2024-01-22, 17:41
Medlem
Man sprang på stockarna ovanpå klätterställningar med hård sand under, på vintern is. Man byggde enorma snöfort inne i snöhögarna med torn, salar mm. Barnen åkte på hatthyllan i bilen på 70-talet också. Det är bra att en del av detta har försvunnit, men man kan inte heller ta bort leken för barnen. Jag föredrar utomhusleken vi hade framför datorsåpelen barnen använder idag.
Citera
2024-01-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tack för info.

Har det kommit fram hur pojken dog?

Ingen från Gislaved på flashback?

jodå

men tänker inte outa något av respekt till familjen då jag "känner" pappan
Citera
2024-01-22, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerstappoElPaco
jodå

Utan att outa familjen, var det en snögrotta som rasade över pojken och kvävde honom?
Citera
2024-01-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarkvisten
Det är ett jäkla tjat om att man ska förebygga för liknande olyckor. Är det någon som missat att snögrottor kan falla in, att man kan kvävas i snö, dö i ett takras eller ska ha hjälm när man åker pulka?
Det är ju inte en nyupptäckt fara som inträffat.
De vill inte gå ut med det för att slippa tjafset om skuldläggandet som alltid blir vid olyckor.
Det var en olycka som inte kunde förhindrats!
Vänner och anhöriga läser här och jag tycker att ni kan sluta spekulera och visa respekt för familjens vilja.
En olycka som inte kunde förhindrats?
Jag kan inte på rak arm komma på någon olycka som inte kunde förhindras, faktiskt.
Möjligen att en meteor störtar ner och träffar en i huvudet.
Citera
2024-01-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
En olycka som inte kunde förhindrats?
Jag kan inte på rak arm komma på någon olycka som inte kunde förhindras, faktiskt.
Möjligen att en meteor störtar ner och träffar en i huvudet.
Fortfarande så kan man inte springa och vakta sina barn dygnet runt. Om en 16 åring snubblar på en mattkant och dör olyckligt så kan väl ingen säga att det kunde förhindrats?! Skulle man tagit bort mattan? Haft halksockar på? Hjälm inomhus?
Man kan inte förhindra allt. Barn är barn och även de har rätt att få leva och göra roliga saker. En sjuåring kräver knappast heltidstillsyn.
Jag vet väl vad som hände men varför skulle jag berätta det? Familjen har sin anledning till att hålla det för sig själva.
Det är faktiskt ingen rätt för allmänheten att veta hur ett barn gått bort.
Det skrivs ju knappast ut varje gång det händer.
Citera
2024-01-22, 23:33
Medlem
Citat:
Fortfarande så kan man inte springa och vakta sina barn dygnet runt. Om en 16 åring snubblar på en mattkant och dör olyckligt så kan väl ingen säga att det kunde förhindrats?! Skulle man tagit bort mattan? Haft halksockar på? Hjälm inomhus?
Man kan inte förhindra allt. Barn är barn och även de har rätt att få leva och göra roliga saker. En sjuåring kräver knappast heltidstillsyn.
Jag vet väl vad som hände men varför skulle jag berätta det? Familjen har sin anledning till att hålla det för sig själva.
Det är faktiskt ingen rätt för allmänheten att veta hur ett barn gått bort.
Det skrivs ju knappast ut varje gång det händer.
Jag har inte frågat vad som hände, jag vet redan,
däremot ifrågasätter jag påståendet att inget kunnat förhindra olyckan.
Lägger inte skuld på någon, det var en olycka, men givetvis kunde olyckan förhindrats. Precis som de flesta olyckor.
Senast redigerad av Tesla83 2024-01-22 kl. 23:35.
Citera
2024-01-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerstappoElPaco
jodå

Varför lekte pojken ensam ute i snön utan vare sig syskon eller vänner?
Citera
2024-01-23, 08:26
Medlem
Fall som inte är kopplat till denna händelse är ot i tråden, även generella diskussioner om vad barn bör få göra/inte göra samt generella diskussioner som vilka olyckor som går att förhindra//Mod
Citera
2024-01-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Varför lekte pojken ensam ute i snön utan vare sig syskon eller vänner?

Du menar att en sjuåring aldrig ska få vara ute och leka själv eller vadå?
Citera
2024-01-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskamanarcucks
Rigo-vadå?

Snälla skriv på svenska.

Vad menar du med hopptest? Att du ställde dig över snö igloon och hoppade? Hur fan gick det inte sönder direkt?

Rigorös är en svensk synonym till noggrann, sträng och hård.

Och ja, man hoppade ovanpå grottan för att se att taket höll.
Citera
2024-01-23, 20:51
Medlem
Citat:
Det är ett jäkla tjat om att man ska förebygga för liknande olyckor. Är det någon som missat att snögrottor kan falla in, att man kan kvävas i snö, dö i ett takras eller ska ha hjälm när man åker pulka?
Det är ju inte en nyupptäckt fara som inträffat.
De vill inte gå ut med det för att slippa tjafset om skuldläggandet som alltid blir vid olyckor.
Det var en olycka som inte kunde förhindrats!
Vänner och anhöriga läser här och jag tycker att ni kan sluta spekulera och visa respekt för familjens vilja.

Fast om det är ett takras (snö) så är det inte en olycka. Polisen hade definitivt inte utrett det som en olycka i sådana fall heller. Som fastighetsägare är man skyldig till att ta bort all snö och is som riskerar att rasa från taket.

Vänner och anhöriga bör inte läsa här, det finns inget positivt som de kan få ut av att läsa Flashback om den här olyckan.

Citat:
Du som fastighetsägare eller ledamot i bostadsrättsföreningen är skyldig att se till att snö och is som kan rasa ned tas bort, som det uttrycks i ordningslagen, utan oskäligt dröjsmål. Det innebär i de flesta fall att snön och isen ska tas bort omedelbart.

Om detta inte efterföljs, och särskilt om en olycka sker, till exempel för att snö eller istappar faller ned och skadar personer, bilar eller annan egendom kan utöver skyldighet att betala för skadan även ett straffrättsligt ansvar uppkomma. Det kan innebära att den ansvarige döms till t.ex. böter eller fängelse.

Avspärrning av trottoarer kan ske tillfälligt för att minska risken för olyckor. Avspärrningar fråntar inte ansvaret att avlägsna is och snö. En avspärrning kräver tillstånd och är i första hand till för att tillfäl*ligt spärra av platsen under den tid som man avlägsnar is och snö.
-fastighetsägarna
Citera
2024-01-23, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Rigorös är en svensk synonym till noggrann, sträng och hård.

Och ja, man hoppade ovanpå grottan för att se att taket höll.

Det kommer från engelskans rigorous som betyder samma sak.

Ganska tramsigt att använda sådana ord, tycker du inte?

Fast gör inte det taket svagare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in