2024-01-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Vilken är den 4e? Bandy, Fotboll, Handboll men sen? Konkade inte Speedwayen likt de flesta luftslott som bajen startat/köpt sig in i?

Inte mig du frågade men satt också och funderade ett bra tag. Men "fjärdesporten" borde väl vara damfotboll eller futsal där Bajen är topplag i båda, men gissar att det är Div 2-laget i ishockey som avses.

(notera förresten att bandylaget om några dagar ligger på negativt kval, dvs kan vara på väg ur Elitserien. De har minst sagt pyspunka på den satsningen)
Senast redigerad av Burkgurka 2024-01-28 kl. 22:12.
Citera
2024-01-28, 23:04
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Inte mig du frågade men satt också och funderade ett bra tag. Men "fjärdesporten" borde väl vara damfotboll eller futsal där Bajen är topplag i båda, men gissar att det är Div 2-laget i ishockey som avses.

(notera förresten att bandylaget om några dagar ligger på negativt kval, dvs kan vara på väg ur Elitserien. De har minst sagt pyspunka på den satsningen)

"Satsningen"? Drygar du dig eller är du korkad?
Citera
2024-01-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
"Satsningen"? Drygar du dig eller är du korkad?

Öh? Hur tänkte du nu?

Hammarby gjorde ju en nysatsning på bandyn under 90-talet efter att inte ens haft sporten under många år, man värvade storstjärnor,. folk strömmade till, och som så småningom ledde allt till ett par SM-guld. Men numera är man på dekis, publiken har slutat komma och man har knappt fler på matcherna än mighty Frillesås, storstjärnorna lyser med sin frånvaro och laget är på väg ur Elitserien.
Vet inte om ni har någon Bagdad Bob i föreningen som målar upp en annan bild för er, och ber i så fall om ursäkt för att jag berättade om det verkliga läget.
Citera
2024-01-28, 23:39
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Öh? Hur tänkte du nu?

Hammarby gjorde ju en nysatsning på bandyn under 90-talet efter att inte ens haft sporten under många år, man värvade storstjärnor,. folk strömmade till, och som så småningom ledde allt till ett par SM-guld. Men numera är man på dekis, publiken har slutat komma och man har knappt fler på matcherna än mighty Frillesås, storstjärnorna lyser med sin frånvaro och laget är på väg ur Elitserien.
Vet inte om ni har någon Bagdad Bob i föreningen som målar upp en annan bild för er, och ber i så fall om ursäkt för att jag berättade verkligheten för dig.

Över fem tusen på plats igår och tidigare på annandagsbandyn.
Men det har varit under tusen första gången sedan 90-talet på Zinken denna säsong. Lägre publiksiffror är från inomhusmatcherna i Gubbängen. Publiksnittet är närmare 2 tusen och sidan du kollar på är inte fullständig så din Frillesås-gliring får mest dig att se ut som en djurgårdare.

Satsningen kom annars efter vi gått upp i högstaserien. Du vet när vi nästan åkte ur första säsongen men drog mer folk än Djurgårdens fotbollslag. Ja, då kunde man satsa och det var publikhype ett bra tag. Senare år har ekonomin knakat och ibland har spelarna fått lira utan lön. Är det meningen att allt ska gå smärtfritt och ha fullsatt varje match trots att vi nästan alltid förlorar? Är det så du tänker?

Hur länge kan man kalla det för en satsning,när vi spelat i högstaligan varje årtionde sedan seriesystemet drog igång.

Bandyn i övrigt har intresset minskat så varför skulle det inte drabba Bajen. Alla lagen har minskat i publik sedan hallarna byggdes. Bara Villa Lidköping av inhomhuslagen där intresset är intakt. Även kvaliteten på spelarna var betydligt högre för 20 år sedan. Vi kämpar på som idrotten i sin helhet, inte konstigare än så.
Citera
2024-01-28, 23:58
Medlem
Citat:
Över fem tusen på plats igår och tidigare på annandagsbandyn.
Men det har varit under tusen första gången sedan 90-talet på Zinken denna säsong. Lägre publiksiffror är från inomhusmatcherna i Gubbängen. Publiksnittet är närmare 2 tusen och sidan du kollar på är inte fullständig så din Frillesås-gliring får mest dig att se ut som en djurgårdare.

Satsningen kom annars efter vi gått upp i högstaserien. Du vet när vi nästan åkte ur första säsongen men drog mer folk än Djurgårdens fotbollslag. Ja, då kunde man satsa och det var publikhype ett bra tag. Senare år har ekonomin knakat och ibland har spelarna fått lira utan lön. Är det meningen att allt ska gå smärtfritt och ha fullsatt varje match trots att vi nästan alltid förlorar? Är det så du tänker?

Hur länge kan man kalla det för en satsning,när vi spelat i högstaligan varje årtionde sedan seriesystemet drog igång.

Bandyn i övrigt har intresset minskat så varför skulle det inte drabba Bajen. Alla lagen har minskat i publik sedan hallarna byggdes. Bara Villa Lidköping av inhomhuslagen där intresset är intakt. Även kvaliteten på spelarna var betydligt högre för 20 år sedan. Vi kämpar på som idrotten i sin helhet, inte konstigare än så.

