2023-12-11, 17:51
  #5473
Medlem
En slödag då alla traders tycks vänta på FED. Jag tog en -1R förlust i Meta i öppningen men hoppade in i AMD som var riktigt stark i förmiddagshandeln idag. AI-hype!

Observera att det också kommer makrodata kl. 08:30 ETC. Jag tar sällan aktiepositioner så tidigt i förhandeln men det är ofta klokt att stänga sina dagspositioner om det är troligt att marknaden kommer reagera på nyheten.

Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Kom ihåg att USA-börsen är öppen den 24:e december. Det är alltid kul att reta sina släktingar genom att dra fram laptopen och sitta och trejda under Kalle Anka.
Oops, julafton är ju en söndag i år men under mellandagarna kan man trejda järnet i varje fall. De senaste åren har jultiden bjudit på riktigt bra fart på USA-börsen så det är nog många som väljer att fly undan släkten.
Citera
2023-12-11, 22:37
  #5474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
En slödag då alla traders tycks vänta på FED. Jag tog en -1R förlust i Meta i öppningen men hoppade in i AMD som var riktigt stark i förmiddagshandeln idag. AI-hype!

Observera att det också kommer makrodata kl. 08:30 ETC. Jag tar sällan aktiepositioner så tidigt i förhandeln men det är ofta klokt att stänga sina dagspositioner om det är troligt att marknaden kommer reagera på nyheten.


Oops, julafton är ju en söndag i år men under mellandagarna kan man trejda järnet i varje fall. De senaste åren har jultiden bjudit på riktigt bra fart på USA-börsen så det är nog många som väljer att fly undan släkten.

Själv klev man ur på 0.3% när NASDAQen gick upp, trodde den skulle hålla sig kring +-0% och inte rusa upp nu som den är på +0.8%...

Förhoppningsvis blir det någon dipp under natten eller imorgon så man kan köpa in sig billigt igen innan mötet.
Citera
2023-12-13, 21:20
  #5475
Medlem
En ganska blek och tradig dag blev en riktig dunderdag tack vare FED.

Jag höll en liten positionen inför FOMC och adderade i glädjeruset. Tyvärr tog jag av det mesta när Powell öppnade munnen 14:30 ETC.

Jag behåller några aktier över natten. Vi får se om vi får samma typ av gap-up i Nasdaq 100 som vi sett tidigare morgondagar efter FOMC.
Citera
2024-01-02, 15:06
  #5476
Medlem
Nytt år 2024!

Många traders fick kämpa med att anpassa sin trading under 2023. Jag satt mer på händerna och tog färre daytrades än 2022 men resultatet blev bättre tack vare ett färre antal förlustdagar och många fler fega trades på volatilitet med hjälp av optioner. Daytradingkapitalet fick också en skjuts av den höjda räntan och när kronan är svag så är det ju inte dumt att ha lönen i dollar.

Marknaden tror på en lite mindre volla i SPX denna vecka, 4718-4821.

Makrosiffror i USA på tisdag kl. 10:00. Inga intressanta bolagsrapporter för mig denna vecka.

Let's go!
Citera
2024-01-03, 14:44
  #5477
Medlem
USA dumpar tech och köper healthcare.

Och hyfsat sväng i Bitcoin-bolagen.

Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Makrosiffror i USA på tisdag kl. 10:00.
Onsdag kl. 10 skulle det stå. ISM manufacturing och US Job Openings (JOLTs) idag.
Citera
2024-01-08, 15:16
  #5478
Medlem
Många underskattade volatiliteten den korta förra veckan.

Den här veckan väntar marknaden på större volatilitet i SPX, 4636-4758.

Men det syns inga tecken på rädsla och VVIX visar inte heller någon ökad efterfrågan.

Sell-off:en på årets första vecka ser ut att bara ha varit vanliga vinsthemtagningar.
Citera
2024-01-08, 19:02
  #5479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Många underskattade volatiliteten den korta förra veckan.

Den här veckan väntar marknaden på större volatilitet i SPX, 4636-4758.

Men det syns inga tecken på rädsla och VVIX visar inte heller någon ökad efterfrågan.

Sell-off:en på årets första vecka ser ut att bara ha varit vanliga vinsthemtagningar.
Spännande med daytrading men vad behöver man? Räcker det med ett vanligt Avanza ISK eller bör man ha mera grejer för att hänga med, Infront osv?
Citera
2024-01-09, 07:17
  #5480
Medlem
Om man vill spekulera i index (s&p / OMX) intraday utan hävstång på avanza . Existerar det något sådant instrument som inte kostar skjortan i avgifter? Tycker det är svårt att förstå listorna där...
Citera
2024-01-09, 10:47
  #5481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Min daytrading i aktier är enbart i amerikanska aktier och det sker bara via amerikanska mäklare eftersom de är billigare och snabbare än svenska diton.

En stor del av profiten som jag inte tar ut som lön investerar jag dock långsiktigt i bl.a. svenska aktier. Jag tar även swingpositioner i svenska bolag.


Mäklaren är Interactive Brokers och min huvudplattform (handelsterminal) är DAS Trader Pro.

Det finns en hel del att säga om båda dessa företag men jag har ännu inte hittat någon som erbjuder någonting bättre och jag handlar för kortsiktigt för att ha nytta av dyrare premiumtjänster typ Bloomberg-terminaler.


