Citat:
Ursprungligen postat av
Rimbolasse
Hur paradiset ser ut varierar nog från folk till folk, men ryssarna har aldrig haft det så bra som nu. Jag har aldrig varit i Ryssland, men jag har läst det mesta om landet. Vi i väst har en tendens att mäta allt efter vår egen måttstock, och har väldigt svårt att inse att andra folkslag fungerar på annat sätt. Du skulle bli lika förvånad om du frågar en muslimsk fundamentalist om vad som är viktigt i livet.
Sen är Ryssland ett stort land med olika folkslag, religioner och kulturer, så det är svårt att säga vad "ryssen" tycker. Ta inte illa upp, men att du har jobbat i Ryssland gör dig knappast till någon Rysslandsexpert. Har du umgåtts med "folk på gatan", i landets alla delar, och frågat dem vad de tycker?
Ingenstans har du sett att jag har hävdat att jag är en ”Rysslandsexpert” men jag har tillbringat år av resande mellan olika industrier i Ryssland , inte sällan med tåg i första klass med en kolkamin som enda värmekälla vid ena gaveln av vagnen.
Jag har även både kört och åkt hundratals mil på huvudvägar som vi i Sverige betraktar som timmervägar.
Att ryssar aldrig haft det så bra??? Blingblingfolket i St Petersburg o Moskva har fått det bättre, där de försöker likna sina idoler i väst i både vanor och varor. De vill knappast jämföra sig med kineser…
Resten av befolkningen sjunker allt djupare ner i misär och p.g.a. ett fullständigt eftersatt el- och värmesystem ser vi nu hur befolkningen i förorterna och runt om i landet håller på att frysa ihjäl och gör upp brasor på gatorna i protest mot regimen.
Den kollaps av det ryska VVS-systemet som rapporteras om är förmodligen bara toppen av ett isberg(!) Pengar som skulle ha gått till underhåll och modernisering gick i stället till lyxleverne, fastigheter och lyxbåtar i väst… och vi i väst som skulle frysa ihjäl och äta ekorrar o insekter…
Köerna till bensinmackarna är oändliga eftersom det inte finns något bränsle, raffinaderierna säljer bränslet till utlandet istället eftersom de får betydligt bättre betalt där än i Ryssland.
Du jämför i ett annat inlägg Sveriges BNP med Rysslands. Ryssland tjänar nästan inga pengar, av den anledningen tömmer man nu välfärdskontona för att finansiera kriget och därmed hålls BNP uppe per automatik.
…och så påstår du att du kan någonting om Ryssland…
Hur tror du att Ryssland framöver ska finansiera sjukvård, infrastruktur och pensioner? Och vad tror skulle hända om Ryssland mobiliserade och stoppade vapen i händerna på de kostymklädda Blingblingfolket i St Petersburg och Moskva?