2024-01-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Förtydligande: Det som ni kallar för "sexualbrotts-anstalter" innefattar alla slags ROS-brott (dvs relations- och sexualbrott).
Så vid fällande dom kommer dessa föräldrar placeras på ROS-anstalt/avdelning, även det inte är just sexualbrott dom utfört.

Dock blir det inget extra straff lr problem med att bli frigiven efter 2/3 om man vägrar delta i programmet. Som vanligt på svenska anstalter är det helt tandlöst o man kan egentligen bete sig hur som helst utan konsekvenser
Citera
2024-01-27, 11:46
Medlem
Jag tycker Jigin har gjort ett väldigt bra jobb i detta fallet. Vet att vi är många som gärna hade sett att de även åkt på de sadistiska sexuella brotten som uppenbart förekommit men som bevismässigt är svårare att bevisa.

Det utesluter inte att Z längre fram kan väcka åtal mot en eller båda föräldrarna (om så är fallet) för sexuella övergrepp om och när hon vill.
Citera
2024-01-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Dock blir det inget extra straff lr problem med att bli frigiven efter 2/3 om man vägrar delta i programmet. Som vanligt på svenska anstalter är det helt tandlöst o man kan egentligen bete sig hur som helst utan konsekvenser

Alltså det är ju inte brottsligt/kriminaliserat att inte deltaga i program/behandling så givetvis kan man inte "straffas" för detta.

Vidare så stämmer inte det du säger helt, för sedan några år tillbaks så har man ändrat lagen så att det skall vara lättare att kunna förverka del av villkorligt medgiven frihet - och då är ett exempel på detta om den intagne inte deltager i återfallsförebyggande åtgärder eller andra åtgärder som kan hjälpa den intagne att anpassa sig i samhället.
Citera
2024-01-27, 13:41
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NY2020
Är ingen bdsm guru, däremot har jag i en dokumentär (Pedogate) ramlat över ordet ”Chickenlover” som lär betyda ”män som älskar pojkar” i pedofilsammanhang.
Z kläddes som en pojke, D verkar gränslös, J är en sadist och jäkligt sugen på pengar…som går att tjäna på Darknet..?

Oerhört långsökt naturligtvis, men det gnager att dom inte grävt ännu mer.

Lilla tösen 😭❤️

Dessutom hans val av mailadress (bugger_80)… vissa homosexuella pedofiler av den äldre generationen använder ju det uttrycket.
Citera
2024-01-27, 13:49
Medlem
Citat:
Alltså det är ju inte brottsligt/kriminaliserat att inte deltaga i program/behandling så givetvis kan man inte "straffas" för detta.

Vidare så stämmer inte det du säger helt, för sedan några år tillbaks så har man ändrat lagen så att det skall vara lättare att kunna förverka del av villkorligt medgiven frihet - och då är ett exempel på detta om den intagne inte deltager i återfallsförebyggande åtgärder eller andra åtgärder som kan hjälpa den intagne att anpassa sig i samhället.

O du menar att många inte släpps ut efter 2/3 för vägran att deltaga i program? Jag tyvärr inga siffror men kriminalvården själva säger att dom har väldigt små möjlighet att påverka 2/3 utsläpp med dagens lagstiftning. Kanske är det inte lagen utan det blivit standard att släppa i stort sett alla efter 2/3
Citera
2024-01-27, 18:16
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Förtydligande: Det som ni kallar för "sexualbrotts-anstalter" innefattar alla slags ROS-brott (dvs relations- och sexualbrott).
Så vid fällande dom kommer dessa föräldrar placeras på ROS-anstalt/avdelning, även det inte är just sexualbrott dom utfört.

Intressant, tack för klargörandet.
Jag har svårt att tro att de kommer att behandlas i program för sexualförbrytare om de inte döms för sådana brott.
Är det din uppfattning också?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-27 kl. 18:25.
Citera
2024-01-27, 18:17
Medlem
Jag har lagt timmar på att klicka på länkar till fup? Finns det någon fungerande i den här tråden?
Jag får inte någon att fungera, ej heller de sommdet länkas till i starten.
Citera
2024-01-27, 19:20
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag tycker Jigin har gjort ett väldigt bra jobb i detta fallet. Vet att vi är många som gärna hade sett att de även åkt på de sadistiska sexuella brotten som uppenbart förekommit men som bevismässigt är svårare att bevisa.

Det utesluter inte att Z längre fram kan väcka åtal mot en eller båda föräldrarna (om så är fallet) för sexuella övergrepp om och när hon vill.
Haha Z kan inte väcka åtal. Det kan endast åklagaren göra.
Citera
2024-01-27, 19:52
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundiebu
Jag har lagt timmar på att klicka på länkar till fup? Finns det någon fungerande i den här tråden?
Jag får inte någon att fungera, ej heller de sommdet länkas till i starten.
(FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
Citera
2024-01-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Dessutom hans val av mailadress (bugger_80)… vissa homosexuella pedofiler av den äldre generationen använder ju det uttrycket.
Betydelse av ”bugger ”
https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/bugger
Citera
2024-01-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Haha Z kan inte väcka åtal. Det kan endast åklagaren göra.

Man kan väcka enskilt åtal (även om det inte är att rekommendera) så där hade du fel, men det personen antagligen menade var att anmäla till polis och att en åklagare förhoppningsvis sen väcker allmänt åtal.
Citera
2024-01-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Önskar belysa de möjliga konsekvenserna. Anta att båda parterna döms till 10 års fängelse; det förefaller tydligt att de initialt kommer att förordnas till Riks för en period om minst 6 månader innan deras definitiva placeringar fastställs, självfallet på klass 1. Emellertid återstår frågan om dessa individer kommer att förläggas till konventionella säkerhetsklasser för våldsbrottslingar eller om de kommer att placeras på avdelningar för sexualbrottslingar?

Kvinnoanstalter finns bara i klass 2 och 3 märkligt nog.
Senast redigerad av Nikasi 2024-01-27 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in