Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-05, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det kan vara så men det förklarar inte hur inga av passagerarna i HJ:s bil sett en skymt av GM och hur HJ också helt tycks helt ha missat vad som hänt mellan när att OP sköt och fram till att GM försvunnit in ca 25 meter på Tunnelgatan. Att alla passagerare i HJ:s bil helt skulle ha missat och se en skymt av GM om HJ gjort U-svängen direkt vid Tunnelgatan vore minst sagt märkligt.

En annan märklig sak är att i första förhöret med HJ så står det att "mannen sprang ej med fixerade armar framför sig utan han sprang med rörliga armar"

Det här kan man tycka borde vara en självklarhet om inte det naturliga sättet att att springa hade varit med fixerade armar framför sig.

Ungefär som om HJ skulle sagt att mannen hoppade inte jämfotahopp när han försvann från mordplatsen utan han rörde ett ben i taget.

Här tror jag att det står fel och att vad HJ sagt i det första förhöret var precis tvärtom. Att mannen sprang med fixerade armar framför sig precis som HJ säger i nästa förhör.

Varför mannen sprang med fixerade armar framför sig kan man undra. Tror inte det var för att hålla balansen, då borde armarna varit ut åt sidorna. Kanske något han behövde rätta till efter skjutningen.

Okej fint, då vet vi vad du tror om de sakerna. Den karta du själv ställt iordning verkar i alla fall riktig i alla avseenden utom Hans Johanssons förlängda u-sväng. Det är ju flera vittnen som ser honom svänga runt i korsningen så den utdragna varianten funkar kort sagt inte. Jag förstår att den uppkommit i ett sammanhang där andra påstått att Johansson svängt runt först borta vid Apelbergsgatan, men det är en pseudodiskussion på samma nivå som den om "Ynglingen". Johansson svänger runt direkt i korsningen och mitt framför ögonen på Jan-Åke Svensson.

Vi vet naturligtvis inte exakt vad Johanssons passagerare sett utan vad vi vet är de bitar som kommit med i förhörsprotokollen. Din idé om att mannen som Johansson ser springa in mot barackerna skulle hålla händerna framför sig trots att det står motsatsen i förhöret ger jag inte mycket för.

Jag förstår att du vill få till det på något vis eftersom jag påpekade ditt falskcitat i vår förra diskussion. Men här har vi även ett till vittne på den här mannen, nämligen Lars Jeppsson, och enligt honom så rör sig armbågarna på mannen när han springer. Det finns inga tecken där på att han skulle hålla händerna framför sig.

Jag utgår från att din bakomliggande idé är att han skulle hålla på med vapnet eller en väska (eller bådadera), men dels är det fel gubbe – för den här har inget vapen – och dels har vi andra uppgifter på att mördaren hölstrar direkt efter skotten nere vid Dekorima. Några väskor dyker inte upp i vittnesmålen förrän uppe på åsen med Nieminens iakttagelser.

Så den där varianten kan du nog lägga undan. Inte för att du någonsin lägger undan något på min inrådan, men jag säger det ändå. I all välmening.
Citera
2024-01-05, 11:29
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Okej fint, då vet vi vad du tror om de sakerna. Den karta du själv ställt iordning verkar i alla fall riktig i alla avseenden utom Hans Johanssons förlängda u-sväng. Det är ju flera vittnen som ser honom svänga runt i korsningen så den utdragna varianten funkar kort sagt inte. Jag förstår att den uppkommit i ett sammanhang där andra påstått att Johansson svängt runt först borta vid Apelbergsgatan, men det är en pseudodiskussion på samma nivå som den om "Ynglingen". Johansson svänger runt direkt i korsningen och mitt framför ögonen på Jan-Åke Svensson.

Vi vet naturligtvis inte exakt vad Johanssons passagerare sett utan vad vi vet är de bitar som kommit med i förhörsprotokollen. Din idé om att mannen som Johansson ser springa in mot barackerna skulle hålla händerna framför sig trots att det står motsatsen i förhöret ger jag inte mycket för.

