2024-01-28, 13:24
Bannlyst
Det är en kristen jargong att alla är syndare, att man ska förlåta syndare osv. Pga kristna (satanistiska) kulturer att man liksom "skojar" med varandra om sånt. Det är ett slags stort skämt för människor bakom ridån.
Citera
2024-01-28, 13:26
Medlem
LadySwedens avatar
"23Ve eder, I skriftlärde och fariséer. I skrymtare, som given tionde av mynta och dill och kummin, men underlåten det som är viktigast i lagen, nämligen rätten och barmhärtigheten och troheten! Det ena borden I göra, men icke underlåta det andra. 24I blinde ledare, som silen bort myggan och sväljen kamelen!"

Finns inte mer att tillägga.
Citera
2024-01-28, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det var många ord men inget svar på det jag skrev.

Man kan inte bli ättling till Juda eller Benjamin genom att omskära sig. Ättling är man av börd.

Dessutom behöver jag bemöta ditt dravel om att "gud är symbolik" osv på tal om omskärelsen. Omskärelsen handlade om att kännas igen på förhuden, dvs var till för att andra människor skulle kunna känna igen en man så som tillhörande Abrahams hus. Nu när tron kommit behövs inte omskärelsen längre eftersom vi känner igen varandra på att vi har samme Ande, samma tro, oavsett var vi kommer ifrån. Israel blev ju som bekant utspridda över dåvarande kända världen. Vi ska, som lagen också säger, inte blanda blod med beliar och delta i era perversa riter.

Varför står det då att pojkarna ska omskäras på 8 dagen om gud skapade världen på 7 dagar?
Citera
2024-01-28, 13:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtdog
Det är en kristen jargong att alla är syndare, att man ska förlåta syndare osv. Pga kristna (satanistiska) kulturer att man liksom "skojar" med varandra om sånt. Det är ett slags stort skämt för människor bakom ridån.
Det är av Bibeln att alla Israels folk syndade. Dock sparade Gud en spillra av Juda hus som tilläts återvända i väntan på Messias. Det är ju därför korkskruvarna gastar som de gör.

"2När HERREN först begynte tala genom Hosea, sade HERREN till honom: »Gå åstad och skaffa dig en trolös hustru och barn -- av en trolös moder; ty i trolös avfällighet löper landet bort ifrån HERREN. 3Då gick han åstad och tog Gomer, Diblaims dotter; och hon blev havande och födde honom en son. 4Och HERREN sade till honom: »Giv denne namnet Jisreel; ty när ännu en liten tid har förgått, skall jag hemsöka Jisreels blodskulder på Jehus hus och göra slut på konungadömet i Israels hus. 5Och det skall ske på den dagen att jag skall bryta sönder Israels båge i Jisreels dal.»

6Och hon blev åter havande och födde en dotter. Då sade han till honom: »Giv denna namnet Lo-Ruhama; ty jag vill icke vidare förbarma mig över Israels hus, så att jag förlåter dem. 7Men över Juda hus vill jag förbarma mig, och jag skall giva dem frälsning genom HERREN, deras Gud; icke genom båge och svärd och vad till kriget hör skall jag frälsa dem, icke genom hästar och ryttare
"
https://sv.bibelsite.com/swe/hosea/1.htm
Citera
2024-01-28, 13:31
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Min länk säger att judarna inte härstammar från kazarerna, åtminstone inte i huvudsak.

Judarna, liksom palestinierna, härstammar i huvudsak från de kaananiter som bebodde Kaanan innan Mose intåg.

Europeiska judar bodde förr i stora drag i ett område kallat Pale of Settlement.

Samma område som Hitler drömde om att rensa ut och bli en del av det Tredje Riket.
Lebensraum.

Judar därifrån kallas Ashkenazer och har en väldigt egen judendom som har mycket lite att göra med biblisk judendom. Ortodox judendom. De skapade tex en egen Talmud och egna seder och läror.

Sefardiska judar, de som är mörkare i hyn, är som en helt annan religion och de har svårt att komma överens.

De är inte genetiskt släkt med varandra, förutom att Ashkenazer har gift in sig med Sefarder och därmed fått in "äkta" judiskt blod den vägen.
Citera
2024-01-28, 13:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Varför står det då att pojkarna ska omskäras på 8 dagen om gud skapade världen på 7 dagar?
"11på eder förhud skolen I omskäras, och detta skall vara tecknet till förbundet mellan mig och eder. "
Citera
2024-01-28, 13:34
Bannlyst
Citat:
Det är av Bibeln att alla Israels folk syndade. Dock sparade Gud en spillra av Juda hus som tilläts återvända i väntan på Messias. Det är ju därför korkskruvarna gastar som de gör.

