negrer, de sista resterna av urnegrerna som kom hit ?
Kanske för en 10 000 år sedan, typ...
Senast redigerad av DrSvenne 2024-02-02 kl. 13:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in