Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Sumpens fiskare ligger ute med metmaskar i sådan omfattning, att förvånade gäddor blir varse och tror att det är väldigt vanligt att ungar söker äldre, och om det är så vanligt kan de tycka det inte kan vara så farligt att kontakta barnen. Dessa flockar av villiga barn ett 50 tal är endast Sumpen.
Bertil kommer skriva att en vuxen ska i viket fall som helst säga nej, och det ska de. Jag har aldrig knarkat, har aldrig blivit erbjuden, men kanske säger jag ja, fast jag som vuxen ska alltid säga nej till knark. Men fast man alltid ska säga nej, så kör knarkarna med taskig barndom, ADHD eller annan diagnos, de är alltid offer tycker de, men likväl så ska de alltid säga nej, oavsett vilka argument langarna har. För de är som sagt vuxna människor, (citat av Bertil).
Nu kommer Bertil att skriva, övergrep på barn inte kan jämföras med knarkare. Men varför inte, de utsätter inte bara sig själva för risker och skador. Allt från olyckor, våld, försummelse, våldtäkt.
Apropå att de hittat knarkrester på partiernas kanslier, Patrik och Sara är ju flitiga besökare där?
Jag tror att vi får nyansera begreppen något, för de är avhängiga sammanhanget. Ta termen ”offer”, att vara ”ett offer för omständigheter” är ett bekant uttryck. I egenskap av knarkare kan man vara offer på det viset - du nämner själv ett antal förklaringsfaktorer. Men de är just förklaringar, intet mer. Den enskilde knarkaren måste alltid ta sitt individuella ansvar för sin gärning (dömd som gärningsperson), oaktat dennes egen syn på sig själv som ”offer”.
Detsamma gäller vuxna och barnsex. Någon psykiatriker av den högre kalibern kan säkerligen förklara vuxnas dragning till barn. Men förklaringar kan aldrig ursäkta individens klandervärda handling. Den barnsexbrottslige måste ta det rättsliga ansvaret oavsett. Gäddan måste ta det moraliska ansvaret oavsett.
Sedan är det en generell skillnad mellan våldtäkt och narkotika i det att våldtäkt innefattar ett direkt offer i juridisk bemärkelse. Narkotika må innefatta potentiella offer, men ändock inte direkta, även om undantag finns.