2024-01-10, 19:46
Medlem
Beträffande just det sättet som Fröken Hellm*n och hennes likasinnade kamrat Fröken Janss*n hanterade den då avlidna flick-kroppen på, var extremt ovanligt, det vill säga, då de tvenne kamraterna under den tidiga morgontiden den 16:e Oktober 2022 bort-transporterade den avlidna flick-kroppen inom ett fordon och slutligen då fram till ett tidigare utvalt skogsparti en bit utanför Vetlanda.

Beträffande dödligt våld ... så kan det ske i ren affekt (genom en häftig känsloreaktion) men, det kan också föregås av en planering.

Det fanns flera tidigare saker tillika omständigheter som starkt tydde på att det inte hade rört sig om en enstaka händelse som spårat ut vid det aktuella tillfället den 16:e Oktober 2022.

Enligt det ovan skrivna, så kan man gott säga, att utifrån sådant tidigare sett, så går det inte att utesluta att det kan ha funnits en mental förberedelse ( Av båda fröknarna ) för att göra så, det vill säga ... inte att man vet när det skulle göras, men, att det fanns en mental förberedelse som gjorde att brottet till sist genomfördes.

Enligt det ovan skrivna så menar jag, att det finns en mental förberedelse som gör att man också genomför brottet.

Extra tillägg: Jag har nu mera lite svårt att tro på att den 21-åriga flickan T*ve T*nnies verkligen bringades om livet inom Fröken Janss*n:s lilla toalettrum, lika dant beträffande dunsarna som grannen hörde under den aktuella natten.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2024-01-11, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Dina frågor skulle ha NOLL bevisvärde i sammanhanget. För skall man börja med det mest grundläggande om man vill avkräva svar av en tilltalad, så är det ju bra att ställa frågor som den tilltalade rimligen kan svara på!? Frågan "Varför somnade du inte när du var trött?" är ju helt omöjligt att svara på. Jag tror vi alla någon gång känt oss trötta, men ändå inte kunnat somna - och jag tror ingen av oss kan "förklara" varför? Frågan varför man inte handlade mat på hemvägen (menar du hemvägen från Nöjet?) är ju också helt ovidkommande. För man gick ju hem till J.J, så det är ju knappast omöjligt att man hade kunnat tänkt att man skulle äta någonting där?

Gällande korsförhör i Hovrätten så har jag redan förklarat detta ett X antal gånger:
Tilläggsförhör i Hovrätten får endast hållas om det åberopats ny bevisning som i sin tur lett till nya omständigheter som det behövs ställas frågor kring ELLER om det råder oklarheter kring någonting som sagts i tingsrättsförhandlingen. Syftet med ett tilläggsförhör är alltså inte att "konfrontera mer" eller "pressa mer". Så det har inte funnits juridiska möjligheter till ett korsförhör i Hovrätten. Hade man viljat hålla ett "korsförhör" så hade man isåfall fått hålla det under tingsrättsförhandlingarna.

Nu hade de flaggat för korsförhör i HR så tydligen är det något som är OK att göra i detta fall.

Jag har inte skrivit att mina frågor skulle ha något bevisvärde, det finns inga bevis i detta fall.
Att under förhören, TR/HR ställa obekväma frågor till MH saknar jag. MH har ljugit så det står härliga till och borde under tids gång fått stå till svars för dessa lögner (via flera frågor).
Dumma osanna uppgifter från MH kräver "dumma" frågor så hon får trassla in sig ännu mer.

Tydligen var det praktiskt/lönsamt att ha tillgång till en hjärna som "stänger av" under ett antal veckor.
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-01-11 kl. 06:14.
Citera
2024-01-11, 10:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Nu hade de flaggat för korsförhör i HR så tydligen är det något som är OK att göra i detta fall.

Jag har inte skrivit att mina frågor skulle ha något bevisvärde, det finns inga bevis i detta fall.
Att under förhören, TR/HR ställa obekväma frågor till MH saknar jag. MH har ljugit så det står härliga till och borde under tids gång fått stå till svars för dessa lögner (via flera frågor).
Dumma osanna uppgifter från MH kräver "dumma" frågor så hon får trassla in sig ännu mer.

