2024-01-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
vem lägger degen på ny kyl/tvättmaskin/tv, osv. det räknas åxå in eller. den summan landade på mig 2023 på ca 35K
absolut pga intresse att tekniken ska fungera. men är inte det hushåll..

Min fråga bestod i vad man enligt sitt medlemskap på en matbutik betalat på ett år - svaret kan man ju också se i sin bank t.ex där det rapporteras om hur mycket man handlat för i olika kategorier.

Egentligen var frågan - vad man handlat för på mataffärer (mat, tvättmedel, toapapper och allt man köpt där ingår ju då) och inte restaurangmat eller nya vitvaror.

Men alla svar är välkomna och intressanta 😀
Citera
2024-01-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostade
Min fråga bestod i vad man enligt sitt medlemskap på en matbutik betalat på ett år - svaret kan man ju också se i sin bank t.ex där det rapporteras om hur mycket man handlat för i olika kategorier.

Egentligen var frågan - vad man handlat för på mataffärer (mat, tvättmedel, toapapper och allt man köpt där ingår ju då) och inte restaurangmat eller nya vitvaror.

Men alla svar är välkomna och intressanta 😀

ber om ursäkt,

vart bara en samlad nyfikenhet
Citera
2024-01-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Hur kan du se detta? Vilken mataffär sparar alla ens köp på det viset?

Ofta har man ett medlemskap och då kan man nog hos de flesta större kedjora se sin köphistorik.
Citera
2024-01-04, 23:38
Avstängd
Ju sämre konjunktur o desto fattigare o ruttnare liv folk tvingas att leva-
o ju högre prisökningar för de vanliga ankdammsidioterna-
Desto mindre kommer mina matkostnader att öka relativt sett.

Så fungerar systemet om man äter dyrt o premiumvaror.

Dock kan mitt uteätande öka relativt sett mer än de matvaror som köps hem
Citera
2024-01-04, 23:43
Medlem
Enligt min ekonomiapp så har jag lagt 5500kr i snitt per månad, de senaste 12 månaderna. Då räknas även resturangbesök och krogen in, samt öl från Systembolaget. Det tycker jag känns ganska bra. Borde inte vara för svårt att få ner det till 4000kr i snitt om man skippar finöl och sena utekvällar.
Citera
2024-01-05, 00:01
Medlem
Ferhs avatar
Det blev 17000 kr totalt när jag räknade ihop det.
Citera
2024-01-05, 00:16
Medlem
Fuckwindowss avatar
3-40% högre, lika för alla nästan alla andra. Tycker verkligen synd om människorna som är bundna till en lokal butik ute i skogen där en tonfisk burk kostar 48:90 som veckans pris.

Som tur är går det ju att handla på nätet om man är kan använda internet.
Citera
2024-01-05, 00:50
Medlem
Nickeess avatar
63 000 (avrundat uppåt).

Ensamstående utan barn. Äter ute nästan dagligen pga jobb och bjuder ibland kollegor/vänner på käk. Känner definitivt att jag lägger för mycket på mat. Gillar att äta lyxigt både ute och hemma.
Citera
2024-01-05, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
70 000 på 4 pers lät extremt lite, jag har i runda slängar lagt 27-30k på mat per år sen jag flyttade hemifrån (singelhushåll). Har då studerat och haft kontorsjobb. Men fan det låter inte bra, är alla hälsosamma där hemma? För jag har ätit helt normalt.
Du tycker att 70k för 4 pers låter extremt men 27-30k för 1 person är rimligt?

Förklara hur du tänker.
Citera
2024-01-05, 01:14
Medlem
RumpNietzsches avatar
Jag lade 47,720 kr på "mat" under 2023, men det jag räknar som "mat" i min budget är allt sånt som jag regelbundet köper på mataffärer som inte är typ kläder, vitvaror eller annan "shopping" - dvs saker som toapapper, hushållspapper, tvättmedel, schampoo m.m är också medräknat i samma summa. Lägg till detta att jag delar en hel del kött och kyckling m.m med min hund också så gissar jag att den faktiska kostnaden för enbart maten jag själv ätit antagligen ligger närmare 40,000 -ish.

Det är alltså för en person, vuxen man.
Citera
2024-01-05, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostade
Kan du förtydliga?

Absolut. I snitt 650kr/person på mat i min familj varje månad under 2023. Handlar endast på billigare butiker.
Citera
2024-01-05, 02:04
Medlem
66ccskyhawks avatar
30 000kr bara maten man handlar hem. 1 person. äter lunch en gång i veckan kanske. när man jobbar så det blir inga matlådor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in