2024-01-22, 10:46
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
När har vi bara haft ett enda betalningsmedel? Innan plastkorten slog igenom på allvar så betalade ju många med check, även i mataffären. Innan det så skrev väl många upp och betalade en gång i månaden eller så.

Jag är tveksam till att det någonsin har funnits en enda mataffär i Sverige där alla kunder har betalat kontant.

För några år sedan fick jag faktiskt äran att åter igen genomföra ett fysiskt köp mha. en "credit card slip" i en sån där gammal "rulla-över-mojäng". Nostalgi. Butikens internet låg nere.

Varför kan man inte ha dem som backuplösning utöver kontanter?
Citera
2024-01-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
När har vi bara haft ett enda betalningsmedel? Innan plastkorten slog igenom på allvar så betalade ju många med check, även i mataffären. Innan det så skrev väl många upp och betalade en gång i månaden eller så.

Jag är tveksam till att det någonsin har funnits en enda mataffär i Sverige där alla kunder har betalat kontant.

Då har du fel.

Fanns hur många minde mataffärer som helst som inte tog emot checkar utan endast kontanter innan plastkorten kom.

Fanns mataffärer i varenda småhåla och gatuhörn förut innan de stora fulkonkurrerat ut dom.

Ifall nån gav kredit i nån liten by där alla känner alla så var det fortfarande samma betalmedel som det betalades med när kunden kom in efter några dagar=kontanter.
Senast redigerad av Blatteman 2024-01-22 kl. 10:51.
Citera
2024-01-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Istället hade vi problem med förfalskade sedlar.

De falska sedlarna brukar vara av usel kvalite.

Finns så många säkerhetsdetaljer idag att man ser direkt om det är en falsk femhundring eller tvåhundring.

Mycket enkelt att se och känna snabbt.

Ett icke problem.
Citera
2024-01-22, 10:55
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
För några år sedan fick jag faktiskt äran att åter igen genomföra ett fysiskt köp mha. en "credit card slip" i en sån där gammal "rulla-över-mojäng". Nostalgi. Butikens internet låg nere.

Hatar man verkligen kontanter borde man väl kunna köra någon form av kort offline, det finns ju elverk.
Citera
2024-01-22, 10:58
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon

Dagens kort har väl inga siffror i relief, så jag tror inte att det skulle funka med en sådan maskin. (I alla fall är mina kort helt släta, med undantag för ett OK Visa-kort som snart har gått ut i datum).

Men det var tider när de fick dra fram den där. Då suckade man över att det tog så lång tid när kunden framför skulle betala med kort. Idag är det kontantbetalarna som bromsar upp.
Citera
2024-01-22, 11:00
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Då har du fel.

Fanns hur många minde mataffärer som helst som inte tog emot checkar utan endast kontanter innan plastkorten kom.

Fanns mataffärer i varenda småhåla och gatuhörn förut innan de stora fulkonkurrerat ut dom.

Ifall nån gav kredit i nån liten by där alla känner alla så var det fortfarande samma betalmedel som det betalades med när kunden kom in efter några dagar=kontanter.

Ja ja, men det har hur som helst aldrig varit så att kontanter har varit det enda betalningsmedlet i Sverige. I alla fall inte om man inte går hundratals år tillbaka i tiden. (Men då kunde man väl å andra sidan betala saker med en säck potatis eller ett fårskinn.)
Citera
2024-01-22, 11:13
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgholm
^ this

Personligen tycker jag synd om de anställda som drabbas på företagen ifråga, men samtidigt suckar jag djupt åt den inkompetens och det oengagemang som många IT-nissar uppvisar i branschen.

Att låta någon annan "ta hand om" sin kritiska verksamhet har jag alltid tyckt är en väldigt märklig sak att göra - men av någon anledning har det blivit helt normaliserat inom IT-branchen. Väldigt märkligt faktiskt. Jag har svårt att se det framför mig i andra branscher.

Om något behöver göras noggrant och bra, framförallt om det är en kritisk sak för ens verksamhet, så är det - i mina ögon - ALLTID bättre att göra det själv. Det externa företaget kommer aldrig ha samma incitament kring arbetet som de egna anställda har. Det "drabbar" inte dom så att säga.

