2024-01-06, 14:18
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej absolut inte. B737 MAX finns i olika modeller: 7, 8, 9 och 10.
Det är främst längd och antal passagerare som skiljer.

Det handlar om en pluggad nödutgång. Exakt varför den lossnade vet vi inte ännu men antagligen någon miss vid tillverkningen. Planet var i princip nytt, levererades så sent som i Oktober.

På Netflix går en dokumentär, Boeing Downfall. I den berättar gamla anställda hur företagskulturen förändrades på företaget efter sammanslagningen med McDonnell Douglas. Kvalitet och säkerhetsarbete nedprioriterades till förmån för effektivitet med fokus på aktiekurs.
I dokumentären berättar en gammal anställd bla att de efter en testflygning hittade en stege någon glömt kvar i stjärtfenan på en 787:a. Hade den fallit ner längre ner i fenan under flygningen hade den kunnat låsa sidorodret. Detta skulle då ha skett pågrund av för hög arbetsbelastning och bortrationalisering av kvalitetsinspektörer som ska inspektera och godkänna arbetsmoment innan de anses klara.

Blir intressant att se om detta beror på ett fel monteringen av flygplanet, eller någon annan olycklig omständighet.

Intressant dokumentär om inte annat som kan vara värd att kika på om man har Netflix.
Citera
2024-01-06, 14:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Nej absolut inte. B737 MAX finns i olika modeller: 7, 8, 9 och 10.
Det är främst längd och antal passagerare som skiljer.

Det handlar om en pluggad nödutgång. Exakt varför den lossnade vet vi inte ännu men antagligen någon miss vid tillverkningen. Planet var i princip nytt, levererades så sent som i Oktober.
Om jag fattat rätt så är det stora skinnade mellan de olika Maxmodellerna att kroppen är längre, vilket man enkelt uttryckt löser genom att montera ihop flera "ringar" så att flygkroppen blir längre. Längre flygplan (= fler passagerare) behöver fler utrymningsvägar. Dessutom finns det en specialvariant av Max 8 som heter Max 200 där passagerarkapaciteten har ökats från 189 till 200. De flygplanen behöver fler utgångar.
Kan det vara så att alla Max-flygplan tillverkas av delar som innehåller maximalt antal dörrar och att de vid behov pluggas fast och kläs in?
Citera
2024-01-06, 14:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om jag fattat rätt så är det stora skinnade mellan de olika Maxmodellerna att kroppen är längre, vilket man enkelt uttryckt löser genom att montera ihop flera "ringar" så att flygkroppen blir längre. Längre flygplan (= fler passagerare) behöver fler utrymningsvägar. Dessutom finns det en specialvariant av Max 8 som heter Max 200 där passagerarkapaciteten har ökats från 189 till 200. De flygplanen behöver fler utgångar.
Kan det vara så att alla Max-flygplan tillverkas av delar som innehåller maximalt antal dörrar och att de vid behov pluggas fast och kläs in?

Bra fråga. Eller att en orsak till att man behåller dörren bakom panelen är för att lätt kunna konvertera till högdensitetsinredning om behov uppstår. Planet blir lättare att sälja om det finns flexibilitet.
Citera
2024-01-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Frågan e väl om de hjälper då deras bultar uppenbarligen suger så kanske stolen åker ut också.
Bältet spelar ingen roll när lufttrycket förändras på en tusendels sekund.....
Citera
2024-01-06, 14:40
Medlem
Ilimitados avatar
Jag blir alltid nervös av att sitta precis vid en nödutgångsdörr. Det är precis det här scenariot som gått i mitt huvud. Och bältena är långt ifrån alltid tillräckligt bra. Ibland glider bältet då man drar i det. Med andra ord värdelöst.
Citera
2024-01-06, 14:42
Medlem
madtops avatar
Citat:

Ett flygbolag kan välja att inreda en MAX-9 mer eller mindre tätt mellan raderna. I det har fallet så har Alaska Airlines valt en mindre tät inredning och därmed färre passagerare - vilket i sin tur gör att de kan sätta för de extra nödutgångarna. Andra flygbolag har en tätare stolkonfiguration och då krävs de extra dörrarna.

Citat:

Ja det är min uppfattning. I alla fall om vi pratar om MAX-9.
Citera
2024-01-06, 14:54
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ett flygbolag kan välja att inreda en MAX-9 mer eller mindre tätt mellan raderna. I det har fallet så har Alaska Airlines valt en mindre tät inredning och därmed färre passagerare - vilket i sin tur gör att de kan sätta för de extra nödutgångarna. Andra flygbolag har en tätare stolkonfiguration och då krävs de extra dörrarna.

Ja det är min uppfattning. I alla fall om vi pratar om MAX-9.
Alaskas Max 9 har 178 passagerarplatser. Som mest kan modellen lasta 220 passagerare.

https://www.alaskaair.com/content/travel-info/our-aircraft/737-9-max
https://www.boeing.com/commercial/737max/#/technical-specs
Citera
2024-01-06, 14:55
Medlem
Det här flygplanet har alltså TVÅ (!) totalhaverier där alla omkom bakom sig och nu en tredje "incident". Bokningssajterna borde ha en varningstriangel uppe om att man bokar en biljett med ett Boeing MAX. Jag ska ärligt säg att jag är tveksam till att flyga med ett plan som har den statistiken bakom sig.
Citera
2024-01-06, 14:57
Medlem
trickydicks avatar
Man blir påmind om Aloha Airlines Flight 243 där en stor bit av taket lossnade under en flygning och en flygvärdinna sögs ut. Också en Boeing 737
https://images.app.goo.gl/u2c6Bgq4moPhu6s49
https://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243
Citera
2024-01-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Hyfsad artikel på Wikipedia om vad som är känt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_1282

Verkar som att ingen satt på fönsterplatsen vid hålet. Jävla tur.

Ja, kan bli lite dragit...
Citera
2024-01-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Verkar ha accepterat sitt öde misstänker jag..
Undra hur många som direkt efter kliver på ersättningsplanet?

Du menar att de blir lite försenade och måste byta flygplan? Eller vilket öde tänker du på?
Citera
2024-01-06, 15:02
Medlem
Masingas avatar
Va det inte en DC 9 Turkish Airlines som dörren slets bort i luften pga dålig design på dörren för många år sedan? Kanske något liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in