2024-01-30, 22:21
Medlem
Tjena,

Har en bankkvinna som jag inte är riktigt överens med och tänkte kolla med flashbacks experter (fullt rimligt?).

Jag har idag 4 lån på min bostad och ett av dom blir upplåst i slutet av denna månad.

Jag ska då betala av det lånet helt och hållet. Detta kommer göra att jag både går under 50% belåningsgrad och att lånet blir på mindre än 4,5 gånger min årslön.

Som ni kanske förstår så är dessa två punkter anledningen till varför jag amorterar 2% idag.

Min bankkvinna påstår att jag endast kan få bort 1% av amorteringen (50% gränsen) från de kvarstående 3 lånen. Detta på grund av regler blah blah.
Jag har googlat en massa och hittar inga regler alls om detta.

Någon som har erfarenheter/kunskap kring detta?

Förhoppningsvis så förstår ni frågeställningen...
Citera
2024-01-30, 22:25
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTMmarkus
Tjena,

Har en bankkvinna som jag inte är riktigt överens med och tänkte kolla med flashbacks experter (fullt rimligt?).

Jag har idag 4 lån på min bostad och ett av dom blir upplåst i slutet av denna månad.

Jag ska då betala av det lånet helt och hållet. Detta kommer göra att jag både går under 50% belåningsgrad och att lånet blir på mindre än 4,5 gånger min årslön.

Som ni kanske förstår så är dessa två punkter anledningen till varför jag amorterar 2% idag.

Min bankkvinna påstår att jag endast kan få bort 1% av amorteringen (50% gränsen) från de kvarstående 3 lånen. Detta på grund av regler blah blah.

Jag är ingen finansexpert, men jag kan försöka ge dig några allmänna insikter. Bankregler och lånevillkor kan variera, och det är viktigt att komma ihåg att jag inte har tillgång till specifika detaljer om din banks villkor.

Normalt sett brukar belåningsgrad och skuldkvot vara faktorer som påverkar möjligheten att få lån och dess villkor. Om du minskar din belåningsgrad och skuldkvot genom att lösa ett lån, skulle det i teorin förbättra din kreditvärdighet och öka möjligheterna till bättre lånevillkor.

Reglerna för amortering kan dock variera beroende på lagstiftning och bankens egna interna policyer. Det bästa sättet att få klarhet i detta skulle vara att ta kontakt med din bank direkt och få information om deras specifika regler och villkor. Du kan begära att få all information skriftligt så att du har det som referens.

Om du inte är nöjd med svaren du får från din bankkvinna, kan du överväga att kontakta en annan representant inom banken eller eventuellt konsultera med en finansiell rådgivare för att få professionell vägledning. Det är viktigt att få tydliga och korrekta svar baserade på din specifika situation och den aktuella bankens regler.
Citera
2024-01-30, 23:10
Medlem
Amorteringskravet bygger på anskaffningsvärde inte uppskattat marknadsvärde. Alltså, om du köper en lägenhet för 1 miljon och går in med 300 000 kronor så har du en amorteringsgrad på 70%. Om värdet på bostäder i ditt hus plötsligt skjuter i höjden och mäklarna ger dig en skriftlig värdering på 1,4 miljoner så är din belåning utifrån finansinspektionens regler fortfarande 70%, inte 50%. Däremot kan det vara 50% gentemot banken, de godtar omvärdering. Med andra ord finns det ibland två värderingar parallellt, en enligt finansinspektionens regler och en enligt bankens. Du kan begära omvärdering även för det förstnämnda men bara var femte år.
Citera
2024-01-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Amorteringskravet bygger på anskaffningsvärde inte uppskattat marknadsvärde. Alltså, om du köper en lägenhet för 1 miljon och går in med 300 000 kronor så har du en amorteringsgrad på 70%. Om värdet på bostäder i ditt hus plötsligt skjuter i höjden och mäklarna ger dig en skriftlig värdering på 1,4 miljoner så är din belåning utifrån finansinspektionens regler fortfarande 70%, inte 50%. Däremot kan det vara 50% gentemot banken, de godtar omvärdering. Med andra ord finns det ibland två värderingar parallellt, en enligt finansinspektionens regler och en enligt bankens. Du kan begära omvärdering även för det förstnämnda men bara var femte år.

5 år efter man köpt bostaden kan man göra en amorteringsgrundande värdering. Har man inte gjort en sån så gäller mycket riktigt anskaffningsvärdet.