Tydligen var det praktiskt/lönsamt att ha tillgång till en hjärna som "stänger av" under ett antal veckor.
Haha!
Fick du, som varit i forum abok såpass länge, lektioner om att HovR är en överklagan av domen i TR och att HovR som instans i huvudsak innebär att avlyssna ljudfiler.
Att grunden ska läggas i TR.

Eftersom lögnhalsen Maja fick ljuga fritt i TR utan konfrontation hade detta varit nåt som den nya ÅK kunde ha engagerat sig i.
Vakter hade kunnat kallats och gett en bättre bild om bådas engagemang än att bara landa i att det var Johannas konflikt.
Maja var nämligen väldigt involverad och partitagande, både sen tidigare och knappt timmen innan mord.

Händelsen med Tove startar redan på Nöjet, strax innan stängning, då de lockar med henne till lgh och handlar om indicier likaväl.
Det borde framgått redan i TR hur osannolikt det är att de väntade på en "kompis" (enl M) - att de i fredligt syfte bedyrade att det bara var lugnt.
ÅK tappade helt att visa hur tight sammanvävda dessa varit, både som BFF och rent kriminella, i två års tid.
Att de faktiskt har väldigt god potential att agera tillsammans och i samråd.

Sen kan man väl undra varför det öht inte ifrågasattes vart 40 minuter tog vägen. Det är som om de förenklar åtalet och lutar sig tillbaka mot J:s erkännande. Att de hoppar rätt in i händelseförloppets sista minuter. Ett tidsmässigt kvantskutt från att ha anlänt till lgh tills Tove är död.
Vilket bägge instanser noterar. Det finns inte nån konfrontation varken i förhör eller i TR rent kronologiskt.
Maja svävar som på moln i sitt hörn och Johanna i det andra.
Senast redigerad av develi 2024-01-11 kl. 11:09.
Citera
2024-01-11, 11:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Den som däremot borde gått hårt åt Johanna gällande avsikt, uppsåt, skadegörelse/mordbrand hos Toves far, dubbeleldningen av kroppen och alla sjuka uttalanden från präktiga fröken Leshem Jansson, om att vilja kremera Tove för det var vackert och annan dynga....
Bara det borde ha gett upphov till en RPU av Johanna.
Vad har detta att göra med att P7an borde ha genererat en RPU?
Citera
2024-01-11, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad har detta att göra med att P7an borde ha genererat en RPU?
Det har jag inte påstått.
Jag menar på att Johannas uppenbart sjuka beteende och uttalanden, tyder på att någonting inte stämmer i huvudet på henne och att det föreligger en risk för att hon är galen, på riktigt.
Det är inte omöjligt att pausa en rättegång och besluta om att låta en åtalad genomgå en rpu för att utröna om psykis störning kan misstänkas föreligga.

Det har väl knappast undgått någon att det är någonting med Johanna som inte känns bra.
Hennes hat och mordbränder och nu mord, noga planerat
Citera
2024-01-11, 13:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan

Tyvärr har vi inte fått Peter Gillbergs bilaga om varför han ville förhöra Johanna på nytt, men om man lyssnar på hans förhör har förhöret ett syfte, vilket han varit tvungen att specificera till hovrätten när han begärde förhöret.

Kommer inte ordet "korsförhör" från media. Kanske lite medvetet slarvigt rubriksättande, allt för att väcka sensation?

https://www.expressen.se/nyheter/johanna-leshem-jansson-ska-korsforhoras-i-hovratten/

https://sverigesradio.se/artikel/ovantade-draget-20-aringen-forhors-igen-i-hovratten

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=99vjLgk0z1c

I själva verket kan man alltså inte bara sätta igång med ett allmänt korsförhör i hovrätten, "bara för att" visa hur lögnaktiga de är eller annat utan att noggrant specificera vilket förtydligande eller vilken ny bevisning man åberopar (om jag fattar det rätt).

