2024-01-31, 13:46
Medlem
Från omni:

"Den ryske politikern Boris Nadezjdin har lämnat över fler än 100 000 namnunderskrifter till valkommissionen, ett antal som ska vara tillräckligt högt för att han ska få utmana Vladimir Putin i vårens presidentval. Valkommissionen är nu skyldig att ta ställning till hans ansökan, skriver BBC.

Nadezjdin säger sig vara kritisk till kriget i Ukraina och har lovat att sätta stopp för kriget om han väljs. Tusentals ryssar har setts köa för att ge sina namnunderskrifter till Nadezjdins kandidatur.

Det finns egentligen inget scenario där Putin förlorar valet, oppositionella har fängslats eller gått i exil.

Att 60-årige Nadezjdin dykt upp som gubben i lådan, med två månader till valet, har fått en del att tvivla på om han är ”på riktigt”. Han har tidigare haft nära relationer med Kremlhöjdare och det ryska styret har en historia av att tillåta ”utmanare”, bara för att låta dem besegras av Putin."

E detta ren fejk, eller finns här en chans till att det blir oroligt i Ryssland? Klart gubben inte kommer att vinna, men om han nu är för att avsluta kriget och många röstar på honom så kan visst grus i maskineriet uppstå tänker jag.
Citera
2024-01-31, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Svärmar över Moskva med ansiktsigenkänningsdrönare med Putin och & nunor inprogrammerade vore väl en intressant utveckling/avrättning

En djup tacksamhet till Ukraina skulle spridas över världen om de lyckades eliminera Putin.
Citera
2024-01-31, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Så härligt när vi kan vara helt överens :-). När vi etablerat att pengar och makt är drivkraften så är det dags för nästa läxa… vilka ökar sin makt och vilka tjänar mest på detta? Där har du drivkrafterna för detta… och här befarar jag att vi inte längre är lika överens…

Putin.
Hans plan var att bli ihågkommen som en andra Peter den Store genom att göra erövring.
Citera
2024-01-31, 13:54
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Jag själv skulle sätta mina pengar på billiga FPV -självmords drönare.
Blir riktigt intressant att se vad motmedlet blir mot drönare.
Just nu har det varit elektronisk krigsföring som används som motmedel där man skapar så mycket brus på styrfrekvensen att drönarens handler inte kan skicka fler instruktioner. Det är dock en jakt i att hitta rätt frekvens för både operatören och den defensiva parten. Ja, fpv har varit oerhört dödliga.
Citera
2024-01-31, 14:01
Medlem
Taggads avatar
207 Ukrainare utväxlade.
Citat:
400 krigsfångar släppta i rysk-ukrainsk utväxling
Ryssland och Ukraina har gjort ett stort utbyte av krigsfångar, skriver internationella medier.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1752674550318354780?t=PbNZbSg4tKI0948ewpVzvA&s=19
Citera
2024-01-31, 14:01
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Från omni:

"Den ryske politikern Boris Nadezjdin har lämnat över fler än 100 000 namnunderskrifter till valkommissionen, ett antal som ska vara tillräckligt högt för att han ska få utmana Vladimir Putin i vårens presidentval. Valkommissionen är nu skyldig att ta ställning till hans ansökan, skriver BBC.

Nadezjdin säger sig vara kritisk till kriget i Ukraina och har lovat att sätta stopp för kriget om han väljs. Tusentals ryssar har setts köa för att ge sina namnunderskrifter till Nadezjdins kandidatur.

Det finns egentligen inget scenario där Putin förlorar valet, oppositionella har fängslats eller gått i exil.

Att 60-årige Nadezjdin dykt upp som gubben i lådan, med två månader till valet, har fått en del att tvivla på om han är ”på riktigt”. Han har tidigare haft nära relationer med Kremlhöjdare och det ryska styret har en historia av att tillåta ”utmanare”, bara för att låta dem besegras av Putin."