Så till TS, om det var mer än 5 år sen du köpte kan du värdera om och få ändrad amortering.
Om de kivas så beställ ett amorteringsunderlag, det ger en tydlig signal till banken att de kan förlora dig som kund och de blir genast mycket mer samarbetsvilliga.
Citera
2024-01-30, 23:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Tjena,

Hur stort är lånet efter bortamortering? Vad tjänar du uppdelat på fast månadslön och övrigt? Vad taxerade du 2022 och vad kommer du taxera för 2023?

Oavsett ovanstående så är det så att amorteringskravet är ett minimikrav som följer av lag (även om det finns vissa möjligheter för banken att göra undantag). Det innebär att bara för att du hamnar på en nivå där lagen inte kräver att du ska amortera, så kan banken fortfarande kräva att du gör det. Om de tycker att du ex inte är kreditvärdig för ett amorteringsfritt lån, så har du ingen som helst rätt att sänka amorteringen till noll bara för att lagen inte kräver att du ska amortera.
Citera
2024-01-31, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
5 år efter man köpt bostaden kan man göra en amorteringsgrundande värdering. Har man inte gjort en sån så gäller mycket riktigt anskaffningsvärdet.

Så till TS, om det var mer än 5 år sen du köpte kan du värdera om och få ändrad amortering.
Om de kivas så beställ ett amorteringsunderlag, det ger en tydlig signal till banken att de kan förlora dig som kund och de blir genast mycket mer samarbetsvilliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hur stort är lånet efter bortamortering? Vad tjänar du uppdelat på fast månadslön och övrigt? Vad taxerade du 2022 och vad kommer du taxera för 2023?

Oavsett ovanstående så är det så att amorteringskravet är ett minimikrav som följer av lag (även om det finns vissa möjligheter för banken att göra undantag). Det innebär att bara för att du hamnar på en nivå där lagen inte kräver att du ska amortera, så kan banken fortfarande kräva att du gör det. Om de tycker att du ex inte är kreditvärdig för ett amorteringsfritt lån, så har du ingen som helst rätt att sänka amorteringen till noll bara för att lagen inte kräver att du ska amortera.

Jag har bara ägt min bostad i 2 år så jag kan inte göra en ny värdering.

Min bostad köptes för 5 mkr.
Jag betalade 2 mkr kontant.

Jag har alltså knappt 3 mkr i lån efter 2 års amortering.
Uppdelat i 4 lån á 730k.

Ett av lånen löper ut i slutet av denna månad och ska lösa det då.
Så då kommer jag ha lån på cirka 2,25 mkr.

Taxerad inkomst 2022 var cirka 600k.
Kommer landa på ungefär samma 2023.

Jag förstår att banken "bestämmer sina egna regler" osv. Det min bankkvinna sa till mig var att det var lag, och hon var väldigt vag när jag pushade på detta.

Så då tänkte jag att jag gör en koll här innan jag går "runt henne" (vilket jag gjort tidigare vid ränterabattsförhandlingar vilket förmodligen har "förgiftat" våran relation lite...).
Citera
2024-01-31, 10:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag har bara ägt min bostad i 2 år så jag kan inte göra en ny värdering.

Min bostad köptes för 5 mkr.
Jag betalade 2 mkr kontant.

Jag har alltså knappt 3 mkr i lån efter 2 års amortering.
Uppdelat i 4 lån á 730k.

Ett av lånen löper ut i slutet av denna månad och ska lösa det då.
Så då kommer jag ha lån på cirka 2,25 mkr.

Taxerad inkomst 2022 var cirka 600k.
Kommer landa på ungefär samma 2023.

Jag förstår att banken "bestämmer sina egna regler" osv. Det min bankkvinna sa till mig var att det var lag, och hon var väldigt vag när jag pushade på detta.

Så då tänkte jag att jag gör en koll här innan jag går "runt henne" (vilket jag gjort tidigare vid ränterabattsförhandlingar vilket förmodligen har "förgiftat" våran relation lite...).

Då håller jag med dig, det finns inget lagkrav på att du ska amortera.

Däremot kan du normal inte ändra amorteringsnivå på ett bundet lån (detta är ju bundet både avseende amortering och räntenivå), men det har ju inget med lagen att göra.
Citera
2024-01-31, 11:14
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Tjena,

Eftersom du hamnar under 50% så ska du inte behöva amortera. Hon verkar inte veta vad hon pratar om?
Citera
2024-01-31, 17:56
Medlem
Amortera på ditt lån. Jag har amorterat både en stor klumpsumma i år och kommit under 50% med råge. Tror jag är runt 20%. Ändå väljer jag att behålla några tusen i amortering varje månad. Rent principiellt tycker jag att man ska betala av det man lånat.

Är säkert bättre att investera pengar i aktier osv. Men det gör jag såklart också.

Så tänker åtminstone jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in