Citat:
Ursprungligen postat av
torppet
Ryssland är världens femte rikaste nation visavi hur det går för vanligt folk. Det finns två olika mätningar, varav den ena är bruttonational inkomst och där tar man med lån som inkomst. Det innebär att om ett land lånar mer än deras BNI så är de rika. Men om ett land måste låna mer än de kan betala tillbaka - så lider befolkningen. Därför har man hittat ett nytt sätt att mäta hela landet rikedom
Alltså - Ryssland är på 5 plats efter Japan. Ryssland har nästan inga lån, låga skatter, fri utbildning, fri hälsovård mm.
Tänkte bara säga detta (checka Google om ni inte tror på det). Det är ju onödigt att svamla om fattigdomen i den moderna Ryssland. Sverige har större fattigdom - och framförlallt USA. Jag vet inte på vilken plats USA kommer i betraktandet av hur det går för deras befolkning men vi har sett tältstäderna i storstäderna. Fattigdom.
Till skillnad från dig har jag haft anledning att besöka Ryssland många gånger under 2000-talet. Sist 2019. Du verkar leva i vantron att Ryssland är någon sorts välutvecklad välfärdsnation. Så är inte fallet. Det är ett hårt, ovänligt land med rost och lervälling och tjälskott som man kan parkera bilen i.
Ryssland är inte på plats fem i BNI. Du pratar om purchasing power parity, dvs bruttonationalprodukt justerad för prisskillnader. Vad du glömmer att nämna är att Ryssland ligger relativt högt för att de har en befolkning på 140 miljoner. Pröva nu att titta på BNP eller BNI (PPP) per capita, vilket återspeglar vad en ryss har att röra sig med i snitt. I BNP per capita (PPP) ligger USA (58 kUSD) på plats 11 efter en rad snorrika småländer, Sverige (50 kUSD) ligger på plats 15 som nr 2 i Norden, Ryssland (27 kUSD) ligger på plats 48, efter länder som Trinidad och Tobago, men före Kazakstan!
Siffrorna är från 2016. Med tanke på embargon och kollapsad handel med väst och rubelns skvalpande kring 1/100 av dollarn så lär det inte se bättre ut idag. Rysslands export av stålskrot till Ukraina har iof mångdubblats men jag är tveksam till att man får särskilt mkt betalt för det.