2024-01-14, 13:42
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HybridOlof
Har bott i ett samhälle strax öster om Göteborg hela mitt liv men behöver nu flytta härifrån pga den snabbt ökande andelen mörkhyade. Är det någon som känner till eller vet hur man hittar ett samhälle inom ett par timmar av Göteborg att flytta till där det finns:

- Mataffär
- Vårdcentral
- Skolor (0-9+gymn.) med noll eller nära noll invandrarungar (blandbarn inräknat) samt med begränsad mängd globohomo-hjärntvätt (lgb, feminism, jämnlikthet, mm.) i utbildningen
- Väldigt få (helst inga) icke-svenskar

Det ekonomiska läget i kommunen spelar mindre roll. Tack.
Bua.
Bodde där ett tag och det var riktigt nice! Inga araber, negrer eller finnar.
Citera
2024-01-14, 13:58
Medlem
Ganska enkelt. flytta dit det bara finns villor.
Citera
2024-01-14, 14:04
Medlem
Kajolajos avatar
Citat:
Förstör hela poängen med att jag vill bo med mitt folk.

Några syskonbarn går i skolan där och de har några stycken multikulturella skolkamrater. Var till och med en neger med på det förra av deras släktkalas.

Ser några stycken brunare ungar på Google Maps men får kolla mer på det, tack. SCB? Skulle gärna ha en karta med invandrarbakgrunds-overlay (5+ generationer, inte SCBs två).

Har bott i Älvängen sedan 2006 och haft barn som gått genom hela skolsystemet utan att möta en enda invandrare (vilket jag inte nödvändigtvis ser som positivt, men ändå ett faktum). Några adopterade med mörkare hy men i övrigt en sverigedemokratisk dröm. Älvängen utgörs nästan helt av villaområden, och bland nybyggda lägenheter är det mycket bostadsrätter. Det har säkert bidragit till homogeniteten.
Numera händer det att jag någon gång ibland ser invandrare i Älvängen, men de verkar vara där för att handla på Dollarstore.
Citera
2024-01-14, 15:55
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Fjärås, Åsa, Onsala, Särö, Kullavik. Finns säkert många ställen. Dom jag radade upp är dock lite "bonniga" av sig. Folk i dessa småbyar går omkring med gummistövlar sommar som vinter. Men jag gillar dessa områden. Lugnt och skönt.

Dröjer inte länge förrän migrationsverker drämmer upp en utslussningsenhet i dessa vita områdena
Citera
2024-01-14, 16:55
Medlem
HybridOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Bua.
Bodde där ett tag och det var riktigt nice! Inga araber, negrer eller finnar.

Lite för nära Ringhals för min smak men tack för förslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajolajo
Har bott i Älvängen sedan 2006 och haft barn som gått genom hela skolsystemet utan att möta en enda invandrare (vilket jag inte nödvändigtvis ser som positivt, men ändå ett faktum). Några adopterade med mörkare hy men i övrigt en sverigedemokratisk dröm. Älvängen utgörs nästan helt av villaområden, och bland nybyggda lägenheter är det mycket bostadsrätter. Det har säkert bidragit till homogeniteten.
Numera händer det att jag någon gång ibland ser invandrare i Älvängen, men de verkar vara där för att handla på Dollarstore.

Låter ju då som att du inte har koll på hur det är bland ungar som börjar skolan idag om dina ungar redan gått ut? Har förändrats väldigt mycket i min egna ort bara under de senaste fem åren. Mest villor och bostadsrätter är ju ett bra tecken! Även om många invandrare samlat nog med kapital för att ha råd med sådant också nuförtiden. Har skrivit ned Älvängen i alla fall, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Dröjer inte länge förrän migrationsverker drämmer upp en utslussningsenhet i dessa vita områdena

Citera
2024-01-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenomen
Hönö, Öckerö, Hjuvik samt öarna utanför Saltholmen/Långedrag.

Mina bästa tips.
Lycka till med 700 000 i kontantinsats där...

Till TS: Utanför Kungälvs stadskärna kanske? Alingsås?
Senast redigerad av hailb0p 2024-01-14 kl. 19:45.
Citera
2024-01-14, 20:29
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
- Mataffär
- Vårdcentral
- Skolor (0-9+gymn.) med noll eller nära noll invandrarungar (blandbarn inräknat) samt med begränsad mängd globohomo-hjärntvätt (lgb, feminism, jämnlikthet, mm.) i utbildningen
- Väldigt få (helst inga) icke-svenskar

Hönö får det bli:

https://www.booli.se/bostad/3286553
Citera
2024-01-14, 20:37
Medlem
HybridOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Lycka till med 700 000 i kontantinsats där...

Till TS: Utanför Kungälvs stadskärna kanske? Alingsås?

Ser ett flertal muslimer och andra oönskade när jag går igenom Kungälv i Street View (deprimerande ful ort förövrigt...) så hade gärna inte valt Kungälv som närmst liggande stad. Alingsås såg bättre ut. Hittade endast en eller två blattar i hela centrum och det var uppe mot stationen. Är ju en hyfsat fin liten stad också. Den hamnar högt upp på listan, tack.
Citera
2024-01-14, 20:41
Medlem
HybridOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Hönö får det bli:

https://www.booli.se/bostad/3286553

Fyra miljoner plus ett par miljoner till för renovering är lite utanför min budget just nu tyvärr. Tycker också inte helt om att bo så nära inpå grannarna och utan träd och buskar som skymmer som det blir i skärgården...
Citera
2024-01-14, 23:01
Medlem
Taarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megastrul
Googlade Sparrman och Nätts och jag vet inte. Sen vet jag inte om det ligger i Småland eller Halland, det kanske finns mer än ett ställe idag.

Bra att idén blev verklighet och erkänn att något dylikt hade passat ts ypperligt!

Undra vad lagen och sånt säger om att de får neka högriskpersoner som vill bosätta sig där. Det skulle ju grusa hela grejen.

Ursäkta aftonblaskan, men hittade detta om det jag menade. Poppel park i Onsala. Var lite livat i byn när det där påbörjades vill jag minnas.

https://boappa.se/brf-poppel-park-onsala

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0a0z1/har-kan-du-bo-bakom-murar-och-sparrar
Citera
2024-01-14, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taarna
Ursäkta aftonblaskan, men hittade detta om det jag menade. Poppel park i Onsala. Var lite livat i byn när det där påbörjades vill jag minnas.

https://boappa.se/brf-poppel-park-onsala

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0a0z1/har-kan-du-bo-bakom-murar-och-sparrar

Tack för länkarna, där hade jag kunnat bo i alla fall.

Professorn som Aftonblaskan intervjuar gillade det dock inte 2015:

– Nästan alltid handlar det om trygghet och säkerhet. Att man känner sig orolig och vill stänga in sig för att undvika sociala störningar, våld och hot som finns i samhället.

Och det blir tryggare – för dem.

– Jag gillar det inte. Det skapar påtagliga problem, säger han.
– Har du en vakt eller en gallergrind som du bor bakom är du lite tryggare. I gengäld blir den andra delen, resterande staden ännu otryggare.

Varför blir resten av stan otryggare och varför blev det livat i byn?

Fascinerande hur folk blir direkt kränkt av att andra väljer att leva livet lite annorlunda.
Citera
2024-01-15, 16:03
Medlem
Om du håller dig kvar i länet är ett tips att kolla Västtrafiks sajt. Ju krångligare det är att ta sig till en plats, desto bättre.

Allra helst att man måste åka båt, och så långt ut som möjligt. Kosteröarna borde vara intressant. Vet inte hur det är med Ven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in