Citat:
Ursprungligen postat av
01a
Tjena. Jag köpte en bil på bilfirma, skrev på papprena och avtalet och skulle hämta bilen nästkommande dag inga problem tänkte jag.
På morgonen dagen efter ringer säljaren på bilfirman mig och säger att bilen blivit ”dubbelsåld” och att någon köpt bilen innan mig men det köpet inte hade registrerats i datorn så han inte kunde se det. Så därav fick jag inte bilen och fick ingen kompensation. Han försökte efter detta sälja en annan bil till mig för 50 tusen mer med mindre utrustning som var varken besiktad på två år eller servad.
Kan en säljare verkligen dra sig ur ett avtal sådär? Vet att det är bindande för köparen men hur ser det ut för säljaren.
Har en kopia på avtalet hemma med bådas underskrifter på.
Lyckas man inte uppfylla avtalet så lyckas man inte, mer bindande än så är det inte. De har däremot skyldighet att ersätta dig för eventuell skada. Det är svårt att bedöma hur stor skadan är.
För övrigt kan nämnas att detta kallas för tvesala och är brottsligt. Godset skall gå till den som först köpte och säljaren skall böta tio daler (om inte lagen har ändrats).