"2När HERREN först begynte tala genom Hosea, sade HERREN till honom: »Gå åstad och skaffa dig en trolös hustru och barn -- av en trolös moder; ty i trolös avfällighet löper landet bort ifrån HERREN. 3Då gick han åstad och tog Gomer, Diblaims dotter; och hon blev havande och födde honom en son. 4Och HERREN sade till honom: »Giv denne namnet Jisreel; ty när ännu en liten tid har förgått, skall jag hemsöka Jisreels blodskulder på Jehus hus och göra slut på konungadömet i Israels hus. 5Och det skall ske på den dagen att jag skall bryta sönder Israels båge i Jisreels dal.»

6Och hon blev åter havande och födde en dotter. Då sade han till honom: »Giv denna namnet Lo-Ruhama; ty jag vill icke vidare förbarma mig över Israels hus, så att jag förlåter dem. 7Men över Juda hus vill jag förbarma mig, och jag skall giva dem frälsning genom HERREN, deras Gud; icke genom båge och svärd och vad till kriget hör skall jag frälsa dem, icke genom hästar och ryttare
"
https://sv.bibelsite.com/swe/hosea/1.htm

Jag vet inte vem som har skrivit det där men jag vet att romersk-katolska kyrkan är satanist-pagansk och att tron på Jesus inte är förenlig med gudadyrkan, utan judarna är "Jesus" redan som har räddat oss.
Citera
2024-01-28, 13:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag vet inte vem som har skrivit det där men jag vet att romersk-katolska kyrkan är satanist-pagansk och att tron på Jesus inte är förenlig med gudadyrkan, utan judarna är "Jesus" redan som har räddat oss.
Du vet inte "vem som har skrivit Hosea". Må så vara.
Citera
2024-01-28, 13:39
Bannlyst
Citat:
"11på eder förhud skolen I omskäras, och detta skall vara tecknet till förbundet mellan mig och eder. "

För att det symboliserar något om gud. Så de små människorna fortsätter sina symboliska ritualer för att känna sig som en del av Guds förbund. Låt dom göra det. Varför ska satanistfolk ha rätt att yttra sig om judiska riter när deras egna bryter mot lagen?
Citera
2024-01-28, 13:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
För att det symboliserar något om gud. Så de små människorna fortsätter sina symboliska ritualer för att känna sig som en del av Guds förbund. Låt dom göra det. Varför ska satanistfolk ha rätt att yttra sig om judiska riter när deras egna bryter mot lagen?
Hycklare!

Du kallar förbund för små och symboliska och struntar i grunderna i lagen samtidigt som du dömer efter vilken stjärna folk har hängande i fönstret.

Varför hänger du ens efter vita med ditt tjat? Du drivs förstås inifrån att så göra, äpplet faller inte långt från trädet.
Citera
2024-01-28, 14:06
Medlem
Folketstempels avatar
Anklagelserna om att judar sysslar med satanism härstammar från att spiritualister
tidigt 1900-tal när det var på modet, tog efter från judisk mysticism som i sig skapades efter kristi födelse. Det har ingen biblisk koppling.
From the European Renaissance on, Judaic Kabbalah became a significant influence in non-Jewish culture, fully divorced from the separately evolving Judaic tradition. Kabbalah received the interest of Christian Hebraist scholars and occultists, who freely syncretised and adapted it to diverse non-Jewish spiritual traditions and belief systems of Western esotericism.[46] Christian Cabalists from the 15th-18th centuries adapted what they saw as ancient Biblical wisdom to Christian theology, while Hermeticism lead to Kabbalah's incorporation into Western magic through Hermetic Qabalah.[47] Presentations of Kabbalah in occult and New Age books on Kabbalah bear little resemblance to Judaic Kabbalah.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kabbalah#Influence_on_non-Jewish_society
Citera
2024-01-28, 14:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Anklagelserna om att judar sysslar med satanism härstammar från att spiritualister
tidigt 1900-tal när det var på modet, tog efter från judisk mysticism som i sig skapades efter kristi födelse. Det har ingen biblisk koppling.
From the European Renaissance on, Judaic Kabbalah became a significant influence in non-Jewish culture, fully divorced from the separately evolving Judaic tradition. Kabbalah received the interest of Christian Hebraist scholars and occultists, who freely syncretised and adapted it to diverse non-Jewish spiritual traditions and belief systems of Western esotericism.[46] Christian Cabalists from the 15th-18th centuries adapted what they saw as ancient Biblical wisdom to Christian theology, while Hermeticism lead to Kabbalah's incorporation into Western magic through Hermetic Qabalah.[47] Presentations of Kabbalah in occult and New Age books on Kabbalah bear little resemblance to Judaic Kabbalah.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kabbalah#Influence_on_non-Jewish_society
Nej, hur någon än väljer att se på saken är utpekandet bevisligen betydligt äldre än så.

"42Jesus svarade dem: »Vore Gud eder fader, så älskaden I ju mig, ty från Gud har jag utgått, och från honom är jag kommen. Ja, jag har icke kommit av mig själv, utan det är han som har sänt mig. 43Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord. 44I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. "

https://sv.bibelsite.com/swe/john/8.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in