2024-02-01, 01:33
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
När man är så förblindad av sitt USA-hat att man aktivt letar efter, och propagerar, ursäkter åt en makthungrig, imperialistiskt tyrann som Putin. Då är det illa.

Påminn mig. Varför var Putin tvungen att anfalla Ukraina?

Det gör vi gärna:
https://www.youtube.com/watch?v=on1RrmspFIQ
Citera
2024-02-01, 02:50
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bästa försvar är anfall.
Vi - Europa har en bred front och många stater.
Ett anfall i veka livet från Finland till Moskva skulle funka.
Samtidiga anfall från andra frontavsnitt. Från balstater, Sverige Norge och polen. Med Tyskland England Frankrike som backup.
Blixtkrig.
Ta över skiten.

Vi vet var han bor! Och vi är många som har en gås oplockad med Ryssland. 😡

Ps
Vi har gjort det förr. Se min signatur. Mars passar bra.
Ja egentligen tänker jag som du, men tyvärr kommer Putin och hans vänner bli martyrer om man färgar röda torget med deras blod.
Så jag tror det bästa är att Ukraina inte gör några mer större offensiver och bara bygger upp ett ogenomträngligt försvar så kan ryssarna skicka sina nollor till soldater in i döden, till slut kommer kommer det oundvikliga ske, Ryssland kommer att förgöra sig själva.
Alla som flytt, alla som dött, alla krymplingar, män i sin prime som borde göra barn, bedriva handel med andra länder, dra in pengar till samhället är borta.
Vettiga ryssar med drivkraft drog i stora skaror även innan kriget, kvar är passiva människor utan ambitioner och kriminella som inte förstår eller bryr sig inte hur man maximerar vinsten på sina naturresurser.
Ett exempel är träindustrin, dom säljer mycket trä till Kina, man låter även kineserna köpa avverkningsrätter där kineserna skövlar otroligt stora områden utan att plantera ut nya träd och sen tillverkar kina något som sen ryssarna köper tillbaka dyrare, det är dumt så man storknar.
Men så är det när typ alla som bedriver större företag är kriminella, det är snabba pengar och man bryr sig inte om konsekvenserna.

Som sagt det kommer gå åt helvete för Ryssland, frågan ör inte om utan när.
Tar det för lång tid, ja då är det dags att förnedra dom, deras WW2 armé skulle bli utslagen på några timmar av väst, luffarna kan ju ligga i sina skyttegravar och tro att det är så man krigar 2024, dom kommer va döda innan dom ens sett oss.
Citera
2024-02-01, 05:55
Medlem
Jack.Elams avatar
Gammal artikel men fortfarande så har ingen sett Gerasimov på ett tag.

https://www.kyivpost.com/opinion/26706
Citat:
It has been a week since Ukraine conducted two deep fire missile strikes against Russian targets in Crimea on January 5th. British Storm Shadow and French SCALP cruise missiles were used to strike a command post near Sevastopol and a radar station in Uyutne near the coastal western city of Yevpatoria.

Visegrád 24 reported shortly afterwards that 23 Russian troops were killed in the Ukrainian attack on the Russian airbase in Saky, Crimea. Nine were purported to be special forces – and five “high-ranking commanders.”

Soon thereafter rumors quickly began circulating that one of those high-ranking commanders was Russian General Valery Gerasimov. WarVehicleTracker tweeted an image from the Telegram channel known as “Ordinary Tsarism” that suggested Russian President Vladimir Putin’s theater commander had been “in a command post near Sevastopol at the time of the attack.”
Senast redigerad av Jack.Elam 2024-02-01 kl. 05:58. Anledning: Strulade till länken
Citera
2024-02-01, 06:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hur tänker du? MT-LB är väl bland det sämsta och billigaste skräp Sovjet nånsin producerat?! Har för mig att nån har nämnt tidigare att Sverige köpte in några såna för att testa den men vi tyckte att den var mer eller mindre helt värdelös. Kanske ryssen till slut börjar få slut på pansarfordon?

Ja fanimig, Sverige står med som tidigare brukare av MT-LB. Förmodligen ersatt av CV90 då.

https://en.wikipedia.org/wiki/MT-LB

MT-LB verkar ju vara ganska så klen så definitivt inte gjord för såna här attacker som i filmen. Kan ju tyda på att ryssen börjar få brist på tyngre grejer (BMP).