Så där. Ett mer utförligt svar. Bra. Du har såklart rätt i en hel del, och den sportsliga delen kan vi ju ta i bandytråden om nyckelmatcherna skiter sig. Men ändå lite intressant att Bajenpubliken liksom verkar flytta sig. Nu när bandyn drar färre och går sämre så har plötsligt handbollen fått ett uppsving igen. Så får vi se vad som händer vid eventuella krockar mellan fotbollen och handbollen framöver. Kanske vissa väljer bort kylan vid fotbollsplanen för att istället gå på handboll? Inga konstigheter men alltid intressant med trender och hur folk väljer när de tvingas till det.
Citera
2024-01-29, 00:01
Medlem
lemmy124s avatar
Mycket folk på träningsmatcherna i damfotboll och handboll samma dag. 5 000 tusen på Zinken och senare vinst i hockeyn som bottenlag i fjärdeligan. Så här såg det ut då https://www.facebook.com/reel/704109895237031

16 000 sålda säsongskort i fotbollen. Men intresset är på botten enligt våra antagonister.
Citera
2024-01-29, 00:06
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Så där. Ett mer utförligt svar. Bra. Du har såklart rätt i en hel del, och den sportsliga delen kan vi ju ta i bandytråden om nyckelmatcherna skiter sig. Men ändå lite intressant att Bajenpubliken liksom verkar flytta sig. Nu när bandyn drar färre och går sämre så har plötsligt handbollen fått ett uppsving igen. Så får vi se vad som händer vid eventuella krockar mellan fotbollen och handbollen framöver. Kanske vissa väljer bort kylan vid fotbollsplanen för att istället gå på handboll? Inga konstigheter men alltid intressant med trender och hur folk väljer när de tvingas till det.

Ser man på damfotbollen åkte vi ur med lågt intresse. Publiken kom i andraligan och nu är vi där vi är idag. Liknande i handbollen där vi snarare ökade intresset när vi åkte ur. Nu ser det ut att bli fjärde slutsålda matchen i rad och laget går för guld även där.

Bandyn kanske skulle behöva gå igenom något liknande, men det är såklart lättare sagt än gjort. Kan bli så att vi bara harvar i andraligan och har derby mot Djurgården som årets höjdpunkt.
Citera
2024-01-29, 00:28
Medlem
Citat:
Mycket folk på träningsmatcherna i damfotboll och handboll samma dag. 5 000 tusen på Zinken och senare vinst i hockeyn som bottenlag i fjärdeligan. Så här såg det ut då https://www.facebook.com/reel/704109895237031

16 000 sålda säsongskort i fotbollen. Men intresset är på botten enligt våra antagonister.

Citat:
Ser man på damfotbollen åkte vi ur med lågt intresse. Publiken kom i andraligan och nu är vi där vi är idag. Liknande i handbollen där vi snarare ökade intresset när vi åkte ur. Nu ser det ut att bli fjärde slutsålda matchen i rad och laget går för guld även där.

Bandyn kanske skulle behöva gå igenom något liknande, men det är såklart lättare sagt än gjort. Kan bli så att vi bara harvar i andraligan och har derby mot Djurgården som årets höjdpunkt.

Nä, sa väl inte att intresset var på botten. Menade mer att det finns ett max för vad plånböcker och tidsplaneringar klarar av, och obs att min parentes om bandyn från början var ett svar på ett inlägg om speedwayen. Många kan väl inte gå på allt och kanske två sporter är en gräns för många när det gäller regelbundet besökande. Och då drabbas någon sektion förr eller senare pga att en annan har en uppgång. För att vara topic så kan det bli intressant att se om "flaggskeppet" fotboll faktiskt kan få en nedgång om damfotbollen och handbollen trendar samtidigt. Börjar fans välja de billigare alternativen? Jag tror ju vi kommer få sjunkande allsvenska publiksiffror under 2024, delvis pga vikande privatekonomiska förutsättningar hos folk. Men vi får se.
Citera
2024-01-29, 00:28
Medlem
Salorms avatar
Citat:

Att du ser Sirius som dina antagonister får helt enkelt stå för dig.

Citat:

Frågan jag ställde var vilken den fjärde sporten var, och det var alltså damfotboll som du syftade till?
Vår bandy verkar ha fått lite publik i år vilket är kul (mest eftersom jag spelar bandy själv), men finns inga pengar där. Varför man går "bra" just nu kan väl endast beskrivas för att sorkarna konkade och spelarna som spelade där gick till DIF. Kan inte tänka mig något annat, men jag har inte kollat på dom i år, men förra året var dom ju inte alltför mycket att hänga i granen och gick väl upp en division på nåder?
Citera
2024-01-29, 07:49
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Vilken är den 4e? Bandy, Fotboll, Handboll men sen? Konkade inte Speedwayen likt de flesta luftslott som bajen startat/köpt sig in i?
Herrfotboll, Damfotboll, Bandy och Handboll var mitt antagande? Gjorde det ont när vår bandysektion konka med tanke på ditt eget engagemang i ha startat upp den eller var det ren skadeglädje? Genuin fråga, ingen jab.
Senast redigerad av Teu 2024-01-29 kl. 07:52.
Citera
2024-01-29, 21:37
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Herrfotboll, Damfotboll, Bandy och Handboll var mitt antagande? Gjorde det ont när vår bandysektion konka med tanke på ditt eget engagemang i ha startat upp den eller var det ren skadeglädje? Genuin fråga, ingen jab.

Jag antog väl det också, men tänkte i mitt stilla sinne att Fotboll är fotboll oavsett kön vilket kanske var dumt.

Jag lirade lite med dom i div1 och det rörde mig inte i ryggen. Satt ärligt talat mest och väntade på förfallet när Gal8 och Segui fick klorna i laget. Lite deras modus operandi. Trodde dock det skulle gå snabbare då man värvade spelare för svarta pengar och erbjöd grejer som inget annat lag kunde, trots dålig ekonomi. Att inte skatteverket stoppade det innan konkursen är helt sjukt bara det samt att man fick behålla coronastöd på 2,4 milj. trots att man veckan efter satte laget i konkurs..
Luktar sork kan man säga.
Citera
2024-01-29, 22:37
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Ishockey är den fjärde. Du vet sektionen där vi tagit fler guld än eran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in