Jag förstår att du vill få till det på något vis eftersom jag påpekade ditt falskcitat i vår förra diskussion. Men här har vi även ett till vittne på den här mannen, nämligen Lars Jeppsson, och enligt honom så rör sig armbågarna på mannen när han springer. Det finns inga tecken där på att han skulle hålla händerna framför sig.

Jag utgår från att din bakomliggande idé är att han skulle hålla på med vapnet eller en väska (eller bådadera), men dels är det fel gubbe – för den här har inget vapen – och dels har vi andra uppgifter på att mördaren hölstrar direkt efter skotten nere vid Dekorima. Några väskor dyker inte upp i vittnesmålen förrän uppe på åsen med Nieminens iakttagelser.

Så den där varianten kan du nog lägga undan. Inte för att du någonsin lägger undan något på min inrådan, men jag säger det ändå. I all välmening.

Skillnaden är att HJ ser GM försvinna in bakom barackerna och LJ ser mannen komma ut på andra sidan av barackerna. Vad han än höll på med när HJ såg honom springa med fixerade armar rakt framför sig så vara han klar med det när LJ sen såg honom.
Citera
2024-01-05, 11:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Om man går efter vad HJ säger sig sett så tror jag att han måste gjort U-svängen en bit efter korsningen med Tunnelgatan. Men inte ända nere vid Apelbergsgatan utan att han kört över mittsträngen när han gjorde U-svängen någonstans mellan korsningen med Tunnelgatan och korsningen med Apelbergsgatan.

I första skedet ser HJ när OP skjuts, då bör HJ nära på hunnit passera korsningen med Tunnelgatan. i nästa skede efter U-svängen när han kommer fram till mordplatsen så ser han GM en bra bit in på Tunnelgatan. Det verkar finnas ett antal sekunder däremellan som HJ inte kunnat se något av. Det tror jag beror på att han hunnit passera korsningen med Tunnelgatan när han gjorde U-svängen.

HJ hinner ändå först fram till mordplatsen och parkera men den som sett hela skedet och befinner sig i "pole position" är LL. Åtminstone de sekunderna innan han börjar U-svängen och ringa larmnummer. Han fick vänta på mötande trafik också innan U-svängen. Jag tror också att LL skymde sikten mot mordplatsen för JA i bilen innan de påbörjade U-svängen.

Att GM dröjde sig kvar vid mordplatsen som LL berättat om och hur han rört sig efter skotten bekräftas också av IM:s vittnesmål. Inget av detta har HJ sett.

AH hinner se GM när hon springer fram mot mordplatsen. SG har inte sett en skymt av GM varken före eller när han springer fram mot mordplatsen. Det tyder då på att AH vara först fram och att SG som var passagerare i HJ:s bil kom fram några få sekunder senare. Jag tror att anledningen till att SG inte sett så mycket av GM var för att U-svängen gjorts en bit efter korsningen med Tunnelgatan.

Ungefär så här som jag skissat tror jag bilarna kört fram.
https://i.imgur.com/v13EKC3.jpg

Citat:
Det kan vara så men det förklarar inte hur inga av passagerarna i HJ:s bil sett en skymt av GM och hur HJ också helt tycks helt ha missat vad som hänt mellan när att OP sköt och fram till att GM försvunnit in ca 25 meter på Tunnelgatan. Att alla passagerare i HJ:s bil helt skulle ha missat och se en skymt av GM om HJ gjort U-svängen direkt vid Tunnelgatan vore minst sagt märkligt.

En annan märklig sak är att i första förhöret med HJ så står det att "mannen sprang ej med fixerade armar framför sig utan han sprang med rörliga armar"

Det här kan man tycka borde vara en självklarhet om inte det naturliga sättet att att springa hade varit med fixerade armar framför sig.

Ungefär som om HJ skulle sagt att mannen hoppade inte jämfotahopp när han försvann från mordplatsen utan han rörde ett ben i taget.

