2024-01-23, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
If kommer skicka ut en konsult från Tieto.
Att inte Svenska företag och Svenska myndigheter med flera inte insåg att Tietoevrys inavlade pissiga datasystem inte var riktigt tillförlitligt alls när de anlitade det Finska Tietoevry .
Senast redigerad av Umpalavemang 2024-01-23 kl. 05:13. Anledning: Redigering
Citera
2024-01-23, 06:13
Medlem
Finnj-vels avatar
För er som undrar: Tietoevry är rökta, dom kommer gå under. Jag själv kommer sno varenda mugg med deras logga på, kommer bli en raritet. Om det fanns backupper så skulle det vara återställt redan. Fattar ni inte att allt är borta? Om dom drabbade lyckas hitta backups så är det som att skicka tillbaka dessa företag till medeltiden. Dom skriver hellre helt nya CMDBs från minne & cachad publik onlinedata från sina egna hemsidor LMAO. Tycker synd om tekniker som har minsta att göra med Tietoevry. Jag hade sagt upp mig, lika bra. Blir inget löneök. för dom anställda 2024, fan detta år är ju helt sjukt hittills Nu ska jag gå och runka.
Citera
2024-01-23, 06:19
Medlem
I denna tråden är de rätt klart att tieto är ett skitföretag, med facit i hand då inte förvånande att de utsatts för attentatet.

Någon som har nån spekulation om vilka som kan stå näst på tur att drabbas och vad skulle de potentiellt få för konsekvenser?

Största konsekvensen för tietos kunde måste ju vara att lönesystemet för 60 000 offentligt anställda ligger nere, januarilönen va tydligen klar redan men blir de långvarigt kan de få riktigt stora konsekvenser antar jag. Om det inte är flexibla och snabbt kan ställa om till annat system
Citera
2024-01-23, 06:30
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
För er som undrar: Tietoevry är rökta, dom kommer gå under. Jag själv kommer sno varenda mugg med deras logga på, kommer bli en raritet. Om det fanns backupper så skulle det vara återställt redan. Fattar ni inte att allt är borta? Om dom drabbade lyckas hitta backups så är det som att skicka tillbaka dessa företag till medeltiden. Dom skriver hellre helt nya CMDBs från minne & cachad publik onlinedata från sina egna hemsidor LMAO. Tycker synd om tekniker som har minsta att göra med Tietoevry. Jag hade sagt upp mig, lika bra. Blir inget löneök. för dom anställda 2024, fan detta år är ju helt sjukt hittills Nu ska jag gå och runka.

Jag tror att det kan finnas backuper, men det kan ta tid att återställa. Kommer väl att saknas minst en dags data.

Jag undrar dock hur feta viten Tieto betalar just nu, många som ska ha ersättning. Det bör ju vara helt fastslaget att allt är Tietos fel och lätt hade kunnat undvikas, så inga undanflykter där.
Citera
2024-01-23, 06:41
Medlem
Nu behöver bara Sverige införa wake on Wi-fi på våra pansarfordon och missilsystem så är farsen komplett.
Citera
2024-01-23, 06:44
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Jag tror att det kan finnas backuper, men det kan ta tid att återställa. Kommer väl att saknas minst en dags data.

Jag undrar dock hur feta viten Tieto betalar just nu, många som ska ha ersättning. Det bör ju vara helt fastslaget att allt är Tietos fel och lätt hade kunnat undvikas, så inga undanflykter där.
What? Du tror på allvar att det finns en backup som är från igår? Det finns inte ens backuper från 2020 och efter. All data är borta. Billigt och effektivt du vet.
Citera
2024-01-23, 06:48
Medlem
Hade man backup så skulle det ha återställts inom ett par timmar, att allt ligger nere fortfarande är tydlig tecken på att man saknar backup.
Citera
2024-01-23, 06:51
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
What? Du tror på allvar att det finns en backup som är från igår? Det finns inte ens backuper från 2020 och efter. All data är borta. Billigt och effektivt du vet.

Inte från igår nej, dumt att ta backup på ett system som inte är igång från dagen innan attacken.

Det skulle inte förvåna mig om det tar dom en vecka att få igång en backup om vi exkluderar ransomware ur ekvationen.

Hoppas dock att allt är borta, blir väldigt intressant att få se vad Tieto blir skyldiga.
Senast redigerad av ValkPadda 2024-01-23 kl. 06:54.
Citera
2024-01-23, 06:53
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Märks att du inte varit utanför Sveriges gränser på ett tag. Övriga EU tar emot kontanter överallt.

Han har ju helt korrekt i vad han skriver, att digitaliseringen ställt till det vid sådana fall.

Majoriteten av alla andra länder har inte haft samma dårenskap bland befolkningen som bara låtit sig vaggas in i det här, men i Sverige går ju allt sånt här an för ingen jävel reagerar ens.
Citera
2024-01-23, 06:56
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czn00
Hade man backup så skulle det ha återställts inom ett par timmar, att allt ligger nere fortfarande är tydlig tecken på att man saknar backup.

Du kan ju inte bara återställa backupen och veva igång igen, då tar det ju 2 sekunder innan samma sak händer igen.

Backuperna kan helt klart vara brända, jag tror bara inte att Tieto är särskilt snabba.
Citera
2024-01-23, 06:56
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Så när "krisen"kommer på riktigt kan du glömma kontanter också.

Ja för skatteverkets makt står över överlevnaden.

Man pratar om vid händelse av kris hit och dit, om krig verkligen skulle ske här - då kommer folk dö pga det egna systemets haveri inte pga ryska drönare och missiler.

Glöm kontanter, det är bekantskap och automatvapen som gäller att ha tillgängligt om du ska överleva.
Citera
2024-01-23, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Czn00

Problemet med de att de flesta kunder vill ej betala extra för backup data/system. När min bror jobbade åt TietoEnator så var hans klient de statliga Apoteket. När han förslog att de var rekommenderad att ha ett extra backup system, så sa dom nej. Eftersom de skulle käka upp deras vinstmarginal.

Sen kraschade Apotekets system, så anklagade dom Tieto för de. Lyckligtvis, så hade han sparat alla överenskommelse. De var Apotekets fel att inte ha backupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in