2024-01-11, 19:54
Medlem
Xeliouss avatar
De flesta kvinnor passar inte för standard värnplikt. Slös med tid och pengar. De kan köra fordon och annat men inte strida i fält en längre tid. De blir gravida, männen beskyddar dem på ett för gruppen farligt sätt. De blir inte arga som män utan grinar. De ger upp lättare och vill ha hjälp.
Citera
2024-01-11, 20:06
Medlem
Man förstår den unga generationen. Vem vill slösa bort tid och energi på att krypa runt i buskar, bli hunsad, döda andra människor och kanske eventuellt stryka med själv? En normal människa vill inte dö på någon lerig åker för någon annans prestige.
Citera
2024-01-11, 20:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Alltså vad är det här? 7 av 10 tjejer och 5 av 10 killar diskvalificerar sig direkt vid mönstring.
Det var INGEN som diskvalificerade sig för psykiska besvär när vi mönstrade. Då var det förståndshandikapp eller något fysiskt handikapp.
Citera
2024-01-11, 20:21
Medlem
MP-44s avatar
När farfar var ung. (Jag) då var det första dom sa till en att ingen jävel kommer undan. Alla som ville göra lumpen ville till K4:a. När vi väl var på plats så kom många av oss inte överens. vi var alla någon sorts personer som var ledande i allt vi skulle göra, och många gånger vart det rediga slagsmål. befälen tittade åt ett annat håll och lät oss slå på varandra. Men när vi väl var färdiga för muck. jävlar vad effektiva vi hade varit som enhet i strid då. och alla slagsmål som vi hade när vi rykte in fanns inte på kartan när vi var klara.

Jag skulle uppmuntra samtliga till att faktiskt göra det. man tror man har en gräns. men när allt börjar röra sig framåt så märker man att den gränsen man trodde man hade kunde vara jävligt mycket längre.

du mognar jävligt fort när du ska börja göra saker skarpt.
Citera
2024-01-11, 20:22
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Konditionen är sämre bland 18-åringarna än tidigare, det är generellt högre krav idag än på 90-talet. Många har skaffat diverse diagnoser, det syns i statistiken. Varför tjejer utmärker sig: Ja, sitter folk hemma med datorn eller med mobilen 24/7 så har dessa inte kunskaper att agera utanför lägenheten på ett förtroendegivande vis.

Personligen vägde jag 56 kg vid mönstringen, jag har även vissa psykiska fel. Ändå gjorde jag lumpen med MVG, VG, VG som slutbetyg. Det är ofta viljan som är avgörande, något som måste gått förlorad för Lisa 17 år under alla sessioner av ticktockande, instragramande och extra mycket skydd under uppväxten och skolgången. Jag var ytterst fysiskt sjuk när jag växte upp, det bröt ner mig men det stärkte även mig. Det är ungefär så lumpen funkar för många. Jag tror alltså att flertalet av dessa 7 av 10 tjejer visst klarar av att göra lumpen. Men det kommer initialt vara ett och annat ledset öga.

Tror knappast det är konditionen som sätter stopp utan det är att alla barn är bortskämda som fan.
18 åringar idag börjar må psykiskt dåligt när dom inte får fin mat dagligen och nya märkeskläder varje månad.
Att äta burkmat och ha sketna kläder på sig finns inte på kartan, då hade dom legat i fosterställning och gråtit.

Den yngre generationen är helt sönder curlad och otroligt jävla bortskämd.
Det har varit jävligt bra väldigt länge för familjer i Sverige, har inte varit dåliga tider sen början på 90 talet och det har satt sig på den yngre generationen.
Senast redigerad av tram123 2024-01-11 kl. 20:27.
Citera
2024-01-11, 20:30
Bannlyst
De yngre generationerna har satt i system att överdriva åkommor i mönstringen för att slippa lumpen. Pollenallergi överdrivs till dödlig astma, skolios till att man är rullstolsburen, depression till psykisk funktionsnedsättning. Skriver man att man är sängvätare slipper man, för det kan tyda på diverse åkommor. Skulle de krävt läkarintyg skulle antalet som nekas minska, och antalet med genomgången GMU öka markant.
Senast redigerad av Fjaellraeven 2024-01-11 kl. 20:40.
Citera
2024-01-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Fråga: Berättar man i mönstringsunderlaget om hur man psykiskt mår, och gär egenbedömd psykisk ohälsa att man slipper göra lumpen?

Hade det varit möjligt när jag mönstrade på 70-talet hade nog alla vi grabbar varit psykiskt sjuka och riktiga vrak. En del försökte på mönstringen men psykdoktorerna tillhörde inte de lättlurades skara. Så det vara bara att göra sin plikt.
De berättar om de går på någon typ av medicinering, både fysisk (tex diabetes) och psykisk
Citera
2024-01-11, 20:35
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
https://www.tv4play.se/klipp/452167dce08022d0393a/7-av-10-kvinnor-klarar-inte-krav-for-varnplikt?playlist=4IAYFJFU8GOuFxWHxQlxbO

Bland grabbar är det 5 av 10 som diskvalificerar sig efter att de fyllt i mönstringsunderlaget.

Är detta ett maskande från kvinnor eller mår kvinnor sämre än pojkar på riktigt? Hur får vi kvinnor att må bättre så de klarar lumpen?

Eller är det männens uppgift att försvara landet?

Det kallas för att maska. Det har varit så i alla tider sedan jag var ung för 10 000 år sedan.
Man vill inte helt enkelt, och då drar man en rövare.
Senast redigerad av Upplyften 2024-01-11 kl. 20:38.
Citera
2024-01-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Man förstår den unga generationen. Vem vill slösa bort tid och energi på att krypa runt i buskar, bli hunsad, döda andra människor och kanske eventuellt stryka med själv? En normal människa vill inte dö på någon lerig åker för någon annans prestige.
Helt fel, sedan Ukrainakriget så vill flera unga svenska män än tidigare göra militärtjänst
Citera
2024-01-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Fråga: Berättar man i mönstringsunderlaget om hur man psykiskt mår, och gär egenbedömd psykisk ohälsa att man slipper göra lumpen?

Hade det varit möjligt när jag mönstrade på 70-talet hade nog alla vi grabbar varit psykiskt sjuka och riktiga vrak. En del försökte på mönstringen men psykdoktorerna tillhörde inte de lättlurades skara. Så det vara bara att göra sin plikt.
Man får träffa en psykolog när man mönstrar.
Citera
2024-01-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
De kan t.ex. ersätta matkärringarna i köket och laga maten för soldaterna eller städa logementen. Det finns tusen och en saker man kan göra. De skulle kunna gå en civil kurs i basal sjukvård och bli sjukvårdbiträden i krigstid t.ex.
Ja men det där låter mer som civilförsvar.
Citera
2024-01-11, 20:42
Medlem
7 av 10 känner oro av att byta om bland andra kvinnor i omklädesrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in