E detta ren fejk, eller finns här en chans till att det blir oroligt i Ryssland? Klart gubben inte kommer att vinna, men om han nu är för att avsluta kriget och många röstar på honom så kan visst grus i maskineriet uppstå tänker jag.

Troligen fejk, i syfte att förhindra riktiga kritiker att komma till tals?, men det är svårt att veta.
Citera
2024-01-31, 14:03
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Så härligt när vi kan vara helt överens :-). När vi etablerat att pengar och makt är drivkraften så är det dags för nästa läxa… vilka ökar sin makt och vilka tjänar mest på detta? Där har du drivkrafterna för detta… och här befarar jag att vi inte längre är lika överens…

Jodå! Vi är överens.

Om Putin lyckas med det han föresatt sig, så är det Putin & hans kompisar oligarkerna.
En av världens rikaste, vill ha mer. Han heter Putin.
Makten får han genom att lägga 44 miljoner Ukrainare under sig som "slavar".
Sedan sägs det att han vill gå tillbaka till 1997 års gränser. Allt under parollen NWO!
Så vem vet hur rik Putin kommer att bli?
Citera
2024-01-31, 14:12
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
I slutet av artikeln står att den inte används i striderna utan som taxi.
Dumma ukrainare de borde skicka iväg den på självmordsuppdrag som ni ryssar gör med precis allt ni har.
Citera
2024-01-31, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du glömmer ju
Himars, NLAW Archer med Excalibur, Storm Shadow Och nu kommer F16 och GLSDB.

Frågan är vilka som levererar mest slakt av ryssar.

Himars, absolut, hur kunde jag glömma. Eller framförallt GMLRS, Himars är ju bara en bil.
Stormshadow, absolut, men dödar väldigt få, största vinsten är att ryssarna måste anpassa, och backa undan värdefulla fartyg mm, ett strategisk vapen, kanske Ukrainas enda.
NLAW hör man inte mycket om nu, kanske de inte fått så många, eller så är den svår att använda.
Archer och Excalibur är det för få av, missar pallplats. ATACMS också lite av en punktinsats.
Citera
2024-01-31, 14:26
Medlem
Citat:

Ryssland och den styrande eliten tjänar naturligtvis mest. Den stora förloraren är Ukraina och alla deras invånare. Varför frågar du?
Citera
2024-01-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Från omni:

Svårt att veta.

RealTide tror det är fejk i inlägg ovan, jag är mer tveksam till det. Det finns trots allt viss opposition i Ryssland mot kriget och jag tycker nog att han känns "äkta"; han uttrycker sig väldigt försiktigt (sannolikt för att minska risken att råka ramla ut genom ett fönster) men är ändå tydligt kritisk mot kriget. Å andra sidan är det också helt klart att han inser att han inte kan vinna. Kanske ett försök att positionera sig om krigsfiaskot leder till Putins avgång/avsättning?

Men, vem vet? Framtiden får utvisa....
Citera
2024-01-31, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nej, för att få Ryssland att förefalla vara en demokrati så kommer Putin att få mellan 70-80% av rösterna och motståndarna kommer glatt att gratulera honom till segern.

Alla diktaturanhängare hävdar att det är demokrati när befolkningen får rösta, några här i tråden hävdar därmed att det är demokratiska val. Moretex är ett exempel.

Att valet från början till slut är riggat vet de, men diktarurkärleken tar överhand. Fascister och kommunister går hand i hand för att skydda diktaturen i sin önskan att få vara en del i att förtrycka människor.

Hm. Tror nog att Putin vill kunna visa upp mer stöd än 70-80%. I och med kriget och propagandan för kriget skulle det nog uppfattas som svagt stöd för kriget om han bara får 70-80%. De 98% jag gissade på kanske är för högt, men under 90% tror jag är uteslutet under rådande omständigheter. Putin måste visa att han har folkets stöd, bara 3/4 kommer att tolkas som att det finns opposition mot kriget och därmed mot Putin.

Men %-en är detaljer. Det faktum att valet är avgjort i förväg är det viktiga, sedan hur många % Putin bestämmer sig för att få är ganska sekundärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in