Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Norge levererar några F16 till Danmark som förmodligen ska till UAF senare. Över 40 år gamla är dessa kärrorna!! Lyckades iaf lyfta med den norska fetknoppen till pilot haha.
https://t.me/operativnoZSU/130845
Rumänien har ju redan paxat 32 norska F16 så undrar hur många Norge har kvar?
Norge har lovat att donera ca 10 f-16 till Ukraina.
Tillsammans med de 19 som Danmark donerat samt de 18 som Nederländerna levererar så får Ukraina totalt 47st f-16.
Belgien har även dom lovat att förse Ukrina med f-16, men det blir först nästa år.
F-16 må ha några år på nacken men vad somnar helt klar är att det är ett modernare och mycket kapablare plan än de mig-29 som Ukraina flyger idag.
Ukrainas mig-29 är ett reellt hot för Ryssland, det är väldokumenterat att de skjutit ned flera ryska stridsflygplan under kriget, och ryskt flyg vågar sig ej längre in över Ukrainskt luftrum.
Innan den förnyade invasionen 2022 hade Ukraina 47 mig-29. I dagsläget vet vi ej hur många som fortfarande är i bruk. Däremot är det klart att de fortfarande har ett fungerande flygvapen.
De f-16 som ska levereras i år kommer innebära en numerär fördubbling av deras stridsflyg.
Så egentligen spelar det inte så stor roll hur gamla planen är eller hur gamla/nya/kapabla någon tror sig veta att ryskt flyg är.
Bevisligen är det Ukrainska flygvapnet redan till viss del effektivt mot ryssarna. Med dubbelt så många, modernare och mer kapabla plan kommer Ukraina bli effektivare i kriget.