Här tror jag att det står fel och att vad HJ sagt i det första förhöret var precis tvärtom. Att mannen sprang med fixerade armar framför sig precis som HJ säger i nästa förhör.

Varför mannen sprang med fixerade armar framför sig kan man undra. Tror inte det var för att hålla balansen, då borde armarna varit ut åt sidorna. Kanske något han behövde rätta till efter skjutningen.

Instämmer till fullo i slutsatsen att HJ svängde runt något längre söderut.

Fick inte LL invänta rött före svängen? Han lär ha blockerat alla utom BP under sin u-sväng?

Antagligen för att BP passerade innan eller precis när det slog om. Vilket kan förklara varför BP var ganska tidigt på plats. JÅS som stod längst fram fick vänta tills LL hade svängt runt?

Om jag minns rätt säger dock IM att taxin kom in och någon eller några flög ur, och att det sedan kom en tjej springande mot platsen, antagligen AH. Att AH såg lite mer kan bero på att de satt bättre till.

Människor var verkligen hjältar på den tiden. Kastade sig rakt in i smeten utan att tveka.

Enligt JA såg de ändå inte så mycket från sin vinkel. Det tog tid bara att lokalisera ljudkällan.

Medan HJ svänger runt hinner GM troligen kolla läget under några sekunder.

Att OP landade i "framstupa sidoläge" och blödde ur munnen, exempelvis.

Undras vad GM tänkte när han såg HJ:s taxi stanna till en 25-30 meter bort ...

Fixerade armar låter intressant för mig som har en fäbless för Skandiamannen-spåret:

SE rör mest på underarmarna när han springer i TV.
Senast redigerad av Dalulven 2024-01-05 kl. 11:48.
Citera
2024-01-05, 11:43
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Frågan om vilka bilar det fanns vid mordplatsen, varifrån och när de kom och eventuellt vilka som satt i dom är oklar.

Enligt https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-04-02_1100_E19-00-C_Förhör_med_Anna_Hage.pdf/8 så såg Anna Hage ett äldre par vid Skandiahuset när hon korsade Sveavägen vilket enligt hennes tid skulle vara sekunderna efter mordet. Så visst fanns det "vittnen" som vi inte vet något om.
FHL Lars Jonsson: Vid Skandiahuset?

Anna Hage: Ja ungefär men jag såg det ungefär som ett litet äldre par någonting, att gå i armkrok eller någonting men det kan ju vara en missuppfattning men det bara tittade jag mig omkring kvickt när jag springer över gatan för att se så det inte kom några bilar.
Var det en freudiansk felsägning där hon ville säga att hon såg makarna Palme, upptäckte att det inte gick ihop med narrativet och tider och valde att påstå att det var en missuppfattning.

Vilka var detta par och vad hade de där att göra?
Jag tror att det var de riktiga makarna Palme
Citera
2024-01-05, 11:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Skillnaden är att HJ ser GM försvinna in bakom barackerna och LJ ser mannen komma ut på andra sidan av barackerna. Vad han än höll på med när HJ såg honom springa med fixerade armar rakt framför sig så vara han klar med det när LJ sen såg honom.

Eller så rör sig armbågarna bara när han accelererar upp i fart, och därefter är de mer fixerade.

Han kanske bromsade lätt för att kolla korsningen och sedan accelererade igen. Vore naturligt.

Låter som någon slags intränad stil. Hmm ...
Citera
2024-01-05, 11:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner

Och de på mordplatsen var utklädda till makarna Palme?

Låter som ett scenario värdigt "Pusselbitens" arvtagare.
Citera
2024-01-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner

Vilket skulle betyda att Anna Hage såg dem innan mordet.

Men varifrån? Från bilen eller urstigen vilket hon säger, dvs hon såg dem när hon korsade vägbanan.

Slutsatsen blir då att Anna Hage befann sig på trottoaren / mordplatsen när mordet begicks.

