Citat:
Det kallas faktiskt "collateral damage" mot militära mål i strid mot utbrytarepubliker, och skulle det vara totalt omöjligt att slå tillbaka utan att riskera civila liv skulle det vara totalt omöjligt för världens alla länder att upprätthålla sitt land mot separatister, i synnerhet dem som är supporterade och påhejade av en fientlig makt. Krigföring mot separatister brukar anses någorlunda legitimt i världen, vilket inte kan sägas om Rysslanda högst illegala invasion.
Citat:
Ukraina beskjuter civila i Belgorod med missiler.
I vanlig ordning visade sig Ryssland ha ett finger med i spelet i dödandet av civila då det trots allt är deras paradgren. Men även om det vore så att civila dog i collateral damage mot Ryska militära mål, anses det också legitimt att försvara sig till skillnad från Rysslands högst illegala invasion
Sedan hjälper det inte att du använder orden "beskjutit civila" som om civila var målet, istället för militära mål. Beskjuta och terrorisera civila som mål är också uttryckligen en rysk paradgren och det är precis vad de hållit på med de närmaste dagarna, och de sjunker ytterligare i deras redan låga anseende.
Citat:
Ganska ordentlig ondska där också, den du företräder. Men du ser dig väl som någon sorts Ukraina-Jesus ändå. Tycker du också Ukraina verkar vara en god stat? Som jagar människor att tvångsrekrytera. Tar in tonåringar, kvinnor, medelålders och gamla, bara det blir trupp av det. Skitsamma om de kan slåss och överleva. En fullständig otrolig ondska det där.
I den mån något sådant förekommer är det i vanlig ordning kraftigt överdrivet på Rysk sida, samtidigt som de gör allt detta själva och mer därtill.
Men faktum är att jag innan kriget reste runt en del i Ukraina och var inte jätteimponerad, då det fanns för mycket korruption i min smak och en del andra saker som jag inte direkt gillade, men Rysslands invasion ändrade mycket.
Det är väl närmast man kan beskriva det som att i ett grannskap så vore Ukraina den där småjobbige grannen som spelar hög musik, tar evigheter på sig att lämna tillbaka saker som de lånar, och bryr sig inte om att tillrättavisa barnen som ständigt kommer över och pallar äpplen i trädgården.
Ingen favoritgranne precis, men så flyttar Ryssland in i grannskapet som ett stinkande kriminellt drägg i sällskap med andra äckliga drägg, och så plötsligt blir det mesta förlåtet hos den jobbiga grannen då alla hans fel och brister helt bleknar i jämförelse. Man behöver faktiskt inte gilla något skarpt för att sympatisera med Ukraina, då det räcker mer än väl när den andre parten dvs. Ryssland är såpass motbjudande.
Något som jag dessutom finner extra motbjudande hos Ryssland är inte bara deras handlingar, utan hela deras tankesätt där de ständigt relativiserar och rationaliserar sina övergrepp mot andra, samtidigt som de själva blir så kränkta över andras övergrepp, såväl riktiga som inte sällan inbillade sådana.
Din pro-ryska inställning ovan är knappast något som ändrar denna uppfattning, utan snarare bekräftar den.
Det liknar mer ett kaosartat kuppförsök numera .