2024-01-31, 16:19
Medlem
raskenss avatar
Badabom, två ryska grad-ramper blir till intet (och en handfull ryskaråttor blir till jordfärbättringsmedel) på vänstra sidan av Dnipr. Onsdagsglädje i det lilla:

https://x.com/bayraktar_1love/status/1752631690789277978?s=20
Citera
2024-01-31, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Om inte Nato fanns skulle Ryssland inte behöva freda sina gränser mot dem. Alliansfria länder i Europa är en garanti för fred och avspänning, och så länge länder som Finland, Sverige och de gamla öststaterna var neutrala så rådde frid och harmoni i Europa. Tyvärr så har Nato valt att utöka sitt medlemstal, vilket hotar Ryssland och tvingar dem till motåtgärder.

"Försvarsalliansen" Natos väpnade styrkor kan givetvis utgöra ett hot mot de som inte är med i alliansen, något som Ryssland inte kan bortse från. Med samma retorik kan förstås Ryssland hävda att man inte anfallit Ukraina, utan att man bara försvarar sig mot Natos framryckning. Ryssland bedriver inte ett anfallskrig, utan ett försvarskrig. Och alla måste väl ha rätt att försvara sig?

Nej, Ryssland bedriver anfallskrig mot Ukrainas kvinnor och barn.
Ingen framryckning av NATO har skett. Inget hot fanns mot Ryssland. Skulle det ha funnits ett hot mot Ryssland så anföll man fel land.
Citera
2024-01-31, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Om inte Nato fanns skulle Ryssland inte behöva freda sina gränser mot dem.
Ryssland är världens största imperialiststat. Inget annat land har annekterat så mycket som Ryssland.
Citera
2024-01-31, 17:00
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Just nu har det varit elektronisk krigsföring som används som motmedel där man skapar så mycket brus på styrfrekvensen att drönarens handler inte kan skicka fler instruktioner. Det är dock en jakt i att hitta rätt frekvens för både operatören och den defensiva parten. Ja, fpv har varit oerhört dödliga.
Ja EW har jag sett dom använder för att få drönare att landa. Men jag har även sett EW stationer sprängas av drönare.
Tror det kommer komma små drönare som låser in sig på signaler av andra drönare. Typ HARM fast signaler i stället för radar, troligen rätt autonoma saker. Skynet-light
Citera
2024-01-31, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Men GLSDB står för Ground Launched Small Diameter Bomb.

Rätta mig om jag har fel, men dessa skjuts väl från marken?

Sedan att de kan släppas från plan, också, är väl en annan sak.

Jag tror att du har alldeles rätt. Fel av mig men jag skall studera detta mer.
Citera
2024-01-31, 17:15
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Bayraktar var storfavorit från början men den föll i glömska snabbt. Var nog för lätt att skjuta bort, tro dom mest har dom till spaning numera.

Jag tror dom sköt bort de flesta NLAW i början av kriget. Den stod ju för 75% av allt tankkill från början. Tror inte den är svår att hantera är ju export succé.

Det intressantaste är ju trots allt drönarkrigen. det har flugit förbi siffror nu om att 80% abv allt tankkill är från drönare och tror Ukraina bygger mycket själv nu också, kan Ukraina bygga ett varumärke så har dom framtiden för sig med en storindustri av dödliga drönare.
NLAW är väl inte så användbar nu pga kort räckvidd. Under krigets första veckor var det närstrider i Kyiv, Mariupol och Charkiv, samt att ryska armén avancerade i tankskaravaner på landsvägar där de inte säkrat terrängen. Då kunde man pricka dem på 50-500 m håll. Numera ligger ofta trupperna över en km från fi.

I norra Avdiivka sköt UAF sönder de ryska pansarfordonen när de rullade genom Krasnohorivka, 2 km innan de når sin front. UAF avfyrar då 4-7 km från målet, antar jag. Det är långt över NLAW's räckvidd.
Citera
2024-01-31, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Explosioner på Krym, 6 Ukrainska SU-24 har varit i luften.
Dessa kan bära totalt 12 scalp missiler. Förberedelsen gjordes igår då en radarstation på Krym bombades.
https://liveuamap.com/

Jag är förvånad över att Ryssland på nästan två år inte har kunnat utplåna Ukrainas flygvapen. Om så många som 6 SU-24 var i luften anser jag det är ett styrkebesked av Ukraina.

