2024-01-13, 18:22
Medlem
Snapcounts avatar
Blev inget större paket ifrån Frankrike med dagens besök Stéphane Séjourné i Kiev. Det borde man ju ha förstått när det inte var Macron som kom, politiker som bekant brukar ju vilja synas i media då. Det enda som jag finner är nytt, är detta :

"Ryssland fortsätter att medvetet rikta in sig på och slå till mot civil infrastruktur i strid med internationell rätt" och "är skyldigt till krigsförbrytelser", sade Séjourné. "Vi har försett Ukrainas väpnade styrkor med artilleri" och "luftförsvar", sade han. "Vi går in i en ny fas av försvarssamarbetet", med målet att särskilt "stärka Ukrainas förmåga att på sin mark" producera de vapen som landet behöver.

https://www.lemonde.fr/international/live/2024/01/13/en-direct-guerre-en-ukraine-l-aide-de-la-france-s-inscrit-dans-la-duree-assure-le-nouveau-ministre-d es-affaires-etrangeres-stephane-sejourne_6209497_3210.html

Få nu se sen då.., om det hela skall dröja tills "Jesu nästa nedkomst"..
Citera
2024-01-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Detta oändliga tramsande. Bemöt punkterna i sak istället för att ägna dig åt personangrepp. Vad anser du vara oslipat dravel? Varför? Vad är dina motargument?

Detta är bara början: ett representationskontor för ISS kommer att öppnas i Ukraina

Detta är bara början: ett representationskontor för ISS kommer att öppnas i Ukraina

https://www.pravda.com.ua/news/2023/03/23/7394746/
Dravel?
Varför just i Ukraina, Kiev?
Citera
2024-01-13, 18:38
Medlem
Ryssarna svinar vidare, Nya krigsbrott.

Ryssarna använder alltmer kemisk ammunition i Ukraina - Generalstab

"Försvarsstyrkorna har registrerat 626 fall av Rysslands användning av ammunition med giftiga kemiska ämnen, inklusive 51 fall bara i januari i år."

Källa : Försvarsmaktens generalstab

Samtidigt ökar dynamiken i tillämpningen. Upp till 10 fall av användning av kemiska ämnen registreras varje dag."

"Detaljer : Generalstaben specificerade att fienden oftast använder granater, såsom K-51, RGR, som släpps från UAV. Men även improviserade sprängladdningar utrustade med irriterande ämnen används. Artilleribeskjutning med granater innehållande kemiskt farliga ämnen utförs också."
https://www.pravda.com.ua/news/2024/01/13/7437109/
Citera
2024-01-13, 18:52
Medlem
Thelonegunmans avatar
Hela St Petersburg är insvept i rök från den enorma lagerbranden.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1746090301624598827

Ser väldigt lik ut Mordor.
Senast redigerad av Thelonegunman 2024-01-13 kl. 18:56.
Citera
2024-01-13, 19:01
Medlem
Om branden i.StPetersburg.

"- Cameras and fire alarms were turned off: The fire alarm was turned off. The cameras in the warehouses in Shushary were turned off 30 minutes before the fire. The Investigative Committee has already opened three criminal cases. The instigators of the fight and the looters are identified."

Ryssland är en krutdurk nu.
Här var det någon etnisk utnyttjad grupp som fick nog av de ryska kleptokraternas svinerier.
Bra! Mera sånt kommer.

https://www.pravda.com.ua/news/2024/01/13/7437109/
Citera
2024-01-13, 19:12
Medlem
Premium Vladimir Putin saknade en krigsstrategi – och väst såg mellan fingrarna, menar experterna.

– Inget han gjort under snart 25 år vid makten har gynnat Ryssland, säger Per Enerud, journalist, författare och tidigare pressråd vid Sveriges ambassad i Moskva.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/experterna-om-putin--saknade-krigsstrategi/

Jag tror Per Enerud har helt rätt.
En kleptokrat ser alltid egen vinning överordnat allt annat
Det är bara att gå igenom Putins och kleptokraternas motiv till den fullskaliga invasionen över tid.
Kriget förlorade ryssland redan dag 3 av invasionen vid katastrofen i Homostel.
Men insåg det inte då, och inte ens än.
Citera
2024-01-13, 19:19
Medlem
snake65s avatar
Kvinnor misstänkta för att förgiftat ryzzka soldater på krim skulle gripas, men öppnade eld mot polisen är på rymmen
https://www.businessinsider.com/2-women-who-poisoned-46-russian-troops-in-shoot-out-with-fsb-report-2024-1?fbclid=IwAR17O3uMgW4oBblo R1ZsHCmO2iEKtRP0o-mF8ATCb0mttJApRO5iXKNLHBI&r=US&IR=T&utm_source=cop y-link&utm_medium=referral&utm_content=topbar
Citera
2024-01-13, 19:31
Medlem
Karma som heter duga:

Houthis strike a Russian oil ship
Citera
2024-01-13, 19:37
Medlem
donald12s avatar
Jäkligt ful swastika ryzzen har tatuerat på benet. Varför håller ryzzar på o tatuerar hakkors?