Nu har Haaaaag vid upprepade tillfällen förklarat hur det ligger till med korsförhör, så om man vill få det klarare för sig hur det går till kan man lätt gå tillbaka och läsa detta.

Från Domstol.se (mina fetingar):

"Överklaga till hovrätten"
//
"Bevisning

Specificera vilken bevisning du åberopar. Personer som hördes i tingsrätten ska normalt inte höras även i hovrätten. Där spelas i stället den videoupptagning upp som gjordes av förhöret i tingsrätten.

Ange vilken eller vilka videoupptagningar som ska spelas upp. Du kan också välja att begära uppläsning ur tingsrättens dom av vad hörda personer sagt vid tingsrätten. Du kan även begära att skriftlig och muntlig bevisning presenteras genom att du enbart hänvisar till beviset, så kallad hänvisning.
Om du åberopar ny bevisning, ange vad det syftar till att bevisa (bevistema). Om det rör sig om muntlig bevisning, ange också vad personen i fråga ska höras om (förhörstema).
I undantagsfall kan ytterligare frågor få ställas till en person som hördes vid tingsrätten (tilläggsförhör) eller ett helt nytt förhör hållas i hovrätten (omförhör). Om du begär tilläggs- eller omförhör ska du ange varför det behövs och ange förhörs- och bevistema för tilläggsförhöret.
Ange adress och telefonnummer till personer som ska kallas till hovrätten.
Ange hur lång tid förhör beräknas ta för personer som inte har hörts i tingsrätten och för tilläggs- samt omförhör.
Om du inte åberopar någon skriftlig eller muntlig bevisning i hovrätten ska du ange det när du överklagar.
Du behöver inte skicka in sådant material som redan skickats till tingsrätten. Allt material som tingsrätten haft tillgång till följer med till hovrätten.
Processmaterial kan vid en huvudförhandling presenteras genom hänvisning till handlingar. Detta gäller yrkanden, inställningar, utvecklande av talan, skriftlig bevisning och tidigare upptagen muntlig bevisning (även videoupptagning).
Specificera vilka handlingar du vill hänvisa till under huvudförhandlingen.
Ange också om något särskilt tekniskt hjälpmedel behövs vid presentationen av bevisningen.
"

https://www.domstol.se/svea-hovratt/overklaga-till-hovratten/
Senast redigerad av notknapparen 2024-01-11 kl. 13:32. Anledning: tillägg
Citera
2024-01-11, 14:46
Medlem
Johanna har planerat rymningsförsök och att ta personal som gisslan.
Hon ska vara flyttad till Göteborg nu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgpdKg/toves-mordare-johanna-jansson-skulle-ta-personal-som-gisslan-pa-hinseberg
Citera
2024-01-11, 14:59
Medlem
Citat:
Jag menar på att Johannas uppenbart sjuka beteende och uttalanden, tyder på att någonting inte stämmer i huvudet på henne och att det föreligger en risk för att hon är galen, på riktigt.
Det är inte omöjligt att pausa en rättegång och besluta om att låta en åtalad genomgå en rpu för att utröna om psykis störning kan misstänkas föreligga.

Det har väl knappast undgått någon att det är någonting med Johanna som inte känns bra.

Det är inte enbart Fröken Janss*n som kan sägas vara en spritt språngande galen individ, man måste även därutöver sagt också kunna säga, att Fröken Hellm*n [även hon] var spritt språngande galen som vid det aktuella tillfället hjälpte sin likasinnade kamrat med bland annat, Lik-bärning, Lik-transportering samt Lik-skogsplacering.

Och dessutom sagt, att Fröken Hellm*n sedan därefter enbart befattat sig med lögner ... gjorde henne inte mindre galen än i jämförelse med sin likasinnade kamrat Fröken Janss*n.

Båda de likasinnade kamraterna Janss*n och Hellm*n var lika spritt språngande galna under den aktuella natten och den tidiga morgontiden den 16:e Oktober 2022 när de bägge i samförstånd lurade med sig den 21-åriga flickan T*ve T*nnies till lägenheten och, för att sedan därinom ha bragt flickan om livet och därefter i samförstånd bort-transporterat flickans avlidna och mördade kropp till ett skogsparti en bit utanför Vetlanda.

