2024-01-28, 00:11
Medlem
Jag har en del nötkött hemma i frysen och jag brukar vanligtvis ta upp det kvällen innan jag ska äta det så det får ligga och tina i kylen till dagen därpå då jag ska tillreda det. Men det händer att ja kan bli sugen på köttet även en dag då jag inte förberett genom att tina det sedan dagen innan.

Min fråga är egentligen hur man bör "förbereda" och tina köttet etc innan man lagar det som vanligt? Är det någon skillnad också när det gäller nötkött och nötfärs? Är det alltid risk för bakterietillväxt om man inte tinar det sakta över natten etc?
Citera
2024-01-28, 00:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Jag har en del nötkött hemma i frysen och jag brukar vanligtvis ta upp det kvällen innan jag ska äta det så det får ligga och tina i kylen till dagen därpå då jag ska tillreda det. Men det händer att ja kan bli sugen på köttet även en dag då jag inte förberett genom att tina det sedan dagen innan.

Min fråga är egentligen hur man bör "förbereda" och tina köttet etc innan man lagar det som vanligt? Är det någon skillnad också när det gäller nötkött och nötfärs? Är det alltid risk för bakterietillväxt om man inte tinar det sakta över natten etc?

Släng det i slasken med varmt vatten bara eller sätt dig på biten.
Citera
2024-01-28, 00:22
Medlem
Europes avatar
Lägg det i kallt vatten (eller under rinnande kallt vatten) i en vattentät påse. Med varmt vatten riskerar ytan att blir för varm för länge, det tinar rätt snabbt även i kallt vatten.
Citera
2024-01-28, 08:49
Medlem
Beror på hur många timmar du har på dig och om det är en stor bit kött eller mindre. Är det 5 timmar eller mer låt det bara tina på en tallrik på diskbänken.
Citera
2024-01-28, 10:03
Medlem
Sladdarens avatar
4 sätt

https://www.wikihow.com/Defrost-Quickly

Senast redigerad av Sladdaren 2024-01-28 kl. 10:09.
Citera
2024-01-28, 10:04
Bannlyst
Citat:

Livsmedelsverket rekommenderar kallt vattenbad eller mikro.
Citera
2024-01-28, 14:03
Medlem
Lägg det i micron och kör ett tag på högsta effekt, Tiden beror på hur mycket du lägger in men räkna med en 10-12 min för en 500 g förpackning. Detta är nog det snabbaste sättet att tina mat på, kan förvisso bli lite ojämnt tinat.
Citera
2024-01-28, 14:11
Medlem
Citat:

Snabbaste sättet att tina det är att dela det i så små stycken som möjligt.

Har du ett stycke djupfryst nötkött på 1 kg, kan det ta en timme innan du kan dela stycket med kniv i två delar. Sedan delar du dessa två delar i två delar så du får fyra delar.

Ha ett stort fat och fortsätt dela varje del i två delar. Då sker upptiningen mycket snabbt. Dock långsamt i början innan du kan dela det stora stycket.
Citera
2024-01-28, 14:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Lägg det i micron och kör ett tag på högsta effekt, Tiden beror på hur mycket du lägger in men räkna med en 10-12 min för en 500 g förpackning. Detta är nog det snabbaste sättet att tina mat på, kan förvisso bli lite ojämnt tinat.
Nått säger mig att personen ifråga inte vill ha tillagat kött, för det är vad den metoden kommer göra.
Citera
2024-01-28, 14:58
Medlem
448s avatar
Micro snäppet ovanför defroster
Citera
2024-01-28, 17:25
Medlem
Liggandes i kallvattenbad. Tinar och samtidigt blir det inte dåligt.
Citera
2024-01-28, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarklangaren
Hur gammal är du?

Varmt vatten i diskhon, sänk ner köttet?

Behöver jag lära dig hur man fyller på spolarvätska också?

Fast du skall inte ha varmt vatten eftersom du bara tinar ytan som får en massiv bakterietillväxt.
Det skall vara kallt vatten eller att man har köttet i kylen, då det är mer energieffektivt samt att bakterietillväxten hålls nere.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in