Mt-lb har sina fördelar. Sverige fick både bärgare och enorma sjukvårdsvagnar på mt-lb chassi

Cv90 börjar jag bli orolig för. En fin vagn på papper och i verkligheten. Men i Ukraina syns den inte till längre. Kanske är den obruklig i praktisk krig. Om det har med reservdelar, samband att göra, eller vad det må vara.
Citera
2024-02-01, 06:13
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Ukraina hade stor framgång igår med fullträff på flygbasen på Krim och Ryssland anfaller sjukhus, vilken skillnad det är mellan AFU och ryssarnas militär !!

Hur många gånger har vi fått höra att kriget vänder till ryssens favör hittills? Kadyrov, Surovikin, Prigozjin m.fl., m.fl. som skulle göra game changer
Citera
2024-02-01, 06:27
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det finns de (inte dem) som alltid måste skylla allt på USA trots att vi alla ser det uppenbara, vilket handlar om att kriget är ett resultat av rysk imperialism och fascism. Man kan inte bli mer skriven på näsan av det vi har sett, ändå viskar du små ogrundade rykten som är så långsökta, ologiska och konspiratoriska att de inte ens är värda att bemötas.

Det är helt obegripligt hur USA gynnas av detta krig, iaf så till den grad att man cyniskt försöker orkestrera oroligheter bara för sakens skull. Det är väl snarare något som Ryssland sysslar med när man försöker destabilisera våra demokratier, ösa in flyktingar, och orsaka splittringar i Europa.
Nu senast avslöjades Ryssland att man varit involverade i katalanska separatisers försök att bryta sig loss från Spanien.

Ja, destabilisera, skapa kupper, orkestrera, etc. är stormakters paradgren. Sovjet och sen Ryssland håller på med detta. Kina likaså. Men ingen gör det i så stor omfattning och lika framgångsrikt som USA. Ukraina är det senaste exemplet. Jag blir häpen över hur många av er som saknar insikt.
Citera
2024-02-01, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Det blir ju löjligt att börja dra in Alaska i den diskussionen Ryssarna sålde ju det området till USA
i så fall borde ju frågan vara om dom kunde få köpa tillbaka det.

Putin har sagt att allt som tillhört Ryssland är en del av dagens ryssland och han har nämnt köpet av Alaska som olovligt och inte giltigt. Alltså har han ögonen på Alaska.
Citera
2024-02-01, 06:37
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Ja, destabilisera, skapa kupper, orkestrera, etc. är stormakters paradgren. Sovjet och sen Ryssland håller på med detta. Kina likaså. Men ingen gör det i så stor omfattning och lika framgångsrikt som USA. Ukraina är det senaste exemplet. Jag blir häpen över hur många av er som saknar insikt.
Så USA har blåst orcherna och dragit in dom i detta krig?
Citera
2024-02-01, 06:44
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Man vet ju vilka det är. Bara att hoppa över skiten. Så länge ni svara fortsätter det.
Men det är många i världen som har liknande åsikter som typ den ni pratar om, jag blir irriterad på mig själv att jag svarar dom, men det är på ett personligt plan. Vill helst inte att man skall låta dom skriva ut sina lögner.
Jag drar ett långskot, on ryssarna attackerar balterna och vi är med i Nato räknas det som Sverige är i krig då? Då är väl det landsförräderi som idiotierna håller på med?
Skulle va gott om SÄPO började nysta i vad det är för typer som sprider dyngan… Tidigt på morgonen så jag drömmer nog fortfarande…
Citera
2024-02-01, 06:45
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Så USA har blåst orcherna och dragit in dom i detta krig?

Amerikanarna är lömska av sig på det sättet. Dom stackars Ryssarna har inget eget ansvar och allting är alltid någon annans fel.
Citera
2024-02-01, 06:46
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Verkar som att ryssarnas luftvärn är kaputt. Ukraina flyger obehindrat in på ryskt territorium och bombar vad de vill numera.

Ukraina har bra taktik, först skjuter de bort luftvärnet och sen pulvriserar de allt från oljedepåer och gasanläggningar till flyg och fartyg. Ryssarna är i underläge minst sagt
Ryssland är stort, så det är inte enkelt att placera sitt luftvärn heltäckande. Dessutom har ukrainarna fördelen att de väljer måler, dvs var de skall attackera.
Citera
2024-02-01, 06:53
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Jag drar ett långskot, on ryssarna attackerar balterna och vi är med i Nato räknas det som Sverige är i krig då?

Det hela är lite mer nyanserat än så. Lite för mycket för att citera så det får duga med en länk.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in