2024-01-12, 10:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Kontentan av den förhandlingen var väl att ukrainarna inte litade på Rysslands intentioner.

Och det är väl inte särskilt konstigt då Ryssland lovat Ukraina en massa saker tidigare och sedan inte hållit dessa överenskommelser.

Sedan ska det väl tilläggas att Bennett påstod att samtalen bröt upp det upptäcktes att Ryssland begått flera krigsbrott i området kring Kyiv.

https://www.businessinsider.com/israel-bennett-walks-back-claim-west-blocked-ukraine-russia-peace-deal-2023-2?r=US&IR=T

Så frågan är: Varför skulle ukrainarna lita på Ryssland? Det är ju förbannat tydligt att de inte invaderade med goda intentioner.

Håller med dig. Detta är den intressanta frågan att diskutera, för det är svaret på den som möjliggör fred.

F ö säger Bennett och Arakhamia emot varandra just med hänblick på det där med Bucha. Jag vet inte om man ska gå på Bennetts version, eftersom han väl interagerade med statsledarna, medan Arakhamia var mer operativ och interagerade med ryssarna via Zelensky. Å andra sidan hade ryssarna börjat retirera (dvs de gjorde en gest av goodwill om man tror på det för att öka chansen för fredsförhandlingarna att gå i lås så som det indikerades). Efter reträtten så var Bucha i media. Så den andra versionen är att när ryssarna börjat retirera, så "uppfann" Kijyv/väst/Johnson ursäkten Bucha.

Som vanligt, svårt att säga med säkerhet vad som är sant, där är två versioner.
Citera
2024-01-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Detta "något", har varken jag eller någon annan påstått var signerat av Zelensky! Var kommer detta ifrån helt plötsligt? Varför påstår du att vi letar efter något signerat, av Zelensky? Det, har varken jag eller någon annan frågat efter.
Det är ett utkast vi frågar efter. (Påskrivet eller inte, kan vi strunta i. För Zelensky var inte där i dessa diskussioner!)

Boris Johnson, anklagar du gång efter annan, har förstört något.
Vet du vad detta beslut om att förstöra något, vad det skulle vara?
Hur kan du påstå detta gång efter annan, utan att kunna vederlägga några fakta kring detta?

Jag påstår, baserat på vad Putin har uttalat sig om, såsom; naziregimen, folkmord på ryssar, avmilitarisering, avsatanisering, stoppa Nato, NWO m.m. Ur hästens mun, så att säga.

Från detta dra jag slutsatser att Boris, nej nej, vi är inte garanter för ev framtida attacker från Ryssland. Ni måste ha en egen arme. Vi britter tänker inte offra våra soldaters liv.
För Putin krävde(just nu i v f):
Neutralitet
Ingen arme
Östra Ukraina till Ryssland. Krim hade man redan tagit.

Detta kan vi också basera på Putins tal i Munchen. NWO är på gång!

Vad Bennet och Ararkhamia kunde veta om Nato/Boris ståndpunkt, tror jag är väldigt lite.
De, från det perespektiv de hade då, såg vad de hade kommit fram till, som tämligen bra.
Men det var Bennet och Ararkhamia, det. Inte Zelensky och inte Boris.

Så lägg ner detta med fredsavtal och att Boris förstörde något.
Jag hade utifrån mitt resonemang sagt samma sak. "Inte tusan skickar vi svenska soldater att ta striden i ett land som inte kan försvara sig själva. Som inte har en egen arme! Ska vi kriga åt er?? Give me a break!"

Ja, de där Minskavtalen är ju närmast bisarra. Jag förstår inte hur man på allvar kan hävda att de avtalen, om de hade träffats, hade givit Ukraina någon form av säkerhet. Hade de "avtalen" varit civilrättsliga avtal möjliga att pröva i en domstol så hade domstolen inte behövt mer än 10 sekunder på sig för att fastställa att avtalen är oskäliga.