Enligt det ovan skrivna ... Där kunde man verkligen ordagrant ha talat om två totalt och fullständigt spritt språngande galna fröknar som bestämde sig för att plötsligt då ha tagit lagen i sina egna händer.

Båda de likasinnade kamraterna Janss*n och Hellm*n bar sig fruktansvärt vidrigt och tillika sagt mycket empatilöst åt när de båda agerade mot den 21-åriga flickan T*ve T*nnies i samförstånd under natten den 16:e Oktober 2022.

Fröken Hellm*n, oskyldig som en brud

Fröken Hellm*n, en hjältinna

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2024-01-11, 15:13
Medlem
develis avatar
Citat:

Vad har du inte påstått?
"Galen på riktigt" ?

Jag nämnde P7an eftersom det förelöper en RPU, för att utröna om allvarlig psykisk störning föreligger och om hon snarare borde placeras inom rättspsykiatrisk vård.

Vilket givetvis inte ens är i närheten att vara troligt. Hon har snarare mer troligt personlighetsstörning och kvalar inte in.
Citat:
Den som däremot borde gått hårt åt Johanna gällande avsikt, uppsåt, skadegörelse/mordbrand hos Toves far, dubbeleldningen av kroppen och alla sjuka uttalanden från präktiga fröken Leshem Jansson, om att vilja kremera Tove för det var vackert och annan dynga....
Bara det borde ha gett upphov till en RPU av Johanna."
Citera
2024-01-11, 15:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Johanna har planerat rymningsförsök och att ta personal som gisslan.
Hon ska vara flyttad till Göteborg nu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgpdKg/toves-mordare-johanna-jansson-skulle-ta-personal-som-gisslan-pa-hinseberg
Från bult till bultsax? 😂
De kanske skulle ha varm dryck i termosen för att det är så kallt.

Tillförordnade kriminalvårdschefen på Hinseberg, Adrian Russo:

– Vi har upptäckt det i ett tidigt skede och kunna vidta åtgärder för att förhindra någon form av rymning. Att de intagna planerar en rymning det kan hända lite då och då. Men det här är lite ovanligt för vår anstalt. Att flera intagna har pratat ihop sig och försökt planera. Och det är lika ovanligt som det är allvarligt, såklart.

Sabotage i cellen
Adrian Russo vill inte gå in exakt på hur man upptäckte de intagnas planer, men bland annat upptäcktes sabotage i en av cellerna. En anropsanordning – en så kallad stentofon – som de intagna kan använda för att tillkalla vakter hade förstörts."
Citera
2024-01-11, 15:24
Medlem
Mercedes avatar
https://www.expressen.se/nyheter/johanna-jansson-planerade-flykt/

Citat:
"Flera fångar låstes in i sina celler på Hinseberg på nyårsafton.

Enligt uppgift till Aftonbladet ska några av dem planerat ett rymningsförsök och att ta personal på anstalten som gisslan.

En av de intagna ska, enligt uppgifter, vara Johanna Jansson som är dömd för mordet på Tove i Vetlanda."

Johanna som ville ut o hämnas på Maja tro? ^^
Hon har flyttats till Göteborg nu så om det inte var meningen att alla skulle fly så är det nog hon de skulle hjälpa iom de flyttade på henne.

Citat:
"Enligt tidningens uppgifter planerade ett antal intagna ett rymningsförsök alternativt en fritagning"

Undra vad de hade för planer mot gisslan de tänkte ta..
Citera
2024-01-11, 15:28
Medlem
Undra om pappan och Mamman till Johanna är nöjd över sin psykopat till dotter . Nu planerade hon ta personal som gisslan för att rymma. Det är inte första gången hon ställt till det och hon har fått flera varningar för incidenter som hänt. Jag undrar kan man inte bara slänga in henne i isoleringscell och slänga bort nycklen. Vi skattebetalare ska fan inte behöva betala för en sån här människa
Senast redigerad av jimmytheone 2024-01-11 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in