Huvudsakligen amerikanska aktier.

Gammalt inlägg från dig godmannen men skulle gärna få lite input från dig. Är det extremt stor skillnad i courtage och andra avgifter om man kör intraday trades på avanza och använder infront. Jag hade gärna öppnat konto på IB men har en tanke att trejda med mitt aktiebolags pengar genom kapitalförsäkringen på avanza. Skattemässiga bekymmer med IB är mitt antagande...
Citera
2024-01-09, 13:16
  #5482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Spännande med daytrading men vad behöver man? Räcker det med ett vanligt Avanza ISK eller bör man ha mera grejer för att hänga med, Infront osv?
Det tråkiga svaret är att det beror helt och hållet på ditt sätt att trejda.

För mitt sätt att trejda amerikanska aktier så behöver du ha en handelsterminal för att lätt och smidigt kunna kolla på en aktie i flera olika timeframes samtidigt. Det går väl också någorlunda i många webbaserade handelsplattformar men hos Avanza blir det nog lite knöligt och de har väl dessutom en tidsfördröjning på amerikanska aktier om du inte betalar extra.

Jag kollar också mycket på orderflöde och ordrar och då hjälper det att ha en snabb terminal/mäklare som hämtar in data från alla olika aktieexchanger.

Problemet med Infront och andra mera avancerade terminaler är ju att de kostar pengar så man måste vara beredd på att konstant förlora pengar under inlärningsfasen som dessutom kan ta många år.

Men om man vill satsa på att kunna leva på trading så bör man driva det som ett eget företag och inledningsvis helst också ha andra inkomster vid sidan om tradingen. Ofta behöver man inget stort "startkapital" utan pengarna behövs för att man ska ha något att leva på.

När jag började med daytrading så hade jag bara CSN-lån och det fungerade bra vid sidan om universitetet eftersom det medförde så mycket fritid och pengarna räckte till att betala räkningarna.

Då betalade jag till och med för att kunna demotrejda men jag hade lika gärna kunnat tagit väldigt små positioner och till exempel bara köpt en liten handfull aktier i varje trade. Det kräver så klart att man har ett lågt courtage men när man sedan har lyckats bevisa för sig själv att tradingen är "regelbundet profitabel" så är det "bara" att sizea upp dvs. att ta större positioner.

Mitt sätt att trejda fungerar nästan också bara med amerikanska aktier så det föll sig naturligt att välja en amerikansk mäklare. Hos dem betalar jag ett lägre courtage och slipper alla valutaväxlingsavgifter.

När det gäller Interactive Brokers så är det inte längre något problem att deklarera tradingen. Att betala skatt behöver du inte heller bekymra dig om under inlärningsfasen då du förmodligen kommer förlora mer än vad du tjänar på tradingen. Å andra sidan får du ju också använda en del av förlusterna till att sänka den övriga skatten som du betalar till Skatteverket. Och så länge dina förluster är små så blir du ju inte heller ruinerad.

Som svensk löntagare finns det också en fördel i att jobbet kan kombineras med daytrading i USA eftersom de har öppet 15:30-22:00 svensk tid (10:00-02:00 om man räknar in efterhandeln). Men jag fattar att alla inte är så sugna på att sätta sig och trejda direkt efter att de kommer hem från jobbet, speciellt inte om man har barn och familj.

Om jag skulle börja om med att daytrejda amerikanska aktier idag så skulle jag börjat träna med hjälp någon av dessa replaytjänster som gör att man när som helst kan gå tillbaka i tiden och trejda tidigare handelsdagar. Eftersom man redan har facit i hand så kan man gå in och träna och testa hur bra ens tradingstrategier fungerar i olika marknadsfaser.
Citera
2024-01-09, 13:29
  #5483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velpelle
Gammalt inlägg från dig godmannen men skulle gärna få lite input från dig. Är det extremt stor skillnad i courtage och andra avgifter om man kör intraday trades på avanza och använder infront. Jag hade gärna öppnat konto på IB men har en tanke att trejda med mitt aktiebolags pengar genom kapitalförsäkringen på avanza. Skattemässiga bekymmer med IB är mitt antagande...
För amerikanska instrument är Infront med Avanza mycket dyrare än IB. Särskilt såvida du inte har "private banking" eller är Pro-kund.

Du får i och för sig också betala extra avgifter för att till exempel se hela orderboken för amerikanska aktier hos IB men avgifterna är alltid lägre än hos Infront.

För svenska och nordiska instrument så kan dock säkert Infront vara att föredra.
Citera
2024-01-14, 16:45
  #5484
Medlem
Swingexpertens avatar
Mitt mål för 2024 blir +25%, det borde räcka för att slå OMXS30 som nu är på 2356.

Jag har dragit ner risken i tradingen till nära noll i år. Gör bara ett fåtal affärer per dag. Så ingen större idé att skriva här varje dag.

Jag kör Frankrike 🇫🇷 som nu konsoliderar mellan 7400 och 7500. Volatiliteten är hög och det blir både långa och korta positioner i väntan på ett utbrott.

(i år) IG CFD +3,8% jmf OMX -1,7% 🧰
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in