Scalp era Ryssland.
Citera
2024-01-31, 17:25
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Från omni:

"Den ryske politikern Boris Nadezjdin har lämnat över fler än 100 000 namnunderskrifter till valkommissionen, ett antal som ska vara tillräckligt högt för att han ska få utmana Vladimir Putin i vårens presidentval. Valkommissionen är nu skyldig att ta ställning till hans ansökan, skriver BBC.

Nadezjdin säger sig vara kritisk till kriget i Ukraina och har lovat att sätta stopp för kriget om han väljs. Tusentals ryssar har setts köa för att ge sina namnunderskrifter till Nadezjdins kandidatur.

Det finns egentligen inget scenario där Putin förlorar valet, oppositionella har fängslats eller gått i exil.

Att 60-årige Nadezjdin dykt upp som gubben i lådan, med två månader till valet, har fått en del att tvivla på om han är ”på riktigt”. Han har tidigare haft nära relationer med Kremlhöjdare och det ryska styret har en historia av att tillåta ”utmanare”, bara för att låta dem besegras av Putin."

E detta ren fejk, eller finns här en chans till att det blir oroligt i Ryssland? Klart gubben inte kommer att vinna, men om han nu är för att avsluta kriget och många röstar på honom så kan visst grus i maskineriet uppstå tänker jag.
Det är ju han som alltid stått för den balanserade, kritiska sidan i ryska debatter.
Har fått mycket avhyvlingar och skit kastad på sig i rysk tv av resterande krigshetsare.
Har han tänkt bli martyr? Dör väl plötsligt av en hjärtattack snart.
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-01-31 kl. 17:32.
Citera
2024-01-31, 17:36
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om det hade gått enligt plan för Putin så hade han och hans oligarker varit de stora vinnarna.
Nu är det inte lika klart längre.

Är ditt argument att Putin startade kriget för att gynna USA? Låter märkligt i mina öron. Jag tror han är smått galen, men jag tror inte han är en CIA-agent.

Haha, ja, om man älskar konspirationsteorier så finns ju faktiskt dem som hävdar att Putin är CIA-agent… men nä skämt åsido, mitt argument är såklart inte att Putin startade kriget för att gynna USA. Däremot är det väl solklart att om någon gynnas av detta krig så är det främst USA och att USA/CIA agerat/supporterat/orkestrerat i Ukraina på ett sätt som gjort att Ryssland, om än extremt motvilligt, känns att de måste starta en väpnad konflikt med sitt grannland. Tvärtom mot vad ni tror så är det inte den Ryska makthungern som är drivkraften i denna konflikt utan det är som vanligt (i princip alltid) yankees…
Citera
2024-01-31, 17:38
Medlem
Ukraina planerar ny storoffensiv redan i vår, enligt låst premiumartikel hos Expressen.

Ids inte länka låsta artiklar.

Någon här som vet mer?
Citera
2024-01-31, 17:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Haha, ja, om man älskar konspirationsteorier så finns ju faktiskt dem som hävdar att Putin är CIA-agent… men nä skämt åsido, mitt argument är såklart inte att Putin startade kriget för att gynna USA. Däremot är det väl solklart att om någon gynnas av detta krig så är det främst USA och att USA/CIA agerat/supporterat/orkestrerat i Ukraina på ett sätt som gjort att Ryssland, om än extremt motvilligt, känns att de måste starta en väpnad konflikt med sitt grannland. Tvärtom mot vad ni tror så är det inte den Ryska makthungern som är drivkraften i denna konflikt utan det är som vanligt (i princip alltid) yankees…
När man är så förblindad av sitt USA-hat att man aktivt letar efter, och propagerar, ursäkter åt en makthungrig, imperialistiskt tyrann som Putin. Då är det illa.

Påminn mig. Varför var Putin tvungen att anfalla Ukraina?
Citera
2024-01-31, 17:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Putin är nöjd med sin 3-dagars specialoperation! Stolt meddelar han att den ärorika ryska stormaktsarmén har erövrat Kiev! Nej inte Kiev, Kharkiv då vid ryska gränsen? Nej inte Kharkiv. De har erövrat 19 hus i Avdivka...... Även de mest korkade ryssarna måste väl tycka att detta låter konstigt?

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1752722190867284207

Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det är ju han som alltid stått för den balanserade, kritiska sidan i ryska debatter. Har fått mycket avhyvlingar och skit kastad på sig i rysk tv av resterande krigshetsare.
Har han tänkt bli martyr? Dör väl plötsligt av en hjärtattack snart.

Jag tror han har klartecken att vara kritask; han är alibit för att de har en debatt med olika åsikter. "Kontrollerad opposition" som man brukar säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in