2024-01-25, 20:26
Medlem
Nihennas avatar
Vad är det egentligen som gäller för de gröna bladen som man har till sallad? Jag vet att det i alla fall har kallats sallat, men är det korrekt i modern svenska, eller är det gammalt språkbruk alternativt dialektalt?

Jag har alltid sagt sallad. Isbergssallad, Romansallad osv. Jag märkte dock idag att min kompis skriver "sallat". Han är också enda personen jag känner som använder det ordet.

Tidigare har jag hört att sallad är när det är blandat, exempelvis isbergssallad, tomater, gurka och så vidare, medans "sallat" är själva bladen, men just eftersom att det säljs som "sallad" börjar jag fundera kring användandet av de båda.

Så, Flashback! Vad gäller?
Citera
2024-01-25, 20:29
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Vad är det egentligen som gäller för de gröna bladen som man har till sallad? Jag vet att det i alla fall har kallats sallat, men är det korrekt i modern svenska, eller är det gammalt språkbruk alternativt dialektalt?

Jag har alltid sagt sallad. Isbergssallad, Romansallad osv. Jag märkte dock idag att min kompis skriver "sallat". Han är också enda personen jag känner som använder det ordet.

Tidigare har jag hört att sallad är när det är blandat, exempelvis isbergssallad, tomater, gurka och så vidare, medans "sallat" är själva bladen, men just eftersom att det säljs som "sallad" börjar jag fundera kring användandet av de båda.

Sallat är en art i familjen korgblommiga växter.
Man äter sallat både rå, i till exempel sallader.
Citera
2024-01-25, 20:32
Medlem
Livssynslurks avatar
Sallad är den maträtt som man oftast gör av sallat.
Så sallat är växten och sallad den maträtt som du gör.
Men är ok att använda ordet sallad för båda numera.
Citera
2024-01-25, 20:34
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Jag tror att sallad och sallat kan användas om bladen. Men att som en gegga så är det sallad, t ex sillsallad. Fast min släkting som lagade den sa sillsaLAAten.
Citera
2024-01-25, 20:41
Bannlyst
Säger du sallat istället för sallad kommer du bli utan vänner!
Citera
2024-01-25, 20:43
Medlem
Samma ord från början men sedan har betydelserna glidit isär och ihop och blandats. Precis som en sallad...
Citera
2024-01-25, 20:44
Medlem
Bazze1s avatar
Som kock använder jag ordet sallad för både maträtten och växten...varför komplicera det hela.
Citera
2024-01-25, 21:11
Medlem
olasvenssons avatar
Jag äter sallad, inte sallat.
Citera
2024-01-25, 22:10
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Restaurang eller restaurant?
Mail eller mejl?

Svaret är att båda varianterna är lika korrekta. Stavningen är valfri.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-01-25 kl. 22:24.
Citera
2024-01-25, 22:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Jag tror att sallad och sallat kan användas om bladen. Men att som en gegga så är det sallad, t ex sillsallad. Fast min släkting som lagade den sa sillsaLAAten.

Tror att den tradtionella versen "Tio små tomtenissar" kan spöka här, där den felaktiga formen används för att kunna rimma:

"Lilla Nisse stackars saten rinner ut i sillsalaten"
Citera
2024-01-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Tror att den tradtionella versen "Tio små tomtenissar" kan spöka här, där den felaktiga formen används för att kunna rimma:

"Lilla Nisse stackars saten rinner ut i sillsalaten"

Hon kanske sa så på skoj och hänvisade till versen och jag fattade ingenting. Jag har också ord jag uttalar fel hela tiden bara på skämt.
Citera
2024-01-25, 22:30
Medlem
Om sallat är växten så är det ju inte helt konstigt om maten av den har annan benämning. Finns flera exempel, kommer på noll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in