2024-01-22, 23:20
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Givetvis går detta att ordna med ett offlinesystem om kunden betalar kontant. Lösningen är att dagens transaktioner lagras på en lokal disk i butiken och skickas in i lagerhanteringssystemet när huvudservern åter är uppkopplad.

Exakt, borde inte vara så svårt och kan köras från elverk. Det är nästan konstigt att systemet inte redan är uppbyggt så att det kan arbeta offline och synka av vid möjlighet.
Citera
2024-01-22, 23:22
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det går inte, man har gått full retard i digitaliseringen i Sverige, man stänger igen för man kan inte hantera kontantköp längre.

Sverige, världens mest avancerade U-land.
Citera
2024-01-22, 23:24
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czn00
Från mitt fall kollegor i branschen

Okej, då får vi väl lita på dessa kollegor då, kanske...

Hur som helst var det alltså samma sårbarhet som Akira utnyttjat vid tidigare attacker, för även då var det väl Cisco VPN man högg på?
Citera
2024-01-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Tror nog att du ska ta en liten "nap" efter mellanmålet.

Du är inte min pappa. Du använder härskarteknik, tro att du är bättre än alla andra. Att du kan stava och när du kan inte besvara med ett vettig argument, så väljer du att förolämpa mitt intellektuella svårigheter. Jag tycker synd om dig. Ha du upplevt ett trauma att du blev så här? Kanske inom familjen när du var väldigt ung?

Om du kan ej läsa vad jag skrev, så skrolla bara vidare. Så kommer jag göra desamma med dig. Ok, lilla gubben? Här få du ett klubba, som ett duktigt pojke.
Citera
2024-01-22, 23:29
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Nu behöver inte vCentret vara "publicerat" på internet, det räcker att vissa av dess RPC portar (verkar handla om 2012 och 2014) är publicerade/öppna eller felkonfade i brandväggen.
Om det var så i det aktuella fallet har jag dock ingen aning om.

Det lutar väl åt osäker VPN.

Felkonfade portar, kan tänkas det också där men inte som primär orsak för attacken jämfört VPN-teorin.
Citera
2024-01-22, 23:31
Medlem
Den här sidodiskussionen om kontanter är rätt värdelös. Det tåget gick 10-15 år sen. Ni kommer inte få betala med kontanter i framtiden; inte heller med guld, myrra eller era barn.
Citera
2024-01-22, 23:45
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Vaddå springa runt och kolla priser?

Riktiga affärsmän går inte ner och dör som töntar med kort skulle göra.

Man hämtar upp prismarkerarna från förrådet som på 90-talet och sätter in hela personalen i arbete och prismarkerar hela sortimentet. och har sen miniräknare,block och penna tills elen,internet kommer tillbaks eller tills hackerattacken upphört och man e back in track.

Så kan man fortsätta sälja varor.

Som jag sagt till andra .Hela landet går inte ner och dör och går i konkurs och man slänger defintivt inte färskvaror för miljoner om man har hög iq som affärsman.

Ja det är ju en möjlighet, men likt väl kommer varje ena nummer behöva noteras och slås in manuellt i efterhand, alternativt så har man månader av lager strul...

Du behöver sätta det i perspektiv, en vanlig Willys nära har idag fler artiklar i sitt sortiment än ett BW på 70-talet och samtidigt bara en handfull medarbetare jämfört med kanske ett 100-tal för 70-talets stormarknad... det är denna extrema effektiviseringar med hjälp av automatisering och digital hantering som gör att många saker är så hejdlöst billiga idag jämfört med för 50år sedan. När jag var barn var exempelvis en persika en dyrbar frukt som åts med andakt, det är den inte idag när den ligger på 39:90 kg

Så släpp önsketänkande om att betala med kontanter när mjukvaran ligger nere. För ingen vill betala vad det skulle kosta!
Citera
2024-01-22, 23:47
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Kanske får de börja märka varorna med prisuppgifter i siffror och inte bara med streckkoder. Då blir det i stort bara frukt och grönt att hålla reda på priset i vikt.

Hela processen från orderläggning hos till grosist och inventering sköts av information från kassa systemet. Inte en beställning lägs manuellt på en vanlig kedjebutik, så utan input via kassasytemet ett redigt fucked up lager under lång tid.
Citera
2024-01-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Och ändå måste man utreda om vi ska ha kvar kontanterna

Kan idioterna bestämma sig?
Landsförrädare är dom.
Citera
2024-01-23, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Finns det någon substans i det skvallret eller är det mest bara babbel?
Det skrevs tidigare i tråden b la.

Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Vanligt/ovanligt att spoola transaktionsloggarna någonstans där dom inte kan ändras efter skrivning?
Bryt sekvensen på transaktionsloggarna så har du en korrupt backup sen.
Senast redigerad av doxycontin 2024-01-23 kl. 00:16.
Citera
2024-01-23, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Givetvis går detta att ordna med ett offlinesystem om kunden betalar kontant. Lösningen är att dagens transaktioner lagras på en lokal disk i butiken och skickas in i lagerhanteringssystemet när huvudservern åter är uppkopplad.

Jag undrar om visa och mastercard har ett failsafe backup system för när hacker attacker sker mot deras huvudnät?
Citera
2024-01-23, 00:25
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Det skrevs tidigare i tråden b la.

Bryt sekvensen på transaktionsloggarna så har du en korrupt backup sen.

Nu fattar jag inte riktigt.

Man har hanterat backupen fel enligt det du citerar, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in