Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Ja det kan ju vara nedskjutna drönare också förstås. Nej jag bara tänkte först att det finns ju ingen anledning att ödsla en drönare på en gammal Lada. Är ju dessutom krigsbrott att attackera civila ju. Men nu plingade det till på Tg igen när det small i Belgorod. Tänk bara typ en liten drönare som bär kanske 10kg sprängdeg smäller ju bra i backen alltså!!
https://t.me/operativnoZSU/131272
Det känns nog ändå lite som att detta är en "kampanj" från UAF som svar på ryssens terrorbombningar på sistone.
Belgorod ligger geografiskt på ett sådant sätt att staden är relativt lätt att bekämpa för Ukraina. Precis som att Ryssland slår mot Ukrainska städer och därmed tvingar Ukraina till att använda mycket resurser för försvar av städerna i stället för maximalt försvar av frontavsnittens förband så kan Ukraina med Belgorod köra samma taktik. På det här sättet med att lobba in lite drönare eller ngt annat skit var 6-8:e dag så måste Ryssland låsa AD-resurser till området. Annars så förlorar Ryssland satfläsk med charmpoäng hos sina egna invånare om man inte håller dem skyddade.
Ett argument för att det är på detta sätt är att Ukraina använder vapen som Ryssland faktiskt kan bekämpa med luftvärn. Ukraina skulle kunna köra upp HIMARS och träffa mitt i prick på det man vill men då kommer ju inte Ryssland se ett skäl till att låsa upp luftförsvarsgrupper som ändå inte gör nytta. Det som Ukraina skickar mot Belgorod är det också tänkt att Ryssen ska ha en chans att skydda sig mot tror jag. Det är uträknat som bästa strategi.
Sen är Belgorod absolut en knytpunkt för den Ryska arméns deploering ned mot Ukraina så staden är ett legitimt mål. Försämrad infrastruktur i staden ger försämrad krigsförmåga för ryssen.
Utöver det så finns det fler skäl att Belgorod bombas. Precis som du säger så är det ett svar på ryskt agerande. D.v.s "diplomati by action".
På frågan om vad som ramlar ned i staden så är det i huvudsak de Ukrainska effekter som tar sig igenom AD-skyddet, men det är också drivmotorerna till Pantsir som faller ned. Det sista ska man ha lite otur om man dör av för då behöver man få det direkt på sig typ.