2023-11-29, 00:36
Medlem
Dinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertilsSkridskor
Fast hon bor ju på Bokgatan 3 och har tre hundar. Finns inga andra hundar i trapphuset, iaf inte registrerade.

Hoppas länsstyrelsen ser det och tittar om det finns oregisterade hundar för man måste vara handikapp om man inte orkar registrera sin hund. Vad kan det finnas för andra anledningar.
Citera
2023-11-29, 11:40
Medlem
BertilsSkridskors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dink
Hoppas länsstyrelsen ser det och tittar om det finns oregisterade hundar för man måste vara handikapp om man inte orkar registrera sin hund. Vad kan det finnas för andra anledningar.

Hahaha ja det har du rätt i, bara efterblivna struntar i att regga. Eller kanske vill man "leva utanför systemet" Hårdare tag kring registrering och mentaltester på fler hundar samt större kontroller av både säljare och köpare tror jag är en lösning på många problem. Tänker test/utbildning likt det som finns i England via deras kennelklubb "

Established in 1992, The Kennel Club Good Citizen Dog Training scheme is the largest dog training programme in the UK. The scheme is open to all dogs, young or old, pedigree or crossbreed. Dogs do not need to be registered with The Kennel Club to take part. The scheme promotes responsible dog ownership by teaching owners to train their dog for everyday life situations. There are four award levels: Puppy Foundation, Bronze, Silver and Gold."

Man kan ju göra BPH med sin hund via SKK idag, det är jätteroligt och intressant men fler borde göra det för det säger en del om sin hund.
Citera
2024-01-02, 00:27
Medlem
BertilsSkridskors avatar
Inget nytt här? Har varit knäpptyst på FB. Fick Sibe*a tillbaks sina hundar? Såg att frågan ställdes på FB men svaret uteblev.
Citera
2024-01-06, 15:23
Medlem
Zezzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertilsSkridskor
Inget nytt här? Har varit knäpptyst på FB. Fick Sibe*a tillbaks sina hundar? Såg att frågan ställdes på FB men svaret uteblev.

Från ttela

"Totalt sju hundar, tre vuxna och fyra valpar, ska avlivas efter hundattacken på Bokgatan i Vänersborg i november där hundarna Ludde och Harrly dog. Länsstyrelsen menar att risken annars är stor för att de kommer bli inblandade i nya hundattacker. "
Citera
2024-01-06, 20:49
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezzy
Från ttela

"Totalt sju hundar, tre vuxna och fyra valpar, ska avlivas efter hundattacken på Bokgatan i Vänersborg i november där hundarna Ludde och Harrly dog. Länsstyrelsen menar att risken annars är stor för att de kommer bli inblandade i nya hundattacker. "
Bästa nyheterna jag läst på länge.
Citera
2024-01-07, 11:52
Medlem
Lite mer text. Från Aftonbladet.
"Sju hundar ska avlivas efter attack

Sju hundar, tre vuxna och fyra valpar, ska avlivas efter en hundattack i centrala Vänersborg, det skriver Bohusläningen.

Tre mindre hundar som rastades av sin matte, som går med hjälp av rullator, attackerades i november av de lösa hundarna som är av kamphundras. Två av de mindre hundarna dog i attacken.

Detta var inte första gången som just dessa hundar går till attack och Länsstyrelsen menar att risken är stor att nya attacker kommer att ske, därför måste både de vuxna hundarna avlivas. Valparna avlivas utifrån det som kommit fram angående föräldrarhundarnas mentala status.

”Det är förbjudet att inneha eller utföra avel med hundar som lätt blir retade och biter och/eller har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar”, skriver länsstyrelsen i sitt beslut."
Senast redigerad av tveNNeting23 2024-01-07 kl. 11:59.
Citera
2024-01-07, 13:10
Medlem
BertilsSkridskors avatar
Citat:
Från ttela

Läste precis artikeln, tråkigt för hundarna men helt rätt beslut. Hoppas att de oansvariga ägarna får djurförbud så de inte skaffa nya hundar, då lär historien upprepa sig.

På lokaltidningen TTELA:s FB så är tjejens brorsa inne och försöker försvara allt. Att det är så synd om han syster å hunden som ju inte gjort något. "Om nu petar mig eller kommer fram till mig aggressivt så kommer jag också bete mig aggressivt tillbaks" Jävla klappträ..
Senast redigerad av BertilsSkridskor 2024-01-07 kl. 13:18.
Citera
2024-01-07, 14:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Från ttela

Synd att inte ägarna går samma väg. Nu kommer dessa bara att skaffa nya hunder och det bli kanske bara en kort paus i diverse hundattacker i området.
Citera
2024-01-07, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boll321
Okopplade kamphundar det är väl bara att bura in ägaren bakom lås o bom?

Och förbjuda såna hundar.
Citera
2024-01-07, 15:21
Avslutad
Artikeln i Ttela är låst. Kan någon kopiera?
Citera
2024-01-07, 16:40
Medlem
farlings avatar
Bra beslut av Länsstyrelsen!

Tycker ärligt talat att det borde införas totalförbud på, samt tvångsavlivning av alla "kamphundar" typ Pitbull, Amstaff, American Bully o.s.v.
Dessa hundar är helt enkelt inte lämpliga för kreti och pleti att äga, och att dessa raser är i majoritet när det kommer till hundstall och blocketannonser säger ju allt.
Citera
2024-01-07, 16:55
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Bra beslut av Länsstyrelsen!

Tycker ärligt talat att det borde införas totalförbud på, samt tvångsavlivning av alla "kamphundar" typ Pitbull, Amstaff, American Bully o.s.v.
Dessa hundar är helt enkelt inte lämpliga för kreti och pleti att äga, och att dessa raser är i majoritet när det kommer till hundstall och blocketannonser säger ju allt.

Nä dom är inte i majoritet när det gäller blocketannonser. American bully är i klar majoritet. Du kan gå in o söka på blocket så får du en bra bild av saken.

Hundarna som blev ihjälbitna var småhundar i sällskap med en rullatorburen kvinna. Krävs inte mycket för att sådana hundar skall avlida. Mest synd tycker jag om den gamla kvinnan som ska behöva genomlida traumat att uppleva detta. För jävligt.

Trots att jag älskar amstaff och amerikansk pit bull terrier (som inte är hundraserna man skriver om här) så tycker jag det känns bra att hundarna skall avlivas. Men framförallt hoppas jag hundens ägare får juridiska påbud som känns samt aldrig mer få äga en hund l hela sitt jävla liv. Har man aggressiva hundar så får man väl för fan slänga på munkorg på hundarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in