Citat:
Ursprungligen postat av
Larsbeeffly
5 år efter man köpt bostaden kan man göra en amorteringsgrundande värdering. Har man inte gjort en sån så gäller mycket riktigt anskaffningsvärdet.
Så till TS, om det var mer än 5 år sen du köpte kan du värdera om och få ändrad amortering.
Om de kivas så beställ ett amorteringsunderlag, det ger en tydlig signal till banken att de kan förlora dig som kund och de blir genast mycket mer samarbetsvilliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Hur stort är lånet efter bortamortering? Vad tjänar du uppdelat på fast månadslön och övrigt? Vad taxerade du 2022 och vad kommer du taxera för 2023?
Oavsett ovanstående så är det så att amorteringskravet är ett minimikrav som följer av lag (även om det finns vissa möjligheter för banken att göra undantag). Det innebär att bara för att du hamnar på en nivå där lagen inte kräver att du ska amortera, så kan banken fortfarande kräva att du gör det. Om de tycker att du ex inte är kreditvärdig för ett amorteringsfritt lån, så har du ingen som helst rätt att sänka amorteringen till noll bara för att lagen inte kräver att du ska amortera.
Jag har bara ägt min bostad i 2 år så jag kan inte göra en ny värdering.
Min bostad köptes för 5 mkr.
Jag betalade 2 mkr kontant.
Jag har alltså knappt 3 mkr i lån efter 2 års amortering.
Uppdelat i 4 lån á 730k.
Ett av lånen löper ut i slutet av denna månad och ska lösa det då.
Så då kommer jag ha lån på cirka 2,25 mkr.
Taxerad inkomst 2022 var cirka 600k.
Kommer landa på ungefär samma 2023.
Jag förstår att banken "bestämmer sina egna regler" osv. Det min bankkvinna sa till mig var att det var lag, och hon var väldigt vag när jag pushade på detta.
Så då tänkte jag att jag gör en koll här innan jag går "runt henne" (vilket jag gjort tidigare vid ränterabattsförhandlingar vilket förmodligen har "förgiftat" våran relation lite...).