Citat:
Ursprungligen postat av
mirandakerr
Tack detsamma! Jag önskar att de fanns fler som dig i tråden. Uppskattar verkligen att du rättar de som medvetet feltolkar det BO/GM sagt i förhör och att du tar dig tid att gräva fram och citera vad BO och GM faktiskt sagt i FUPen.
Citat:
Jag tycker du sätter huvudet på spiken, stämningen är verkligen hetsk och hånfull i denna tråden vilket exemplifierar varför våldtäktsoffer (enligt mig) inte anmäler med motivet att få uppmärksamhet. Uppmärksamheten man får är just i form av elaka och hånfulla kommentarer, det är inte fråga om någon sympati som många andra i tråden påstår.
Ja, det är väl rätt självklart egentligen.
Varför skulle någon utsätta sig för det för nöjes eller vinnings skull, särskilt i Sverige där skadestånden är låga och det mesta blir offentligt.
Ser f.ö. att moderator börjat rensa bland de som kallar folk för könsord och invektiv. Så förhoppningsvis blir det lite bättre hyfs i tråden.
Citat:
Jag tror också som dig att båda ångrar sig. Samtidigt kan jag tycka att man ska kunna erbjuda en vän en sovplats utan att det rättfärdigar att man blir våldtagen. (Men ut en juridisk synpunkt kanske det inte är en risk man som tjej ska ta)
Det är klart man ska kunna erbjuda sovplats till en kurskamrat utan att bli antastad.
Med det sagt är det många situationer i livet som innebär risker, och var och en gör sin egen bedömning om vilka risker man är beredd att ta. Risker i mänskliga möten kan till viss del förebyggas med god kommunikation om förväntningar och förutsättningar. Det hjälper inte alltid och fritar naturligtvis inte en gärningsman från ansvar.
Jag har funderat en del på hur parterna skulle kunnat kommunicera tydligare.
GM skulle ha kunna skriva att han gärna ville sova naken i samma säng. Då hade BO kunnat ta ställning till att han ville ha sex.
BO skulle ha kunnat skriva att hon inte var intresserad av sex när hon erbjöd sovplats.
Då hade GM kunnat matcha detta mot sina förväntningar och kanske tackat nej.
Vi kan förstås inte veta om det hade hjälpt. I en av HD-domarna som är prejudikat för den nya sexualbrottslagen hade målsägande faktiskt skickat ett sådant meddelande till gärningsmannen, och det blev ändå en oaktsam våldtäkt.
Jag vill ändå tro att tydlighet om förutsättningar och förväntningar kan hjälpa en att minska riskerna för att hamna i oönskade situationer.