2024-01-16, 02:09
Avslutad
Tjena. Jag köpte en bil på bilfirma, skrev på papprena och avtalet och skulle hämta bilen nästkommande dag inga problem tänkte jag.

På morgonen dagen efter ringer säljaren på bilfirman mig och säger att bilen blivit ”dubbelsåld” och att någon köpt bilen innan mig men det köpet inte hade registrerats i datorn så han inte kunde se det. Så därav fick jag inte bilen och fick ingen kompensation. Han försökte efter detta sälja en annan bil till mig för 50 tusen mer med mindre utrustning som var varken besiktad på två år eller servad.

Kan en säljare verkligen dra sig ur ett avtal sådär? Vet att det är bindande för köparen men hur ser det ut för säljaren.

Har en kopia på avtalet hemma med bådas underskrifter på.
Citera
2024-01-16, 02:12
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01a
Tjena. Jag köpte en bil på bilfirma, skrev på papprena och avtalet och skulle hämta bilen nästkommande dag inga problem tänkte jag.

På morgonen dagen efter ringer säljaren på bilfirman mig och säger att bilen blivit ”dubbelsåld” och att någon köpt bilen innan mig men det köpet inte hade registrerats i datorn så han inte kunde se det. Så därav fick jag inte bilen och fick ingen kompensation. Han försökte efter detta sälja en annan bil till mig för 50 tusen mer med mindre utrustning som var varken besiktad på två år eller servad.

Kan en säljare verkligen dra sig ur ett avtal sådär? Vet att det är bindande för köparen men hur ser det ut för säljaren.

Du har krav på att få samma bil eller motsvarande till samma pris. Avtal är bindande. Bara att ta det vidare.
Köpet hade inte registrerats i datorn? Skitsnack! Det registreras direkt i butikens datasystem.
Citera
2024-01-16, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01a

Lyckas man inte uppfylla avtalet så lyckas man inte, mer bindande än så är det inte. De har däremot skyldighet att ersätta dig för eventuell skada. Det är svårt att bedöma hur stor skadan är.

För övrigt kan nämnas att detta kallas för tvesala och är brottsligt. Godset skall gå till den som först köpte och säljaren skall böta tio daler (om inte lagen har ändrats).
Citera
2024-01-16, 02:32
Medlem
Solklart avtalsbrott om de inte tagit med klausuler för att täcka detta.

Finns motsvarande bil till salu hos annan handlare? Utgångspunkten bör vara att de ersätter dig för prisskillnaden mellan vad du skulle betalt och vad du får betala hos någon annan. Plus eventuella merkostnader för att köpa bilen någon annan stans. Alternativt kan du tänka dig vara schysst och acceptera ett tillräckligt bra pris på någon av deras bilar som du vill ha.
Citera
2024-01-16, 07:49
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

För övrigt kan nämnas att detta kallas för tvesala och är brottsligt. Godset skall gå till den som först köpte och säljaren skall böta tio daler (om inte lagen har ändrats).

Exakt!

I 1 kap 5 § handelsbalken anges att "Säljer man tvem ett; gälde skadan åter, (och böte tio daler,) och den behålle godset, som först köpte."
Citera
2024-01-16, 10:10
Medlem
GeleZachas avatar
Har inte den andra köparen fått bilen i sin besittning ännu kan du kräva att du ska få bilen då du slöt avtalet först (se Handelsbanken som flera andra påpekade).

Har den andra köparen redan fått bilen i sin besittning kan han förmodligen göra ett så kallat godtrosförvärv och har därmed bättre rätt. Däremot kan du i den situationen kräva säljaren på skadestånd (för dina direkta kostnader pga skadan) och du kan även kräva att få bilen av den nya köparen mot lösen.

Har säljaren gjort detta uppsåtligt är det dessutom förmodligen att betrakta som ett bedrägeri vilket du kan polisanmäla.
Citera
2024-01-20, 08:45
Moderator
sm910difs avatar
Rubrik justerad.

Säljare bryter mot avtal -> Tvesala vid bilköp

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto