Att vara journalist i Putins Ryssland? Går det?
Fri och stark reportagekonst från Putins diktatur
"Jelena Kostiutjenkos roliga interiörer från Novaja Gazetas redaktion påminner om en mer romantisk och farlig tid när tidningen var allt. I ”Mitt älskade land” samlas hennes bästa ryska reportage. Jan Eklund läser en ny stark röst."
"När Ryssland invaderade Ukraina den 24 februari 2022 smög sig Jelena Kostiutjenko snabbt över gränsen för att bevaka kriget. Kreml ville inte ha några oberoende journalister på plats och hennes tidning Novaja Gazeta i Moskva levde farligt. Själv lekte hon bokstavligen med elden.
Några veckor senare tvingades redaktionen lägga ned tidningen. Kostiutjenko hade fått dödshot i Ukraina och hennes chefredaktör Dmitrij Muratov – som tilldelades Nobels fredspris 2021 för sitt omutliga arbete – uppmanade henne att lämna landet och inte återkomma till Moskva. Reportern hade ett pris på sitt huvud."
Exil i Berlin var det som återstod. Där blev Jelena Kostiutjenko troligtvis förgiftad av den ryska säkerhetstjänsten. Om det berättade hon i en artikel här i DN Kultur (15/8 2023). ”Jag vill leva. Det är därför jag skriver den här texten. Vi går inte säkra och kommer inte att gå säkra förrän Rysslands politiska regim har fallit.”
"Oron är inte ogrundad. På Novaja Gazetas redaktion fanns en vägg med foton av journalister som dödats på grund av sitt yrke: sex stycken. Mest känd var Anna Politkovskaja som sköts till döds i Moskva 2006. Hon var en förebild för många yngre reportrar"
Flydde i sista stund. Lever i exil i Berlin.
Boktips. "Mitt älskade land"
https://www.dn.se/kultur/fri-och-stark-reportagekonst-fran-putins-diktatur/