2024-01-01, 15:43
Medlem
Stötte på denna skrivelse på nätet... men det finns säkert endel som kommer at hävda mottsatsen ...somvanligt.
Forskningen visar att biogas är det miljövänligaste bränslet och bidrar positivt till åtminstone 8 av våra 16 miljömålde alla miljömålen. Utöver mål om begränsad klimatpåverkan så bidrar biogasen bland annat till friskare luft, mindre försurning och övergödning, ett rikt odlingslandskap och en giftfri miljö.1 nov. 2023

Om jag nu får lägga upp länken till källan så vore det bra...https://www.energigas.se/fakta-om-gas/biogas/biogas-och-miljon/
Citera
2024-01-01, 16:09
Bannlyst
Du har sagt det här ganska länge. Hur kan en person veta mer än 10 miljarder om ett ämne som är extremt högt på tapeten globalt?
Citera
2024-01-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskamanarcucks
Du har sagt det här ganska länge. Hur kan en person veta mer än 10 miljarder om ett ämne som är extremt högt på tapeten globalt?

för att jag dels har gjort och använder idag biogas, gemför min förbrukning med både bensin och diesel bilar. Och det är ytters få så,m känner till biogas och dess fördelar,. dom allra fleesta går på regeringen och deras "forskar " om att elbilen är framtiden...suck
Citera
2024-01-01, 17:39
Medlem
Miljömässigt är det bra, men det har vissa nackdelar. Logistik, begränsad livslängd på tankar, högre pris och servicekostnad på fordonet, kortare räckvidd.

/Dick
Citera
2024-01-01, 19:36
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Miljömässigt är det bra, men det har vissa nackdelar. Logistik, begränsad livslängd på tankar, högre pris och servicekostnad på fordonet, kortare räckvidd.
/Dick
Exakt.
När allt som finns runt biogasen räknas in så blir det en mycket dålig affär, men kostnaden ska alltid betalas av "någon annan" dvs. av skattebetalaren och konsumenten.
"Miljö"-Politikerna bryr sig inte det minsta om detta då de endast lever och parasiterar på andras arbete utan att själva bidra med något till samhället
Citera
2024-01-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Exakt.
När allt som finns runt biogasen räknas in så blir det en mycket dålig affär, men kostnaden ska alltid betalas av "någon annan" dvs. av skattebetalaren och konsumenten.
"Miljö"-Politikerna bryr sig inte det minsta om detta då de endast lever och parasiterar på andras arbete utan att själva bidra med något till samhället

Det kostar ca 70 miljoner att bygga en biogasang. och minskar både CO2 och metan utsläpp, samt fosfor och kväve. Vad är dom nackdelar som ni pekar på ?
Citera
2024-01-06, 09:54
Medlem
Du kan inte mkt om biogas det hör jag.
1# biogaden är alltid 5 % biligare än bensinen /L
2# du kan hoppa över varannan service då gasen brinner mkt renare än petroleum
3# ja tanken skall byttas vid 20 år, och du har säkert inte en bil som, är så gammal så.
4# Min golf sportcombi drar ca 4,0 Kg/100 km, det gör att den har en förbrukning på runt ,37 blandad körning Ligger jag bara och kör landsvär blir det 0,27 /mil (3,6 kg/100km)

Och där försvan den kunskapen, plugga på innan du kommer med falsk uttalanden

Citat:

/Dick
Citera
2024-01-06, 09:55
Avstängd
Så länge man tillverkar biogas av avfall är det ett bra och miljövänligt bränsle, men det innebär att det bara kan täcka in en liten del av fordonsparken, det finns inte obegränsat med rötbart avfall.
Citera
2024-01-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
Du kan inte mkt om biogas det hör jag.
1# biogaden är alltid 5 % biligare än bensinen /L
2# du kan hoppa över varannan service då gasen brinner mkt renare än petroleum
3# ja tanken skall byttas vid 20 år, och du har säkert inte en bil som, är så gammal så.
4# Min golf sportcombi drar ca 4,0 Kg/100 km, det gör att den har en förbrukning på runt ,37 blandad körning Ligger jag bara och kör landsvär blir det 0,27 /mil (3,6 kg/100km)

Och där försvan den kunskapen, plugga på innan du kommer med falsk uttalanden

Tja eftersom det är så bra kan man ju undra varför i stort sett alla som tidigare använt det i kommersiella fordon i princip övergivit gasen i fordon, i synnerhet småfordon.... Du måste se den stora bilden, inte bara det som sker på din lilla bakgård.

Servicekostnaden relaterar till att antalet delar som kan krångla (och gör det) är fler i biogasbilen. Och såvitt jag vet så är serviceintervallen för biogasfordon samma som på deras vanliga motsvarighet. Att du sedan hoppar över varannan i din garantilösa bil är en annan sak.
Skall du räkna räckvidd på de flesta biogasfordon så är den rätt kass på antingen bensin eller gas, beroende på vilka tankar tillverkaren prioriterat.

/Dick
Citera
2024-01-06, 10:13
Medlem
Citat:

/Dick
Kul med kortare räckvidd. Vet du hur stor gastanken är på den bilen du syftar på är?
Citera
2024-01-06, 10:20
Medlem
Citat:
Tja eftersom det är så bra kan man ju undra varför i stort sett alla som tidigare använt det i kommersiella fordon i princip övergivit gasen i fordon, i synnerhet småfordon.... Du måste se den stora bilden, inte bara det som sker på din lilla bakgård.

Servicekostnaden relaterar till att antalet delar som kan krångla (och gör det) är fler i biogasbilen. Och såvitt jag vet så är serviceintervallen för biogasfordon samma som på deras vanliga motsvarighet. Att du sedan hoppar över varannan i din garantilösa bil är en annan sak.
Skall du räkna räckvidd på de flesta biogasfordon så är den rätt kass på antingen bensin eller gas, beroende på vilka tankar tillverkaren prioriterat.

/Dick
Min golf har gått 33 000 och det ända jag har problem med är datorn. Service intervallen är som det alltid har vart om man följer tillverkarens rek. Men i och med att gasen brinner betydligt reanare så är det bara att kasta pengar i sjön.
Dom flesta fordonen som går i kommunal regi går på gas.
Jag tror att att jag komer längre på gas än på besin (0,27 gas/mil) och 043 på bensin.. ser ut som att gasen blir vinnare. Min tank är på 13 Kg och jag kan köra runt160 mil /mån då jag bet ca 1800 kr för gasen /mån.
Min bil är en 2017 så vist har ja ingen garanti längre i och med att den gått betydligt längre än många andra bilar
Citera
2024-01-06, 11:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så länge man tillverkar biogas av avfall är det ett bra och miljövänligt bränsle, men det innebär att det bara kan täcka in en liten del av fordonsparken, det finns inte obegränsat med rötbart avfall.

Helt riktigt.

Detta är grundproblemet med gas. Det är så små volymer som är återvinningsbar. räcker för få bilar i få länder. Börjar alla bilar använda gas så blir det "smutsig" gas från oljeindustrin.

Det är därför elektrifiering är den enda rimliga möjligheten, när man väger in samtliga faktorer och ser på helheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in