2024-01-23, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Geggigt ärende. Föräldrarna ÄR verkligen inte så psykiskt sjuka att de ska kunna dömas till rättspsykiatrisk vård. Känns som att domaren halar ut på processen för att hon inser att föräldrarna inte kommer att kunna dömas så hårt som de borde utifrån sunt förnuft. Det här fallet är inte alls lika solklart som Amanda med bonusbarnen. Det finns inte lika mycket teknisk bevisning och inga utomstående objektiva egentliga vittnen. Det är ytterst tveksamt om det kan bevisas att föräldrarna tvingat i Z ättikan. Det påstås inte ens att det handlar om mordförsök, vilket borde vara fallet om det är så att de hällt i Z ättikan.

Utifrån vilka parametrar har du kommit fram till att föräldrarna inte är så psykiskt sjuka att de ska kunna dömas till rättspsykiatrisk vård?
Citera
2024-01-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Utifrån vilka parametrar har du kommit fram till att föräldrarna inte är så psykiskt sjuka att de ska kunna dömas till rättspsykiatrisk vård?

Hur kan mamman och pappan ta hand om övriga barn utan problem men med Z är det allt de står åtalade för?
Citera
2024-01-23, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Hur kan mamman och pappan ta hand om övriga barn utan problem men med Z är det allt de står åtalade för?

Räcker inte det menar du?
Citera
2024-01-23, 18:41
Medlem
Citat:

Vet inte vad du menar med parametrar. Det är min sammantagna bedömning utifrån vad som framkommer i förundersökningsprotokollet och vad jag vet om hur den juridiska termen ”allvarlig psykisk störning” ska tolkas. Klart de kan dömas till rättspsykiatrisk vård men min bedömning är att det inte vore rätt.
Citera
2024-01-23, 18:42
Medlem
Citat:

Utan problem är väl att ta i, men de tyckte inte om Z och njöt av att plåga just henne.
Citera
2024-01-23, 18:48
Avslutad
Citat:
Vet inte vad du menar med parametrar. Det är min sammantagna bedömning utifrån vad som framkommer i förundersökningsprotokollet och vad jag vet om hur den juridiska termen ”allvarlig psykisk störning” ska tolkas. Klart de kan dömas till rättspsykiatrisk vård men min bedömning är att det inte vore rätt.

Ok du kan inte förklara dig, och du tycker att föräldrarna betett sig som friska individer. Uppfattat.
Citera
2024-01-23, 18:51
Medlem
Citat:
Räcker inte det menar du?

Jag menar bara att de är fullt kapabla till att ta hand om de andra barnen, men inte Z.
Jag tror mer det handlar om hat mot Z än psykiskt sjuka.
Mamman ville inte ens genomgå en undersökning så hon klassar sig väl inte själv som psykiskt störd.
Medan många anser att man ”måste vara” psykiskt sjuk för att kunna behandla sitt barn på de viset.

De är onda människor helt enkelt
Citera
2024-01-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ok du kan inte förklara dig, och du tycker att föräldrarna betett sig som friska individer. Uppfattat.

Jag har aldrig påstått att de är friska eller normala. Jag vet inte vad du känner till om vad som ”krävs” för att anses lida av en så pass allvarlig psykisk störning att du inte kan dömas till fängelse. Ofta handlar det om psykostillstånd som gör att den tilltalade i fråga har haft en så pass förvriden verklighetsuppfattning att den inte kunnat agerat på annat sätt. Du tror verkligen att din fru är en rysk soldat och du sticker kniven i henne för att skydda din familj, eller du tror att onda makter har intagit dina barns själar och att det enda sättet att rädda dom från helvetet är att döda dem. Exempelvis. Drogutlösta psykoser, fylla, antisocial personlighetsstörning, andra personlighetsstörningar och empatistörningar, bristande impulskontroll etc räcker inte för att inte kunna dömas till fängelse nu för tiden. De flesta som begår brott är sjuka i huvudet men om det skulle vara tillräckligt skulle fängelser inte behövas.
Citera
2024-01-23, 19:06
Avslutad
Citat:
Jag menar bara att de är fullt kapabla till att ta hand om de andra barnen, men inte Z.
Jag tror mer det handlar om hat mot Z än psykiskt sjuka.
Mamman ville inte ens genomgå en undersökning så hon klassar sig väl inte själv som psykiskt störd.
Medan många anser att man ”måste vara” psykiskt sjuk för att kunna behandla sitt barn på de viset.

De är onda människor helt enkelt

Du tycker alltså att "mamman" själv ska få avgöra om hon är frisk eller inte. Noterat.

De är onda och knäppa. Lock them up! För alltid!
Citera
2024-01-23, 19:06
Medlem
g0dspirits avatar
Om mamman får rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, hur länge kan hon i teorin få stanna där?
Citera
2024-01-23, 19:17
Avslutad
Citat:
Jag har aldrig påstått att de är friska eller normala. Jag vet inte vad du känner till om vad som ”krävs” för att anses lida av en så pass allvarlig psykisk störning att du inte kan dömas till fängelse. Ofta handlar det om psykostillstånd som gör att den tilltalade i fråga har haft en så pass förvriden verklighetsuppfattning att den inte kunnat agerat på annat sätt. Du tror verkligen att din fru är en rysk soldat och du sticker kniven i henne för att skydda din familj, eller du tror att onda makter har intagit dina barns själar och att det enda sättet att rädda dom från helvetet är att döda dem. Exempelvis. Drogutlösta psykoser, fylla, antisocial personlighetsstörning, andra personlighetsstörningar och empatistörningar, bristande impulskontroll etc räcker inte för att inte kunna dömas till fängelse nu för tiden. De flesta som begår brott är sjuka i huvudet men om det skulle vara tillräckligt skulle fängelser inte behövas.

Ni som tråden igenom trott er veta bäst, och som hävdat att det minsann aldrig kan bli tal om någon rättspsykiatrisk undersökning fick fel. Det borde ödmjuka er något, men icke utan med samma högmod säger ni nu att det inte kan bli tal om sluten vård.

Jag är nöjd med att saken ska utredas och hoppas på sluten vård för alltid.
Senast redigerad av Sinestro 2024-01-23 kl. 19:21.
Citera
2024-01-23, 19:21
Avslutad
Tack och lov att dom inte blev släppta. Tror ni rättegången läggs upp så man kan lyssna? Eller blir det sekretess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in