2024-01-21, 08:36
Medlem
Folk pratar om Filmstaden, Rusta, Granngården, Systembolaget osv och säger att det är katastrof. Inget utav dessa bolag innebär någon samhällsviktig funktion.
Det finns betydligt värre saker som ligger nere.
Citera
2024-01-21, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
Vad är skillnaden mellan en trådstart och en "fucking" trådstart? Förstår du inte innebörden kan du haka på någon av de andra kommentarerna i tråden eller helt enkelt hitta någon enklare tråd att hänga i.

Haha gillar din idé med vevradio. Ligger nåt i det att kraven som ställs på handlare försvårar kontanthantering i sådana hör situationer. Tragiskt att butiker ska behöva stänga ner helt pga hackerattack. Finns reservsystem minskar sårbarheten och om systemet blir hackat är inte företagen lika desperata att betala lösensumma.
Vet inte själv men skulle nog försöka vara lite rolig men blev inte så kul direkt. Hur som helst så kan man komma till rätta med det här med blockchain teknologi.
Citera
2024-01-21, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Men snälla. Om "kortapparaterna" ligger nere, så har de ju "pajat". Då kan man inte betala med sitt magiska kreditkort. Men kommer du med några mynt, betalar bananen, de slänger in mynten i kassan, så är det klart. Inte lätt för en generation Y att förstå tydligen.
Ska man då även förs manuellt kassaregister på post-it lappar för varje köp? Och sedan föra in allt detta manuellt när kassasystemet är uppe igen?
Eller hur har du tänkt att man ska kunna lösa detta utan fungerande kassasystem? Men det är klart, inte lätt för din generation att förstå hur saker o ting fungerar i dagens moderna samhälle.
Citera
2024-01-21, 08:43
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Vad gör man om majoriteten av alla bränslestationer slås ut? Då står det jävligt still.

Det har redan hänt.

https://www.techtarget.com/whatis/feature/Colonial-Pipeline-hack-explained-Everything-you-need-to-know
Citera
2024-01-21, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mileista
"Ensam person som drivit flera företag med en halv miljard i omsättning."
Du ljuger lilla gubben och ditt inlägg osar narcissist lång väg.

Om det var otydligt så driver jag flera företag, tillsammans har de en omsättning på över en halv miljard SEK, med höga vinstmarginaler. Företag som jag själv drivit från start Jag anställer totalt 6 personer på dessa företag, för att hantera kundtjänst och marknadsföringsmaterial.

Jag sitter även i styrelse för 17 andra företag. Någonting gör jag ju rätt. Tieto är välkända för sin inkompetens till premiumpriser. De lurar sina ovetandes och naiva kunder.

Att jag är en narcissist kan jag väl hålla med om. Det blir så efter ett tag när man inser att varannan person är en jubelidiot som gör bort sig. Fler företag borde byta ut hela sin ledning. Det är så mycket skräp jag rensat bort under åren att man tröttnar nu.

Varje dag jag kikar in på Flashback påminns jag om varför jag flyttade utomlands (Schweiz). Det är den jäkla jantementaliteten i Sverige. Att bara vara lagom räcker inte i min värld. Gör saker rätt från början, och gör det på en stor skala. Tyvärr har för få svenskar drivkraften i sig att göra saker rätt. Det landet var aldrig för mig. Hela livet i Sverige kändes som att man satt fast i en lång bilkö, omgiven av jubelidioter som inte kan någonting. Allting är mediokert i Sverige. Lagom.

Som en person med mycket driv i sig, med fokus på lönsamhet, säkerhet och scalability i hög hastighet, så blir jag trött när jag ser dessa bolag förstöra sin infrastruktur gång på gång. Pinsamt dåligt.
Senast redigerad av Ehandel 2024-01-21 kl. 08:56.
Citera
2024-01-21, 08:49
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
De vore de minsta man kunde begära att betala med kontanter i nödfall.. slänga fram en hederlig gammal kassapparat eller miniräknare och papper och penna. Så svårt ska de inte vara

Inte tillåtet enligt lagstiftningen.
Citera
2024-01-21, 08:51
Medlem
Citat:
https://www.dn.se/kultur/hackerattack-mot-filmstaden-biljettkaos/

Är det inte märkligt att man inte kan betala med kontanter i sådana här situationer? Gör de inte samhället väldigt sprbart?
Jo naturligtvis.Regeringen är väl lite på gång med att kontant betalning måste tillåtas.
Citera
2024-01-21, 08:52
Medlem
Detta är ju samhällshotande och visar varför ett kontantlöst samhälle är en vansinnig idé. Bovar, fiender eller vilka parter som helst som vill vårt land illa kan helt slå ut delar av vår infrastruktur på avstånd.

För några år sen slogs 800 butiker hos Coop och andra butiker ut.

Staten måste...

Lagstifta om att butiker måste kunna ta emot kontanter.

Och mot att viktiga digitala betaltjänster får läggas i utlandet.

Vad händer om t.ex. alla möjligheter att betala slås ut i alla matbutiker? Istället för att vänta på dessa och kanske värre scenarier borde kanske våra politiker se över lagstiftningen?
Citera
2024-01-21, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Så hur kommer det sig att jag, en ensam individ, lyckats bygga större och säkrare IT-system än Rusta, Filmstaden, m.fl.? De är tvättäkta amatörer. Hoppas de lärt sig en läxa. Drivit onlineföretag (ehandel) i snart 10 år med omsättningar över en halv miljard på flera företag. Aldrig i mitt liv skulle jag använda någon annans tjänster för hela min backend-infra.
Du har helt rätt. Men vad ska en tekniskt okunnig chef på Granngården göra när de behöver ett backend? De vet inte hur man gör och framförallt vet de inte ens hur man rekryterar. Men självklart borde de försöka lära sig för att anlita Tieto till det är vansinne.

Tag Skolplattformen i Stockholm som exempel. Det är en mycket enkel produkt men kostade över en miljard att ta fram och hundratals miljoner per år att jobba igång. Jag skulle själv såklart kunna lösa det mer är hundra gånger billigare men en enskild person kan inte vinna upphandlingar.
Citera
2024-01-21, 08:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Det måste bli betydligt större säkerhet innan det ens kan bli tal om ett kontantlöst samhälle men jag tror att kontanter alltid kommer att finnas som betalmedel. Regeringen verkar ju även inne på det som tur är. Man måste helt enkelt tvinga butiker att ta kontanter så att kunder slipper drabbas när sånt här händer.

Kontanter hade inte gjort någon skillnad i detta fallet.
Citera
2024-01-21, 09:02
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perssonorka123
Folk pratar om Filmstaden, Rusta, Granngården, Systembolaget osv och säger att det är katastrof. Inget utav dessa bolag innebär någon samhällsviktig funktion.
Det finns betydligt värre saker som ligger nere.

Säg inte det, för dumsvenne är systemet en samhällsviktig instution... fast vad jag förstått så funkar deras butiker fortfarande, och hemsidan funkar till stor del... synd, hade varit kul att se alla rödvinskärringar och ölmongon få ett par vita veckor.
Citera
2024-01-21, 09:05
Medlem
Citat:
Läste om Vellinge kommun att ALLA deras it-system ligger nere. Och fler kommuner var drabbade. Låter allvarligt!! Om de dessutom kan ta veckor att lösa har dessa kommuner STORA problem nu!!
Inget på SR Skåne än om detta men Vellinges primära hemsida verkar fortsatt ligga nere.

På Instagram finns inget helgfärskt men för två dagar sedan hade de lite råd till invånarna om värmen skulle försvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in