Det börjar bli otrevliga alternativ med din "tro".

Kan det vara därför åklagare Anders Helin "pressar fram" ur Anna Hage att hon var först på mordplatsen och sedan viker ner sig.

Fishy, fishy.
Senast redigerad av Utredaren 2024-01-05 kl. 11:56.
Citera
2024-01-05, 11:53
Medlem
Jag vet inte om mordet på OP har någon koppling tll Stay Behind eller operation Cosi Fan Tutte
men det hade varit intressant om någon som sitter på information ville dela med sig av den.
Citera
2024-01-05, 11:55
Medlem
Citat:

Det är ju ganska otroligt att det inte går att få dig att sluta ljuga. Så här står det i det första förhöret med Hans Johansson den 4/3 1986:

Johansson såg inget som hängde på sidorna om mannen när denne sprang från platsen, ej heller att han bar på något. Mannen sprang ej med fixerade armar framför sig utan han sprang med rörliga armar.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVUl0QkdRcHRyekk/view?resourcekey=0-jLW4e9sCYaz9tac14sOSjw

Du påstår alltså att det här i själva verket skulle betyda motsatsen, nämligen att mannen sprang med fixerade armar och inte med med rörliga armar. Det är ju inte bara idiotiskt utan direkt lögnaktigt.

När jag talade med Jeppsson, tillsammans med Borgnäs, på "Café Christer Andersson" snett över Sveavägen från mordplatsen, så irriterade jag mig på att Borgnäs sög en otrolig massa tid på att pumpa Jeppsson om armbågarna på den flyende mannen. De satt och dividerade om det i alla gånger tio minuter, vilket kändes som en halvtimme.

Borgnäs som är som en terrier satt och höll på om vänsterarmbågen som Jeppsson inte sett så mycket av. För kanske kunde den armbågen ändå ha varit statisk även om den högra armbågen rörde sig fram och åter? Man får hålla god min vid sådana tillfällen men inuti huvudet satt jag nog och suckade och skakade på huvudet.

Vi har två vittnen på den här mannen. Inget av dem säger att han höll händerna framför sig, utan båda säger uttryckligen att armarna rörde på sig när han sprang. Där tycker jag att vi sätter punkt.

När jag tidigare sagt att hela det här palmeriet, det är ett enda stort dårhus, då har jag verkligen inte överdrivit. Hur fasiken ska det här klientelet kunna reda ut Palmemordet när de inte ens vet om de ska torka sig om i baken eller om munnen när de strypt en brun.
Citera
2024-01-05, 12:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är ju ganska otroligt att det inte går att få dig att sluta ljuga. Så här står det i det första förhöret med Hans Johansson den 4/3 1986:

Johansson såg inget som hängde på sidorna om mannen när denne sprang från platsen, ej heller att han bar på något. Mannen sprang ej med fixerade armar framför sig utan han sprang med rörliga armar.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVUl0QkdRcHRyekk/view?resourcekey=0-jLW4e9sCYaz9tac14sOSjw

Du påstår alltså att det här i själva verket skulle betyda motsatsen, nämligen att mannen sprang med fixerade armar och inte med med rörliga armar. Det är ju inte bara idiotiskt utan direkt lögnaktigt.

När jag talade med Jeppsson, tillsammans med Borgnäs, på "Café Christer Andersson" snett över Sveavägen från mordplatsen, så irriterade jag mig på att Borgnäs sög en otrolig massa tid på att pumpa Jeppsson om armbågarna på den flyende mannen. De satt och dividerade om det i alla gånger tio minuter, vilket kändes som en halvtimme.

Borgnäs som är som en terrier satt och höll på om vänsterarmbågen som Jeppsson inte sett så mycket av. För kanske kunde den armbågen ändå ha varit statisk även om den högra armbågen rörde sig fram och åter? Man får hålla god min vid sådana tillfällen men inuti huvudet satt jag nog och suckade och skakade på huvudet.

