2024-01-31, 13:40
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Jag anser att en podd är ett lättillgängligt sätt att ta in nyheter och omvärldsbevakningar. Är ingen frekvent lyssnare av Kinapodden i synnerhet men tycker den är trovärdig, ger en bra överblick och stundom fördjupande reportage på ett sätt som inte görs i vad du benämner som nyheterna.

Det finns flertalet poddar/redaktioner jag hellre ser att SR avvecklar än Kinapodden.

En podd är en modern version av en papperstidning - du får veta saker en bra tid efter de har hänt.
Citera
2024-01-31, 13:41
Medlem
Nyliberalernas falang i Tidö tycker att detta är super. Vad de inte räknar med är att SD gillar statsmedia, så länge det stödjer mer konservativa värden. Det kan nog mycket väl bli en budget för SVT och SR i framtiden som sväller, bara den nya SD-kulturen är dit pengarna rinner till. Men det är för kommande mandatperioder.
Citera
2024-01-31, 13:44
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojiki
Att lägga ner Kinapodden vore ett enda stort haveri. Ta P3 Din Gata och kasta ut den skiten istället.

Ja, Kinapodden var/är bra och gav nyheter från en underbevakad region.
Hoppas den dyker upp i annan tappning i annat mediehus. Gärna på ett mediehus som inte finansieras med tvångsbetalning genom hot om våld.
Citera
2024-01-31, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Sveriges Radios sparpaket är nu klart.

Ett axplock av det som försvinner:
- Sändningar på ryska
- Sändningar på eritreanska språket tigrinja
- Kinapodden (vad fan nu det är?)
- Radio Sweden Kurdiska
- Tjänsten klimatkorrespondent försvinner

Är detta den nya uppstädningen som Tidöpartierna (eller SD) utlovat?
Är det bara början?
Bra eller dåligt?

De mer vänstervridna medarbetarna på SR verkar tro att detta är sista spiken i kistan för Sveriges Radio.

https://sverigesradio.se/artikel/podd-korrespondent-och-redaktioner-forsvinner-nar-sveriges-radio-sparar

Jag tror det mer är en åtstramning efter 2010-talets spenderbyxor och massanställningar, och att löner och hyror går upp. Tyvärr är det ingen ideologisk eller intellektuell uppstädning för då hade kanaler som P3 stängts ned, och många P1-program med låg intellektuell skärpa som Talkshow upphört att sändas.

Nästa uppstädning kommer bli SVTs program, och där skulle de meningslösa regional-TV-nyheterna kunna strykas då de är av så låg kvalitet att man kan gråta, och endast upprepar riksnyheterna. Bättre att ha regionalstationer som levererar inslag till Stockholm, men inte gör egna nyhetsprogram.

Sedan kommer de också bli slakt på kommuniktörer, social medier-redaktörer och strateger som man anställt i stora mängder under 2010-talet, och det är också bra.
Citera
2024-01-31, 13:48
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
En podd är en modern version av en papperstidning - du får veta saker en bra tid efter de har hänt.

Nyheter är saker som är aktuella precis NU. En bra och fokuserad samhällspodd kan däremot ge bakgrundsinformation så att du bättre kan förstå nyheterna i sitt sammanhang. Helt olika saker.

Det är lite som skillnaden mellan faktakunskap och vishet.
Citera
2024-01-31, 13:52
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
- Vilka besparingar anser du att statsradion skall göra framöver?

Personligen förstår jag inte inte varför jag som bor långt ifrån Lappland hör sameradion dagligen och varför ska SR sända på finska? Kan inte finnarna som bor i Sverige idag tillräckligt bra svenska för att lyssna på svenska?
Citera
2024-01-31, 13:53
Bannlyst
Spanarna är folkbildning av narrativet.
Citera
2024-01-31, 13:54
Medlem
Haajibs avatar
Absolut att man säger upp utländska personal, det skulle jag också ha gjort om jag var ansvarig. Men jag fattar inte hur de tänker genom att skära så hårt på P1, men låta skit som p3 stå mer eller mindre orörda.?

Kinapodden är både informativ och lärorik. Jag anser att det är galet att man väljer att avsluta denna. Finns ingen motsvarighet inom Svensk media. Jag skulle hellre lägga ner USA podden, eftersom media redan rapporterar där som om vi vore en av delstaterna.
Citera
2024-01-31, 14:02
Medlem
Att samtliga program som inte är på svenska läggs ner omedelbart är bara rimligt. Sen kan man börja diskutera
Citera
2024-01-31, 14:03
Medlem
Jag brukar lyssna på en del P1 och P2 poddar i bilen och igår när SR Play appen startades möttes jag av en bild på en Shrek-liknande kvinna med rubrik typ: "När jag fick veta hur mycket min dotter tjänar på att sälja nakenbilder började även jag sälja!". Min första tanke var: "nu måste väl ändå ett jättesparpaket vara på gång", och blev alltså inte precis förvånad när jag hörde nyheten ett halvt dygn senare.

Men säg den glädje som varar länge. Första program som nämndes var Kinapodden, som jag lyssnar på då och då.
Citera
2024-01-31, 14:07
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Jag har limmat!!
Tack för dagens garv. Klart att de inte kan ta bort klimatkorren om han/hon är limmad.

För den som saknar kontexten:

Klimataktivister "limmade fast sig" på marken för att blockera trafiken. Naturligtvis så fäste inte limmet på asfalt så det var väldigt enkelt att bara lyfta bort aktivisterna, varpå en av dem vrålade "JAG ÄR LIMMAD!!" som om det skulle göra någon skillnad.

Comedy gold.

Bra att slukhålen på SR täpps till. Det har gödslats med pengar på totalt intetsägande projekt som inte tilltalar någon.
Citera
2024-01-31, 14:11
Medlem
Nestor Xs avatar
Varför lägger de inte helt sonika ner P3 på studs och räcker inte det så lägg ner P2 samtidigt. Koncentrera skattefinansierad public service radio på P1 och P4, två gedigna kanaler med samhällsinformativt innehåll. Det rena musikinnehållet kan reklamkanalerna klara av även den klassiska biten. Dessutom finns numera fantastisk musikstreaming alla kategorier tillgänglig för små pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in