"Minskavatalen" gick ju i princip nästan ut på (brutalt sammanfattat):
Ukraina överlämnar mark och befolkning till Ryssland.
Ryssland ger Ukraina en vag förhoppning om att man eventuellt inte kommer ställa ytterligare anspråk på Ukraina, men man förbehåller sig rätten att ta mera mark om man anser att det finns skäl.

Fullständigt befängt att tro att något sådant skulle vara acceptabelt för Ukraina.

Och, ja, vem tusen vill ta på sig ett ansvar för att försvara ett land som på denna grund saknar eget försvar? Dessutom, som jag skrivit tidigare, det finns ju i princip inga som kan garantera Ukrainas säkerhet förutom Ryssland och så länge som Ryssland är opålitligt så måste Ukraina ha sitt eget försvar.
Citera
2024-01-12, 10:41
Medlem
Area55s avatar
I dårarnas paradis...

Propaganda läser vi och ser mycket av.
Alla förstår inte att "publiken" är inte oss i väst, för man behöver skapa "rätt" syn på saker inom Ryssland också.
Mindre intern debatt och ifrågasättande. Åka och dö, för fosterlandet!
Vi är under attack från väst. Från pedofiler. Från väst som låter sina barn byta kön som standard. (minns Lavrov som trodde att Indierna har gått långt på denna propaganda stig. Men ack vad han bedrog sig)

https://www.dagens.se/nyheter/senaste-omroestningen-avsloejar-den-ryska-allmaenheten-uppfattar-kriget-i-ukraina-som-foersvarsaatga erder-mot-vaest

Citat:
Enligt undersökningen ser en betydande majoritet av ryssarna konflikten som en defensiv åtgärd mot Nato och västvärlden, snarare än en handling av oprovocerad aggression.

Visst är det så? Vi anfaller våra grannar i en förebyggande attack!
Kan nog hålla med. Förr eller senare hade Ukraina gått för sitt land i Donbas och Krim. Det är jag övertygad om.
Senast redigerad av Area55 2024-01-12 kl. 11:15.
Citera
2024-01-12, 10:46
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tycker du att du vinner diskussionen? Jag är färdig här med dig i denna fråga.

Vinner?
Jag presenterar min syn på dina påståenden.
Är det ett problem på en debattsida?

Jag antar att du inser att denna debatt är du körd i.
Du har även fått svar av andra.

Färdig?
Jag synar dig hela tiden. Som "neutral humanist", som tycker att fred kommer på bekostnad av den attackerade. Skitlandet Ukraina!

Lev med detta, så länge du sprider dina floskler och ryskt narrativ!
Citera
2024-01-12, 10:52
Medlem
Stödet till Ukraina ökar på daglig basis.

Sunak åker till Kiev och kommer att tillkännage nytt militärt bistånd till Ukraina värt mer än 3 miljarder dollar

"Den 12 januari kommer Storbritanniens premiärminister Rishi Sunak till Kiev, där han kommer att tillkännage tillhandahållandet av 2,5 miljarder pund (över 3 miljarder dollar) i militärt stöd till Ukraina.

Källa : " Europeisk sanning " med hänvisning till den brittiska regeringens presstjänst

Detaljer : Detta paket kommer att innehålla långdistansmissiler, luftvärns- och artillerigranater."

https://www.pravda.com.ua/news/2024/01/12/7436895/

De flesta demokratiska människor och demokratiska stater har sedan länge insett att en kriminell stat som ryssland, med en kleptokrati styrd ledning med en internationellt efterlyst ledare, Putin, inte går att förhandla med. Och villkoren skulle utgå från Putins utgångspunkt.
Ryssland har sedan dag 1 av den fullskaliga invasionen av Ukraina begått krigsbrott och bryter mot underskrivna avtal, ljuger och bluffar som metod och flyttar målstolpar efter eget bedömande.
Kan även betraktas i detta forum, dagligen. I febrigt postande av inlägg i inlägg efter inlägg i ett märkligt intensivt ålande på "sanningen". Tangentsbordsknattrande "krigare", marionetter, i kleptokraternas sold eller som "nyttiga idioter" med olika roller.