Och sen kommer hela diskussionen om att du inte har någon insyn alls i vem det är som faktiskt utför jobbat. Ofta läggs det vidare ut på underkonsulter. Man tror att Tietoevry/Afry/etc. har superduktiga egna anställda som gör jobbet, men i slutändan sitter det någon halvtrött 20-åring nere i källaren och trycker på knapparna - som inte är anställd hos företaget ifråga, utan jobbar för någon annan eller kör egen låda. Dessa stora drakar består mestadels av säljare, ekonomi-/faktureringsexperter, projektledare, resursallokerare, mötesproffs och mellanchefer.

Det officiella som hänt är "Cyberattack" och "ransomwareattack", men jag skulle inte sätta kaffet i halsen om det egentligen var någon anställd/inhyrd som råkade trycka på fel knapp. Men det kan man såklart inte gå ut med. Hela den här branchen omsätter flera miljarder - bara i Sverige - och ingen av de stora drakarna har ett intresse av att kunderna ska få reda på hur mycket onödigt fluff och inkompetens det är i fakturorna de betalar.

Det ska bli spännande att se om vi någonsin får reda på vad som verkligen hände.
Tror mer på att det sitter en indier med dålig lön och dålig kunskap om hur det hela fungerar som bara kommucnicerar med sina lokala chefer och är svårledd från Sverige. Det är så företagen jobbar nuförtiden. Annars stämmer det bra.
Citera
2024-01-22, 11:16
Medlem
eternussermos avatar
Företagen borde ha någon backup-lösning mha annan leverantör, redundans kostar lite grann men är nödvändigt.
Citera
2024-01-22, 11:25
Medlem
....Folk har sett spekulationer online att allt i AS25473 och AS34950 påverkas, och att en ej patchad Ivanti Endpoint Manager Mobile kan vara ingångspunkten https://www.shodan.io/host/193.8.33.135...

https://news.ycombinator.com/item?id=39066956

https://ipinfo.io/AS34950
https://ipinfo.io/AS25473

https://bgp.he.net/AS34950#_graph4
https://bgp.he.net/AS25473#_graph4
Citera
2024-01-22, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opoq101
Gubben, allt du skriver är simpel frontend. Varenda 15-åring som går IT-gymnasiet kan göra allt du skriver.
Du nämner lite svåra ord som CSRF och XSS som bara folk inom branchen vet vad det betyder. Cross-Site scripting har överhuvudtaget ingenting att göra med ransomware.
Kom tillbaka när du programmerat på riktigt med pekare i C och inte ett leksaksspråk som javascript.

Oj, du läste tydligen inget mer i inlägget.
Om du tycker CSRF eller XSS är svåra ord, då kanske den branschen inte är för dig. Håller du på att utbilda dig? Går du kanske i gymnasiet?

Jaha, så att skydda frontend är onödigt tycker du? Men du läste ingenting om backend. Märkligt. Har du lässvårigheter? Och hur tänker du egentligen?

Jaha, nu pratar du om vilket programmeringsspråk som är viktigt när det kommer till cyberattacker. Det var ju intressant. Att använda pointers i C kommer alltså göra mig till en cybersäkerhetsgud. Skriver ner det tipset, tackar!

Du verkar ju skitgrym på detta med webbutveckling! När du gått färdigt särskolan kan du helt klart få jobb hos Samhall. Du är så duktig! Mamma kan vara stolt över sitt lilla geni. Mammas lilla pojk.
Citera
2024-01-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
De falska sedlarna brukar vara av usel kvalite.

Finns så många säkerhetsdetaljer idag att man ser direkt om det är en falsk femhundring eller tvåhundring.

Mycket enkelt att se och känna snabbt.

Ett icke problem.

Du kanske inte läste att jag skrev "hade problem"?

Dvs brottsligheten har bytt karaktär. Förr rånade man banker och förfalskade sedlar. Nu kapar man folks bankid och utför hackerattacker.
Citera
2024-01-22, 11:54
Medlem
Vad tror vi? Har de lurat på kunderna "database as a service" där de stoppat in alla i samma svindyra Oracle instans som nu är krypterad eller det deras SAN som blivit krypterat?
Kunderna som anlitar den här typen av företag för sina tjänster har oftast ingen koll alls på IT själva utan får nu hoppas att Tieto har någon hyfsat up-to-date backup som inte är krypterad.

Att inte ta ansvar för sin egen data straffar sig igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in