Citat:
Det kan vara så men det förklarar inte hur inga av passagerarna i HJ:s bil sett en skymt av GM och hur HJ också helt tycks helt ha missat vad som hänt mellan när att OP sköt och fram till att GM försvunnit in ca 25 meter på Tunnelgatan. Att alla passagerare i HJ:s bil helt skulle ha missat och se en skymt av GM om HJ gjort U-svängen direkt vid Tunnelgatan vore minst sagt märkligt.
En annan märklig sak är att i första förhöret med HJ så står det att "mannen sprang ej med fixerade armar framför sig utan han sprang med rörliga armar"
Det här kan man tycka borde vara en självklarhet om inte det naturliga sättet att att springa hade varit med fixerade armar framför sig.
Ungefär som om HJ skulle sagt att mannen hoppade inte jämfotahopp när han försvann från mordplatsen utan han rörde ett ben i taget.
Här tror jag att det står fel och att vad HJ sagt i det första förhöret var precis tvärtom. Att mannen sprang med fixerade armar framför sig precis som HJ säger i nästa förhör.
Varför mannen sprang med fixerade armar framför sig kan man undra. Tror inte det var för att hålla balansen, då borde armarna varit ut åt sidorna. Kanske något han behövde rätta till efter skjutningen.
En annan märklig sak är att i första förhöret med HJ så står det att "mannen sprang ej med fixerade armar framför sig utan han sprang med rörliga armar"
Det här kan man tycka borde vara en självklarhet om inte det naturliga sättet att att springa hade varit med fixerade armar framför sig.
Ungefär som om HJ skulle sagt att mannen hoppade inte jämfotahopp när han försvann från mordplatsen utan han rörde ett ben i taget.
Här tror jag att det står fel och att vad HJ sagt i det första förhöret var precis tvärtom. Att mannen sprang med fixerade armar framför sig precis som HJ säger i nästa förhör.
Varför mannen sprang med fixerade armar framför sig kan man undra. Tror inte det var för att hålla balansen, då borde armarna varit ut åt sidorna. Kanske något han behövde rätta till efter skjutningen.
Okej fint, då vet vi vad du tror om de sakerna. Den karta du själv ställt iordning verkar i alla fall riktig i alla avseenden utom Hans Johanssons förlängda u-sväng. Det är ju flera vittnen som ser honom svänga runt i korsningen så den utdragna varianten funkar kort sagt inte. Jag förstår att den uppkommit i ett sammanhang där andra påstått att Johansson svängt runt först borta vid Apelbergsgatan, men det är en pseudodiskussion på samma nivå som den om "Ynglingen". Johansson svänger runt direkt i korsningen och mitt framför ögonen på Jan-Åke Svensson.
Vi vet naturligtvis inte exakt vad Johanssons passagerare sett utan vad vi vet är de bitar som kommit med i förhörsprotokollen. Din idé om att mannen som Johansson ser springa in mot barackerna skulle hålla händerna framför sig trots att det står motsatsen i förhöret ger jag inte mycket för.
Jag förstår att du vill få till det på något vis eftersom jag påpekade ditt falskcitat i vår förra diskussion. Men här har vi även ett till vittne på den här mannen, nämligen Lars Jeppsson, och enligt honom så rör sig armbågarna på mannen när han springer. Det finns inga tecken där på att han skulle hålla händerna framför sig.
Jag utgår från att din bakomliggande idé är att han skulle hålla på med vapnet eller en väska (eller bådadera), men dels är det fel gubbe – för den här har inget vapen – och dels har vi andra uppgifter på att mördaren hölstrar direkt efter skotten nere vid Dekorima. Några väskor dyker inte upp i vittnesmålen förrän uppe på åsen med Nieminens iakttagelser.
Så den där varianten kan du nog lägga undan. Inte för att du någonsin lägger undan något på min inrådan, men jag säger det ändå. I all välmening.