Det enda som fungerar för att skydda demokratiska världen är att slå! Hårt!
Ryska soldater, officerarare, tjänstemän i rysk tjänst och kolloboratörer skall slängas ut ur Ukraina handgripligen om det krävs. Desinformatörer i ryssarnas sold också förstås.
Senast redigerad av Antistalk 2024-01-12 kl. 10:55.
Citera
2024-01-12, 10:53
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, de där Minskavtalen är ju närmast bisarra. Jag förstår inte hur man på allvar kan hävda att de avtalen, om de hade träffats, hade givit Ukraina någon form av säkerhet. Hade de "avtalen" varit civilrättsliga avtal möjliga att pröva i en domstol så hade domstolen inte behövt mer än 10 sekunder på sig för att fastställa att avtalen är oskäliga.

Ryssland ger Ukraina en vag förhoppning om att man eventuellt inte kommer ställa ytterligare anspråk på Ukraina, men man förbehåller sig rätten att ta mera mark om man anser att det finns skäl.

Fullständigt befängt att tro att något sådant skulle vara acceptabelt för Ukraina.

Och, ja, vem tusen vill ta på sig ett ansvar för att försvara ett land som på denna grund saknar eget försvar? Dessutom, som jag skrivit tidigare, det finns ju i princip inga som kan garantera Ukrainas säkerhet förutom Ryssland och så länge som Ryssland är opålitligt så måste Ukraina ha sitt eget försvar.

Exakt!
Jag skulle vilja påstå att de enda som gör något rätt och enligt avta i detta krig, är UK och USA.

Citat:
Budapestuppgörelsen består av tre politiska överenskommelser som skrevs under vid en OSSE-konferens i Budapest, Ungern den 5 december 1994.[1] Ursprungligen skrevs uppgörelsen under av tre kärnvapenmakter: Ryssland, Storbritannien och USA

Citat:
Länderna som skrev under utlovade försäkran om säkerhet i samband med att Belarus, Kazakstan och Ukraina anslöts till icke-spridningsavtalet. Försäkran bestod bland annat i att kärnvapenmakterna inte skulle hota om eller använda våld mot Ukrainas, Kazakstans och Belarus territoriella integritet eller politiska självständighet.

Citat:
USA:s tidigare ambassadör i Ukraina, Steven Pifer, konstaterade 2019 att Ryssland i stort sett har brutit mot allt vad man åtog sig när man skrev under uppgörelsen, i synnerhet genom annekteringen av Krimhalvön och kriget i Donbass. USA har i högre grad hållit sina löften, enligt Pifer; däremot är det oklart hur långt den försäkran om säkerhet går som USA lovade Ukraina, och huruvida USA har gjort tillräckligt för att följa överenskommelsen i samband med rysk-ukrainska konflikten.

Det fetade. Det är vad man nu håller på och kompenserar för. Så är det någon som följer avtal, så är det UK och USA. De borde har gjort mera och tidigare!
Det borde hela Europa gjort!
Men mammon var för stor och man såg åt annat håll.
Citera
2024-01-12, 10:55
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Håller med dig. Detta är den intressanta frågan att diskutera, för det är svaret på den som möjliggör fred.

F ö säger Bennett och Arakhamia emot varandra just med hänblick på det där med Bucha. Jag vet inte om man ska gå på Bennetts version, eftersom han väl interagerade med statsledarna, medan Arakhamia var mer operativ och interagerade med ryssarna via Zelensky. Å andra sidan hade ryssarna börjat retirera (dvs de gjorde en gest av goodwill om man tror på det för att öka chansen för fredsförhandlingarna att gå i lås så som det indikerades). Efter reträtten så var Bucha i media. Så den andra versionen är att när ryssarna börjat retirera, så "uppfann" Kijyv/väst/Johnson ursäkten Bucha.

Återigen sprider du ryska narrativ. Du är f-n mig helt otrolig.
Fram med bevisen i detta då!
"Ursäkten Bucha"
Fram med detta!

