2024-01-27, 23:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vatniks hit och vatniks dit. Har ni inte kommit längre?

Hur är det med det här då. Två artiklar i två seriösa tidningar, SvD och Aftenposten. Tyvärr är båda låsta, men andemeningen framgår ju av det man kan läsa. Vad säger ni om dessa?

SvD: "Experten övertygad – Ukraina delas i år"
https://www.svd.se/a/wA1B04/ian-bremmer-ukraina-delas-i-ar-vinner-inte-tillbaka-mark

Aftenposten: "Det er anslått at Russland nå produserer opp til syv ganger mer ammunisjon enn våpenfabrikkene i Vesten. Produksjonen er allerede høyere enn før Ukraina-invasjonen for snart to år siden."
https://www.aftenposten.no/verden/i/O8v8PV/hva-skjer-hvis-russland-vinner-krigen-i-ukraina

Hur menar du? Det är väl ett etablerat faktum att tråden alltjämt besudlas av patetiska vatniks. Att Ukraina delas under 2024 förefaller inte realistiskt med tanke på de tusentals ryssjävlar som slaktas varje vecka vid fronten.
Citera
2024-01-27, 23:13
Avslutad
Citat:
Allvarligt, har inte det mest varit glädjekalkyler av media? "Motoffensiven" skulle ju gå på några veckor... Som jag upplever det har media och militära "experter" inte haft koll, utan mer rapporterat efter inre känslor, var deras sympatier ligger. Vad vinner man på det? Den tendensen går förresten igenom den här tråden så det nästan blir patetiskt. Går i mångt och mycket att jämföra med hur media och etablissemang hanterade invandring och asylpolitiken i decennier. Man mörkade, förskönade, sopad under mattan och ibland ljög man rakt av. Vi vet hur det gick...

Vad ljög man om rent konkret?
Citera
2024-01-27, 23:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag länkade ju två artiklar, så det är väl egentligen din tur att länka två färska artiklar i seriös media som hävdar att Ukraina snart kommer gå segrande ur kriget!

-Som jag ser det, (inte media) så behöver Ukraina "hålla ut" under 2024.
-Jag har inte heller hävdat att en snabb ukrainsk seger är inom räckhåll. Det är bara för dig att checka min historik i detta ämne.., jag har alltid poängterat tålamod. Detta tar tid.

Och nu (äntligen) börjar Eu-länder.., efter närmast tre år.., att vakna..., så blir det bättre för Ukraina..

..och desto längre kriget håller på : Desto svårare för Putin.
Citera
2024-01-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Jag såg något uttalande från Försvarsmakten att dom inte vill massproducera drönare då utvecklingen går snabbt och att det nya är gammalt imorgon.

Själv tycker jag att man bör ha ett gäng drönare på lager, men framförallt se till att man kan producera nya snabbt.

Frågan är om vi har några bra fabriker i Sverige som kan producera tusentals drönare på några dagar, och som inte redan har andra uppgifter i krig.

Tekniken, kunskapen för att producera drönare finns absolut i Norden.
Fabriker också per princip men de tillverkar inte den typen av produkter nu.

Sen hur länge det tar för företagen att börja tillverka drönare och material till drönare i ett skarptläge. Ingen aning.

Men en drönare är ju inte raketforskning, det är ju rätt så enkel teknik egentligen.
Citera
2024-01-27, 23:25
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Tekniken, kunskapen för att producera drönare finns absolut i Norden.
Fabriker också per princip men de tillverkar inte den typen av produkter nu.

Sen hur länge det tar för företagen att börja tillverka drönare och material till drönare i ett skarptläge. Ingen aning.

Men en drönare är ju inte raketforskning, det är ju rätt så enkel teknik egentligen.
Finns ett framåtlutat Norskt bolag som håller på med drönare. https://nordicunmanned.com/
Levererar b.l.a militära drönare.
Borde leverera ett gäng till Ukraina och få de proffstestade. Bra PR med.
Senast redigerad av % 2024-01-27 kl. 23:29.
Citera
2024-01-27, 23:27
Medlem
ThinkRightlys avatar
Det vore nice om Ukraina skulle få GLSDB och F-16 samtidigt. Skulle ge huvudvärk för rysskräken.
Taurus också.. Nä jag drömmer mig bort för mycket nu.
Citera
2024-01-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Finns ett framåtlutat Norskt bolag som håller på med drönare. https://nordicunmanned.com/
Levererar b.l.a militära drönare.
Borde leverera ett gäng till Ukraina och få de proffstestade. Bra PR med.

Okej, har inte googlat ämnet när jag skrev mitt svar. Mer bara att grunderna finns i Norden redan, IT kunskapen, Vapen tillverkning, Metall industrin, ”motor tillverkning” och därtill nätverk Nokia och Eriksson.
Citera
2024-01-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ett delat Ukraina. Eventuellt där västukraina blir en polsk provins.

Du drömmer. Polen vill verkligen inte ha flera miljoner halvryssar i landet. Ska Polen ha västra Ukraina så lär den ukrainska befolkningen skickas över till ditt rysskontrollerade östra Ukraina.
Citera
2024-01-28, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Hur menar du? Det är väl ett etablerat faktum att tråden alltjämt besudlas av patetiska vatniks. Att Ukraina delas under 2024 förefaller inte realistiskt med tanke på de tusentals ryssjävlar som slaktas varje vecka vid fronten.
det den amerikanske politikern menar med att ukrainas kommer delas, är att kriget kör fast o Ukraina inte lyckas jaga ut ryzzpacket,,,
Citera
2024-01-28, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
det den amerikanske politikern menar med att ukrainas kommer delas, är att kriget kör fast o Ukraina inte lyckas jaga ut ryzzpacket,,,
Klassisk och återkommande prorysk idé. För att peka på att Ukraina i grunden inte är ett eget land och att fler länder vill precis som Ryssland har anspråk på delar av Ukraina som någon gång i historiskt tillhört andra länder. Blaj med andra ord
Citera
2024-01-28, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Klart dom har vunnit eftersom dom är kvar i Ukraina och det kommer dom så att bli nu när usa ändrat taktik med kriget.
Sluta tramsa att ryssland har vunnit !kriget pågår för fullt, hur kan du undgå att se detta, till exempel har ukraina bränt ner två oljehamnar för din huzze i när tid, VATNIK,,,,😳😳
Citera
2024-01-28, 01:17
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är väl förbjudet för amerikanska bolag att tillhandahålla tjänster till ockuperade områden?

Tittar man på kartan så ser det ut som områdena som ockuperats av Ryssland innan kriget började - dvs Krim och delar av östra Ukraina.

Ja så kan det ju vara. Frågan är om ryssarna har någon fördel att ha tillgång till starlink. Misstänker att Ukraina har mest på att vinna att öppna starlink över Krym också. Så dom kan fjärrstyra drönare lättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in