Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Ja där är ju två sätt att se det. Antingen ser man det som att Ryssland är Sovjets (eller tsar-rysslands) fortsättning. Eller så ser man det som en ny stat. När vi diskuterar kriget är ju det sociologiska/politiska perspektivet det viktiga, snarare än det rent juridiska.
Många här inne betonar ju hur dåliga Ryssland är på att hålla avtal, och baserar det på hundratals år.
Eller på hur Ryssland som land betett sig mot Ukraina när man styrde dem.
Så jag tror de flesta pro-ukrainare här inne ser det som att Ryssland och Ukraina inte är lika gamla.
Hur ser jag det? Jag brukar betona att Sovjet och Ryssland är två rätt olika stater. Sovjet (och tsar-Ryssland) var verkliga imperialister som, likt Brittiska imperiet, helt enkelt försökte bli så stora som möjligt. Jag tror inte Putin har den samma imperialismen. Man kanske kan jämföra det med Tyskland före och efter nazismen. Samma land, men ändå två olika projekt. Eller Turkiet efter ottomanska rikets styckning. Ryssland som geopolitisk idé tror jag är att sitta och vara konservativt med ett gäng svaga stater runt sig som man har vänskapliga förbindelser med, plus Kina, EU och Japan.
Putin själv och många ryska intellektuella, drar också paralleller till Ryssland/sovjet. De ser sig själva inte som en ny stat. Jag tror också Ryssland har ärvt mycket rent administrativ struktur och eliter från Sovjet. De blir också sedda utifrån som en gammal nation av många.
I Ukraina är det delvis annorlunda, men också delvis liknande. men de har inte samma interna institutioner. De har inte visat sig fungera - t ex dynamiken mellan östra Ukraina och västra. Det är en ny spänning. Dessutom ser de sig väl i mycket högre grad som ett ungt land?
Oavsett vilket, så har väl Ryssland ett horribelt track record när det gäller att få fram bra överste ledare? Deras styrka tycks ligga någon annanstans.
Jämförelsen du gör med Tyskland är på sitt sätt relevant, men slutsatsen fel. Tyskland har dragit de lärdomar de behöver efter Hitlertysklands fall, men det är exakt det Putin och Ryssland
inte har gjort sedan Sovjetunionens kollaps. Ryssarna styrs 2024 av en diktator som är bitter över Sovjetunionens fall och vill ha revansch, så i det avseendet borde dagens Ryssland jämföras med Tyskland efter 1.a världskriget.