Boris igen!
Citera
2024-01-12, 10:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Jag tror inte alls att återtåget från Kyiv var någon som helst fråga om goodwill. Det är en efterhandskonstruktion från pro-ryssar. Det handlade enbart om att Ryssland upptäckte att ockupation av Kyiv var omöjlig. Ukrainskt motstånd var för stort. Det hade inte varit hållbart för dem att ha en sådan långdragen frontlinje. Vi såg ju snart efteråt när Ukraina gjorde sin första offensiv hur snabbt ryssarna var tvungna att dra sig tillbaka. Förlusterna för Ryssland hade varit ännu större om de hade fortsatt att ha trupper på flera områden.

Vi vet både du och jag att intentionen inledningsvis var att ockupera Kyiv.

EDIT: Förövrigt var inte Butja någon ursäkt i någon mening. Det är ett krigsbrott som utfördes av ryska förband och det är fakta.
Citera
2024-01-12, 11:08
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric

Ska erkänna att jag inte råtolkat avtalen så hårt som du gör.
Men, visst....
Sitter man med två parter, två vuxna människor(folk/länder) där den ena kan sluka den andra om den vill om 10 sekunder, då gäller det att få till bästa möjliga situtation. Tills dessa parter kan möta varandra på jämbördiga villkor.
Det fanns ingen i Europa/Väst/Nato/EU/Nuland/CIA/FBI(har jag glömt någon), jovisst Boris, som hade förmågan, viljan eller intresset att ta Ukrainas sak som sin. Boots on the ground.
Citera
2024-01-12, 11:12
Medlem
Taggads avatar
Säkert vidrörts förut men är så glädjande att det tål att postas igen.
Citat:
Sunak besöker Kyiv – med 33 miljarder i stödpaket
Den brittiske premiärministern Rishi Sunak genomför ett oannonserat besök i Kyiv på fredagen, rapporterar brittiska medier. I samband med det tillkännager han att Storbritannien kommer att stötta Ukraina med 2,5 miljarder pund, motsvarande nära 33 miljarder kronor, i landets försvarskrig mot Ryssland.

Minst 200 miljoner pund ska gå till att tillverka och skaffa fram tusentals drönare.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Citat:
It will be the largest delivery of drones to Ukraine from any nation, according to Downing Street. Most are expected to be manufactured in the UK.

The package will also provide the country with long-range missiles, air defence, artillery ammunition and maritime security.
https://news.sky.com/story/rishi-sunak-visits-kyiv-as-uk-signs-security-agreement-with-ukraine-13046583
Citat:
"I am here today with one message: the U.K. will also not falter. We will stand with Ukraine, in their darkest hours and in the better times to come."
https://www.politico.eu/article/rishi-sunak-arrives-in-kyiv-with-2-5b-and-a-security-deal/
Senast redigerad av Taggad 2024-01-12 kl. 11:29.
Citera
2024-01-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Säkert vidrörts förut men är så glädjande att det tål att postas igen.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
https://news.sky.com/story/rishi-sunak-visits-kyiv-as-uk-signs-security-agreement-with-ukraine-13046583
https://www.politico.eu/article/rishi-sunak-arrives-in-kyiv-with-2-5b-and-a-security-deal/

Ja, den glädjande uppgiften tål att postas igen. Detta omfattande stöd till Ukraina kommer att göra skillnad. Omfattande och långsiktiktigt.

De långtskjutande missilerna som ingår i paketet kommer att ge god verkan på militära installationer och rysk trupp långt inne i Ryssland! Kommer att behövas för att få ryssarna att packa sig iväg från Ukraina med allt sitt pick och pack.
Citera
2024-01-12, 11:34
Medlem
Har hittat lite bilder på Kupiansk tagen juni 2023 i Maps som någon fotat. Helt övergiven stad.

https://www.google.com/maps/@49.7106358,37.6148483,3a,75y,349.48h,93.34t/data=!3m11!1e1!3m9!1sAF1QipMpX2RUKBnEveaR8zl4A3b6P BytA1BQUchg1r_9!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.google usercontent.com%2Fp%2FAF1QipMpX2RUKBnEveaR8zl4A3b6 PBytA1BQUchg1r_9%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya196.59076 -ro0-fo100!7i16058!8i8029!9m2!1b1!2i38?entry=ttu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in