Vi har två vittnen på den här mannen. Inget av dem säger att han höll händerna framför sig, utan båda säger uttryckligen att armarna rörde på sig när han sprang. Där tycker jag att vi sätter punkt.

När jag tidigare sagt att hela det här palmeriet, det är ett enda stort dårhus, då har jag verkligen inte överdrivit. Hur fasiken ska det här klientelet kunna reda ut Palmemordet när de inte ens vet om de ska torka sig om i baken eller om munnen när de strypt en brun.

Det skulle se ganska lustigt ut om armarna inte rörde sig alls, typ hängande rakt ner eller nåt.

Men armar kan röra sig på olika sätt.

Om man tittar på SE exempelvis så rör sig armbågarna inte så mycket medan underarmarna rör sig mer. Andra kan springa genom att bara armbågarna rör sig. Därför är springstilen intressant.

LJ ger en lång utläggning i ett förhör om hur mannen sprang. Kan därför förstå att Borgnäs var intresserad av att reda ut det.
Citera
2024-01-05, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det skulle se ganska lustigt ut om armarna inte rörde sig alls, typ hängande rakt ner eller nåt.

Men armar kan röra sig på olika sätt.

Om man tittar på SE exempelvis så rör sig armbågarna inte så mycket medan underarmarna rör sig mer. Andra kan springa genom att bara armbågarna rör sig. Därför är springstilen intressant.

LJ ger en lång utläggning i ett förhör om hur mannen sprang. Kan därför förstå att Borgnäs var intresserad av att reda ut det.

Det hör till saken att Borgnäs och Jeppsson känt varandra och träffats till och från under trettio års tid. Så det är nog inte första gången som armbågarna ältats där. Enda skillnaden är att jag tvangs bevittna det ältandet den här enda gången. Utan saken är, att med Borgnäs är det precis som med dig: Han driver en tes och sedan håller han på och pressar tills han tycker sig kunna få bekräftelse på sina förutfattade meningar.

Borgnäs' påverkansoperationer mot Jeppsson, som alltså pågått åratal, gick i det här skedet ut på att det var Stig Engström som sprang upp på åsen. Märkligt nog hade Jeppsson visst aldrig nämnt att han trodde det förrän jag ställde den direkta frågan till honom, vilket skedde vid det här tillfället. Då svarade han, fast på sitt eget lite inlindade vis, att han trodde det var Stig Engström han sett.

Därför handlade förstås den där vänsterarmbågen om att få det till att Engström höll handlovsväskan i vänsterhanden. Däremot handlade det inte om att stoppa ner något vapen i väskan, för varken Borgnäs eller jag har varit inne på Engström som gärningsman. Jeppsson däremot menade vid den tiden att det var gärningsmannen han sett, fast medgav förstås att det byggde på ett antagande och inte på direkt iakttagelse.

Märk väl att jag själv vid den tiden tänkte att det nog var Engström som sprang där. Sedan dess har jag emellertid fått tänka om i den frågan. Men även i det sammanhanget tedde sig armbågsältandet alltså som absurt. Detsamma kan väl sägas om hela tråden om Stig Engström här på forumet. Ett absurt ältande utan slut av saker som inte har någon relevans för att lösa Palmemordet.
Citera
2024-01-05, 12:24
Medlem
HAARPs avatar
Citat:

Att mannen sprang med fixerade armar rakt framför sig är precis vad HJ berättar om i det långa dialogförhöret. Men när HJ kom fram till mordplatsen så såg han mannen först ca 25 meter in i gränden. Han måste då ha sett mannen ett kort ögonblick lite snett från sidan strax innan mannen försvann in bakom barackerna. När HJ sen såg mannen rakt bakifrån i mörkret mellan barackerna och husväggen så kunde han klart inte se hur mannen höll armarna.

Nästa vittne som ser mannen från sidan är LJ på andra sidan av barackerna. Vad än mannen höll på med innan är han klar med nu och springer nu som vanligt med svängande armar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in