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/PWsmzOfnom
Citera
2024-01-13, 19:39
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Bra jobbat där!
Och det verkar som om att dom visste vad dom gjorde, inga rädda duvungar precis
Citera
2024-01-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är ju ännu ett argument för att man måste lösa detta via diplomati. Då finns det en chans att reträtter kan föregå under ordnade former. Jag tror inte att Zelensky kommer beordra någon slakt. Men om det blir kaosigt så kommer vissa, även operativa chefer, att ta initiativ, så är det i alla krig.

Varför tjatar ni ryssar hela tiden om att lösa detta med diplomati? Har ni tröttnat på att slåss? Varför invaderade ni ukraina om ni inte ville fightas, ni är som ett gäng småbarn som gjort något dumt och får skäll av mamma och nu försöker ni hitta på bortförklaringar.

Ni vet att det går skitdåligt i kriget och inhemskt i Ryssland, ni vet att er enda chans är att ge upp men ni är för stolta för att säga förlåt och åka hem till Ryssland. Kassa förlorare helt enkelt.

Ni kommer förlora oavsett...själv hoppas jag det tar låååång tid innan kriget tar slut, jag vill se miljoner av er dö, jag vill se er frysa ihjäl, svälta och bli det riktiga u-land ni är. Jag hoppas det tar tid så att Ryssland bryts isönder och helst vill jag att Putin gör bort sig så att Nato får anledning att slå ut all infrastruktur i ert pissiga skitland.
Senast redigerad av will242 2024-01-13 kl. 19:47.
Citera
2024-01-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Hur paradiset ser ut varierar nog från folk till folk, men ryssarna har aldrig haft det så bra som nu. Jag har aldrig varit i Ryssland, men jag har läst det mesta om landet. Vi i väst har en tendens att mäta allt efter vår egen måttstock, och har väldigt svårt att inse att andra folkslag fungerar på annat sätt. Du skulle bli lika förvånad om du frågar en muslimsk fundamentalist om vad som är viktigt i livet.
Sen är Ryssland ett stort land med olika folkslag, religioner och kulturer, så det är svårt att säga vad "ryssen" tycker. Ta inte illa upp, men att du har jobbat i Ryssland gör dig knappast till någon Rysslandsexpert. Har du umgåtts med "folk på gatan", i landets alla delar, och frågat dem vad de tycker?
Ingenstans har du sett att jag har hävdat att jag är en ”Rysslandsexpert” men jag har tillbringat år av resande mellan olika industrier i Ryssland , inte sällan med tåg i första klass med en kolkamin som enda värmekälla vid ena gaveln av vagnen.
Jag har även både kört och åkt hundratals mil på huvudvägar som vi i Sverige betraktar som timmervägar.

Att ryssar aldrig haft det så bra??? Blingblingfolket i St Petersburg o Moskva har fått det bättre, där de försöker likna sina idoler i väst i både vanor och varor. De vill knappast jämföra sig med kineser…

Resten av befolkningen sjunker allt djupare ner i misär och p.g.a. ett fullständigt eftersatt el- och värmesystem ser vi nu hur befolkningen i förorterna och runt om i landet håller på att frysa ihjäl och gör upp brasor på gatorna i protest mot regimen.
Den kollaps av det ryska VVS-systemet som rapporteras om är förmodligen bara toppen av ett isberg(!) Pengar som skulle ha gått till underhåll och modernisering gick i stället till lyxleverne, fastigheter och lyxbåtar i väst… och vi i väst som skulle frysa ihjäl och äta ekorrar o insekter…

Köerna till bensinmackarna är oändliga eftersom det inte finns något bränsle, raffinaderierna säljer bränslet till utlandet istället eftersom de får betydligt bättre betalt där än i Ryssland.

Du jämför i ett annat inlägg Sveriges BNP med Rysslands. Ryssland tjänar nästan inga pengar, av den anledningen tömmer man nu välfärdskontona för att finansiera kriget och därmed hålls BNP uppe per automatik.
…och så påstår du att du kan någonting om Ryssland…

Hur tror du att Ryssland framöver ska finansiera sjukvård, infrastruktur och pensioner? Och vad tror skulle hända om Ryssland mobiliserade och stoppade vapen i händerna på de kostymklädda Blingblingfolket i St Petersburg och Moskva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in