2024-01-12, 01:51
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Finland förstår att pack ska hållas utom rikets gränser.
Jepp ryzzen och deras troll är sjuka, fick ett troll på mig på Facebook, do you feel the fear, enkom på mitt finska namn var jag nazist tydligen
Citera
2024-01-12, 02:33
Medlem
snake65s avatar
Hur många av ryzztrollen har varit på krim? Jag har varit till krim med min ukrainska fru, vi bodde hos ett ryskt par i Sevastopol i 2 veckor, jag såg inga problem mellan min fru och paret på den tiden, tvärt emot vi vart inbjudna till dom till dom på middag, sluta äta så tar jag bort spriten så jag åt min fru var måttligt road när hon fick leda mig till boendet
Citera
2024-01-12, 04:51
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Nej, det är inte symboliskt. Sverige och Finland blir fullvärdiga medlemmar. Och det finns inte en chans i helvetet att vi går ryssjävlarnas vilja till mötes.
Svenskt och Finskt NATO medlemskap är symboliskt. Det finns egentligen ingen praktisk anledning för oss att bli medlemmar, särskilt inte nu när det enda reella hotet mot oss fått bögstryk i Ukraina. Hade vi kunnat ge Putler denna symboliska seger i utbyte mot den reella segern där Ryssland evakuerar Ukraina, hela Ukraina, och lämnar landet i fred är man kort sagt en idiot om man stretar emot och börjar kvida om hur Ryssland inte bestämmer över hur vi utför vår utrikespolitik. Ovanstående hade inte varit en Chamberlain fred.
Citera
2024-01-12, 06:23
Medlem
Ryssarna svinar vidare.

På kvällen den 11 januari sköt ryssarna attackdrönare från söder.

Källa: Air Force on Telegram

Detaljer: Från och med 23:39 tillkännagavs en luftvarning i Kherson-regionen.

Ryssarna inledde attack-UAV från söder

Uppdaterat: Klockan 23:42 rapporterade flygvapnet att hotet hade besegrats.

https://www.pravda.com.ua/news/2024/01/11/7436849/
Citera
2024-01-12, 06:36
Medlem
Att vara journalist i Putins Ryssland? Går det?

Fri och stark reportagekonst från Putins diktatur

"Jelena Kostiutjenkos roliga interiörer från Novaja Gazetas redaktion påminner om en mer romantisk och farlig tid när tidningen var allt. I ”Mitt älskade land” samlas hennes bästa ryska reportage. Jan Eklund läser en ny stark röst."

"När Ryssland invaderade Ukraina den 24 februari 2022 smög sig Jelena Kostiutjenko snabbt över gränsen för att bevaka kriget. Kreml ville inte ha några oberoende journalister på plats och hennes tidning Novaja Gazeta i Moskva levde farligt. Själv lekte hon bokstavligen med elden.

Några veckor senare tvingades redaktionen lägga ned tidningen. Kostiutjenko hade fått dödshot i Ukraina och hennes chefredaktör Dmitrij Muratov – som tilldelades Nobels fredspris 2021 för sitt omutliga arbete – uppmanade henne att lämna landet och inte återkomma till Moskva. Reportern hade ett pris på sitt huvud."

Exil i Berlin var det som återstod. Där blev Jelena Kostiutjenko troligtvis förgiftad av den ryska säkerhetstjänsten. Om det berättade hon i en artikel här i DN Kultur (15/8 2023). ”Jag vill leva. Det är därför jag skriver den här texten. Vi går inte säkra och kommer inte att gå säkra förrän Rysslands politiska regim har fallit.”

"Oron är inte ogrundad. På Novaja Gazetas redaktion fanns en vägg med foton av journalister som dödats på grund av sitt yrke: sex stycken. Mest känd var Anna Politkovskaja som sköts till döds i Moskva 2006. Hon var en förebild för många yngre reportrar"

Flydde i sista stund. Lever i exil i Berlin.
Boktips. "Mitt älskade land"

https://www.dn.se/kultur/fri-och-stark-reportagekonst-fran-putins-diktatur/
Citera
2024-01-12, 06:49
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Att vara journalist i Putins Ryssland? Går det?

Fri och stark reportagekonst från Putins diktatur

"Jelena Kostiutjenkos roliga interiörer från Novaja Gazetas redaktion påminner om en mer romantisk och farlig tid när tidningen var allt. I ”Mitt älskade land” samlas hennes bästa ryska reportage. Jan Eklund läser en ny stark röst."

"När Ryssland invaderade Ukraina den 24 februari 2022 smög sig Jelena Kostiutjenko snabbt över gränsen för att bevaka kriget. Kreml ville inte ha några oberoende journalister på plats och hennes tidning Novaja Gazeta i Moskva levde farligt. Själv lekte hon bokstavligen med elden.

Några veckor senare tvingades redaktionen lägga ned tidningen. Kostiutjenko hade fått dödshot i Ukraina och hennes chefredaktör Dmitrij Muratov – som tilldelades Nobels fredspris 2021 för sitt omutliga arbete – uppmanade henne att lämna landet och inte återkomma till Moskva. Reportern hade ett pris på sitt huvud."

Exil i Berlin var det som återstod. Där blev Jelena Kostiutjenko troligtvis förgiftad av den ryska säkerhetstjänsten. Om det berättade hon i en artikel här i DN Kultur (15/8 2023). ”Jag vill leva. Det är därför jag skriver den här texten. Vi går inte säkra och kommer inte att gå säkra förrän Rysslands politiska regim har fallit.”

"Oron är inte ogrundad. På Novaja Gazetas redaktion fanns en vägg med foton av journalister som dödats på grund av sitt yrke: sex stycken. Mest känd var Anna Politkovskaja som sköts till döds i Moskva 2006. Hon var en förebild för många yngre reportrar"

Flydde i sista stund. Lever i exil i Berlin.
Boktips. "Mitt älskade land"

https://www.dn.se/kultur/fri-och-stark-reportagekonst-fran-putins-diktatur/
Ja, säger allt om Kreml. Allt för makten, slå ner allt provocerande till varje pris.
Vilket skitland.
Citera
2024-01-12, 07:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Svenskt och Finskt NATO medlemskap är symboliskt. Det finns egentligen ingen praktisk anledning för oss att bli medlemmar, särskilt inte nu när det enda reella hotet mot oss fått bögstryk i Ukraina. Hade vi kunnat ge Putler denna symboliska seger i utbyte mot den reella segern där Ryssland evakuerar Ukraina, hela Ukraina, och lämnar landet i fred är man kort sagt en idiot om man stretar emot och börjar kvida om hur Ryssland inte bestämmer över hur vi utför vår utrikespolitik. Ovanstående hade inte varit en Chamberlain fred.

Svensk regering och militär gör en annan bedömning än du d.v.s. ett NATO-medlemskap är inte symboliskt. Du kan glömma ditt eftergiftspaket som aldrig kommer att inträffa i verkligheten.
Citera
2024-01-12, 07:44
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Men va i helvete har du druckit? Det är ju hur många utländska reportrar som helst som inte fått sin ackreditering förlängd.
Uppenbart vill inte Putin ha utländska journalister i Ryssland!
Sen kommer det foliehattar här i tråden och hävdar att i Ryssland råder pressfrihet och yttrandefrihet.

Ryssland är ett rövhålsland och diktatur! Den som inbillar sig nåt annat är helt klart svagbegåvad.
Citera
2024-01-12, 07:54
Medlem
donald12s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 12.01.24 were approximately:

of personnel / personnel ‒ about 368460 (+840) persons / persons,
tanks ‒ 6060 (+10) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 11254 (+16) units,
artillery systems – 8710 (+11) units,
RSZV / MLRS – 957 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 642 (+1) units,
aircraft – 329 (+0) units,
helicopters – 324 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 6836 (+1),
cruise missiles ‒ 1806 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 23 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 11,612 (+16) units,
special equipment / special equipment ‒ 1339 (+2)

Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2024-01-12, 08:18
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Jag är medveten om västpropagandan förnekar att avtalet existerat och om det existerat så har det inget värde. Om vanligt folk inser att Boris Johnsons order till Kiev att avsluta alla förhandlingar och fortsätta kriget lett till alla hundratusentals döda, så börjar kanske vissa fråga sig vad för smutsigheter väst håller på med.

För att ditt primitiva narrativ "Putler -ond / Väst och USA - goda" skall hålla så måste du naturligtvis intala dig att någon bara viftade med ett värdelöst papper inför några afrikanska ledare.

Också underförstått från det du skriver: Afrikanska ledare kan aldrig betraktas som tillförlitliga på något sätt. Snygg postkolonial översittarattityd där.

Mycket ord/text från dig, för att svara på en enkel fråga.
Var är avtalet, oavsett form. D v s utkast/avtal, påskrivet eller inte.
Jag vill se detta.
Det är viktigt för alla som pekar på Boris Johnson och hans "order" eller "förstörde" något.
Vad!
FRAM MED AVTALET!!

Eller alla ord är bara dimridåer, för ditt ordbajseri för att dölja, förminska eller relativisera Rysslands invasion och ansvar för kriget.
Citera
2024-01-12, 08:21
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Omvärlden hade ju reden mer eller mindre accepterat att Krim var under rysk kontroll. Så varför inte några regioner till? Det bor ju ändå många ryssar i Donbas-Luhanskregionen, så det är väl okej att även dessa hör till Ryssland. Eller åtminstone styrs som en autonom region. Det kan det väl vara värt för att få fred och trygghet i Europa igen? Det är nog så Putin resonerar.

Var har du läst och förstått det?
Nu hoppar vi dina fria fantasier och går på något officiellt.
En länk till ett uttalande av officiella personer. Borde vara någon från Nato/EU/FN men allra helst den drabbade själv, Ukraina.
Har Zelensky sagt något om frågan om Krim?

Citera
2024-01-12, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Det där stämmer inte. Det har gjort anonyma undersökningar, av bl a det oberoende ryska undersökningsinstitutet Levada Center, där två tredjedelar av du intervjuade vill att Putin sitter kvar som president. Ryssar gillar starka ledare, och har inte samma tankar om frihet och demokrati som vi har. Men det spelar ingen roll vad jag skriver här, alla "vet" ändå att ryska folket är förtryckta och bara vill fly från landet...

Opinionsundersökningar i länder som Ryssland har begränsat värde. Så länge man riskerar repressalier är svaren inte tillförlitliga.

Med tanke just på hur apatiska och nedtryckta ryssarna är så är det nog snarare så att det faktum att hela en tredjedel inte stödjer Putin snarast tyder att ännu fler egentligen är emot honom, även om de inte vågar säga det.

Men hur det verkligen förhåller sig får vi inte förrän Putin är borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in