2024-01-16, 20:20
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Vad är bäst/smartast?
Starlink med abonnemang för 690kr/mån för bruk av surfa och titta på Netflix på teven eller mobil router från Telia tex?
Köpte en starlink men inte installerat den än men funderar på vilket som är bäst att ha egentligen.
Telia har bra täckning i stugan men resterande operatörer har dåligt där.
Finns det 4G-täckning som fungerar bra så hade jag kört på det, är antagligen mycket billigare också. Starlink är bra när det inte finns andra alternativ, annars meningslöst.
Citera
2024-01-16, 22:11
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Finns det 4G-täckning som fungerar bra så hade jag kört på det, är antagligen mycket billigare också. Starlink är bra när det inte finns andra alternativ, annars meningslöst.

Starlink är ju ämnat att vara till för dem som verkligen inte kan få något annat. Typ småbygder i Alaska där det inte ens finns något mobilnät. Sverige å andra sidan har ett ganska bra utbyggt nät på landsbygden. I Vändträsket i Norrbotten bara som exempel har Telia 5G. Sedan är ju Sverige ett ganska fibertätt land också. Jag har släktingar som bor ute i skogen med två hushåll till grannar, och dessa släktingar har fiber.
Citera
2024-01-16, 22:13
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:

Tusen tack för eran input.
Ska nog lämna tillbaks den och köra på 5g mobilt bredband
Citera
2024-01-17, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Fungerar det i Alaska så borde det funka i Norrland. Men Elon kanske skiter i usas nordligaste stat
Det handlar om var man kan placera satelliterna.
Citera
2024-01-17, 18:29
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Starlink är ju ämnat att vara till för dem som verkligen inte kan få något annat. Typ småbygder i Alaska där det inte ens finns något mobilnät. Sverige å andra sidan har ett ganska bra utbyggt nät på landsbygden. I Vändträsket i Norrbotten bara som exempel har Telia 5G. Sedan är ju Sverige ett ganska fibertätt land också. Jag har släktingar som bor ute i skogen med två hushåll till grannar, och dessa släktingar har fiber.
Ja, exakt. Behöver du internetuppkoppling mitt ute i Saharaöknen så är Starlink perfekt, men här i Sverige så har vi som du säger väldigt bra utbyggt mobilnät + fiber.
Citera
2024-01-18, 02:00
Medlem
tomatlarss avatar
Finns en karta som visar globala satellit nätverk bland annat för starlink och om det är något som är tydligen så är det att Sverige har relativt lite satellit täckning. Betyder ju inte att det inte funkar men är något att tänka på. https://satellitemap.space/?constellation=starlink
Senast redigerad av tomatlars 2024-01-18 kl. 02:04.
Citera
2024-01-18, 03:41
Medlem
auto-fellatios avatar
Jag körde det i två år väldigt nöjd. Dock är det nog som många säger finns det alternativ som är billigare så är det nog inte första valet. Fördelen är ju att man kan ta med den till obygden om man är lagd åt det hållet. Men gällande stabilitet, bandbredd och hastighet fanns det inget att klaga på. 2 globala avbrott på två år, nån timme styck.

Tror de har gräns nu kring 1 TB per månad, sen får man lägre prio om man delar cell med tillräckligt många andra.

Vet ej vilka datagränser mobiloperatörerna kör. Det kan ju ev. vara till Starlinks fördel.
Citera
2024-01-18, 03:48
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vore kul se vilken prestanda de erbjuder. Beror såklart på geografin, men är det 10Mb/s så räcker det till det mesta. Hittar inget på deras hemsida.

De kan erbjuda bra mycket mer än 10. 50 var minimum för mig, oftast 150. Maxade 300-400 Mbit/s. ~30 ms ping.

Beror såklart var i världen/hur många du delar cell med. Men tekniken i sig är ingen flaskhals idag.
Citera
2024-01-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det handlar om var man kan placera satelliterna.

Sverige är nog inte prio ett för Elon
Citera
2024-01-18, 20:01
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ja, exakt. Behöver du internetuppkoppling mitt ute i Saharaöknen så är Starlink perfekt, men här i Sverige så har vi som du säger väldigt bra utbyggt mobilnät + fiber.

Det finns också förvånansvärt många ställen på landsbygden i USA där det finns riktigt uruselt internet.
And here are the rural cities with the lowest internet speeds: Hyden, KY (4.2 Mbps), White Hall, AR (5.4 Mbps), Yale, MI (5.9 Mbps), Farmington, ME (6.4 Mbps), Stevensville, MT (6.6 Mbps), Stowe, VT (7.3 Mbps), Blue Hill, ME (7.3 Mbps), Fairfax, VT (7.5 Mbps), Caldwell, TX (7.7 Mbps), Mountain View, AR (7.7 Mbps), Winnemucca, NV (8.3 Mbps), Bellville, OH (8.3 Mbps), Mariposa, CA (8.6 Mbps), Kingston, WA (9.2 Mbps), Merrill, WI (10.3 Mbps), Linden, TN (10.9 Mbps), Sylva, NC (11 Mbps), Pecos, TX (11.1 Mbps), Spring Hill, KS (11.2 Mbps), and Grayson, KY (11.2 Mbps).

Low internet speeds in rural areas contribute to opportunity gaps while people are working from home and participating in online schooling, the report asserts. Satellite internet providers, such as Viasat and HughesNet, help bridge this divide, and Starlink has the potential to go even further.
https://www.pcmag.com/news/these-us-rural-areas-have-the-highest-and-lowest-internet-speeds
Which small towns and cities have the slowest average rural internet speeds?

Hutchinson, Kansas, has the slowest speeds on our list, averaging median download speeds as low as 0.38 Mbps—and the others aren’t far off.

If you reside in one of the following rural areas, it may be time to look into satellite internet for faster speeds that are available everywhere and can keep up with your online needs. This year's guide can help you choose which rural internet provider is best for you.

Small towns with the slowest average internet speeds
Rank
Area Name
State
Mean download speed
Median download speed
1 Hutchinson KS 3.84 0.38
2 Coos Bay OR 1.65 0.76
3 Brevard NC 1.7 1.41
4 Lincoln IL 9.53 1.46
5 Indiana PA 3.25 1.49
6 Ellensburg WA 1.94 1.5
7 Somerset PA 2.41 1.52
8 Ontario OR 6.25 1.63
9 Pottsville PA 6.07 1.64
10 Tahlequah OK 2.09 1.69
https://www.satelliteinternet.com/resources/2022-fastest-and-slowest-rural-internet-speeds-map/
Citera
2024-01-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Sverige är nog inte prio ett för Elon
Man kan inte placera en Starlink precis hur som helst. Det handlar inte om vad man vill, utan om hur det fungerar.
Citera
2024-01-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Man kan inte placera en Starlink precis hur som helst. Det handlar inte om vad man vill, utan om hur det fungerar.

Elon är nog mer nyckfull än själva tekniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in