2024-01-03, 21:57
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
Ukraina har beskjutit civila i Donetsk med artilleri i alla år.

Det kallas faktiskt "collateral damage" mot militära mål i strid mot utbrytarepubliker, och skulle det vara totalt omöjligt att slå tillbaka utan att riskera civila liv skulle det vara totalt omöjligt för världens alla länder att upprätthålla sitt land mot separatister, i synnerhet dem som är supporterade och påhejade av en fientlig makt. Krigföring mot separatister brukar anses någorlunda legitimt i världen, vilket inte kan sägas om Rysslanda högst illegala invasion.

Citat:
Ukraina beskjuter civila i Belgorod med missiler.

I vanlig ordning visade sig Ryssland ha ett finger med i spelet i dödandet av civila då det trots allt är deras paradgren. Men även om det vore så att civila dog i collateral damage mot Ryska militära mål, anses det också legitimt att försvara sig till skillnad från Rysslands högst illegala invasion

Sedan hjälper det inte att du använder orden "beskjutit civila" som om civila var målet, istället för militära mål. Beskjuta och terrorisera civila som mål är också uttryckligen en rysk paradgren och det är precis vad de hållit på med de närmaste dagarna, och de sjunker ytterligare i deras redan låga anseende.

Citat:
Ganska ordentlig ondska där också, den du företräder. Men du ser dig väl som någon sorts Ukraina-Jesus ändå. Tycker du också Ukraina verkar vara en god stat? Som jagar människor att tvångsrekrytera. Tar in tonåringar, kvinnor, medelålders och gamla, bara det blir trupp av det. Skitsamma om de kan slåss och överleva. En fullständig otrolig ondska det där.

I den mån något sådant förekommer är det i vanlig ordning kraftigt överdrivet på Rysk sida, samtidigt som de gör allt detta själva och mer därtill.
Men faktum är att jag innan kriget reste runt en del i Ukraina och var inte jätteimponerad, då det fanns för mycket korruption i min smak och en del andra saker som jag inte direkt gillade, men Rysslands invasion ändrade mycket.

Det är väl närmast man kan beskriva det som att i ett grannskap så vore Ukraina den där småjobbige grannen som spelar hög musik, tar evigheter på sig att lämna tillbaka saker som de lånar, och bryr sig inte om att tillrättavisa barnen som ständigt kommer över och pallar äpplen i trädgården.

Ingen favoritgranne precis, men så flyttar Ryssland in i grannskapet som ett stinkande kriminellt drägg i sällskap med andra äckliga drägg, och så plötsligt blir det mesta förlåtet hos den jobbiga grannen då alla hans fel och brister helt bleknar i jämförelse. Man behöver faktiskt inte gilla något skarpt för att sympatisera med Ukraina, då det räcker mer än väl när den andre parten dvs. Ryssland är såpass motbjudande.

Något som jag dessutom finner extra motbjudande hos Ryssland är inte bara deras handlingar, utan hela deras tankesätt där de ständigt relativiserar och rationaliserar sina övergrepp mot andra, samtidigt som de själva blir så kränkta över andras övergrepp, såväl riktiga som inte sällan inbillade sådana.

Din pro-ryska inställning ovan är knappast något som ändrar denna uppfattning, utan snarare bekräftar den.
Citera
2024-01-03, 22:09
Medlem
raskenss avatar
Spekulativt men inte otroligt.USA hota ryssarna att leverera ATACM med frikort till Ukraina att bomba i Ryssland om.ä Inte Ryssarna slutade bomba infrastruktur.

https://charter97.org/en/news/2023/12/31/577647/
Citera
2024-01-03, 22:11
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Spekulativt men inte otroligt.USA hota ryssarna att leverera ATACM med frikort till Ukraina att bomba i Ryssland om.ä Inte Ryssarna slutade bomba infrastruktur.

https://charter97.org/en/news/2023/12/31/577647/

Så man byter mål till bostadshus och sjukhus istället? Kan ju inte direkt anses "bättre" från ett internationellt perspektiv.
Citera
2024-01-03, 22:12
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag var tvungen att googla detta att svenska prällar pluggade i DDR då jag var skeptisk. Tyvärr stämde det du skrev. Vid samma googling fick jag lära mig att det fanns många svenska lärare som gick pedagogiska kurser i Östyskland på 70-80 talen. Helt galet.

Konstigt att sånt inte tas upp i Updrag granskning och sånt. Detta har varit okänt för mig tidigare. Undrar när Säpo släpper namn, skulle vara spännande att kolla upp lärare man haft.

Edit ang sista stycket: kanske inte så konstigt för då kanske SVT och journaliskåren måste granska sig själva.

Det är så här ryska påverkansoperationer fungerar

Amnesty är infiltrerat röda korset är infiltrerat svenska fredsrörelsen Greenpeace AFA politiska partier feministiska/genusrörelsen . Överallt där du kan påverka inifrån eller underifrån. Inte ens nationalistiska rörelser är obefläckade .

När bollen sen är rörelse lever den ett eget liv . Inte ens Ryssland har kontroll över den . De kan bara spä på det och hoppas att det svänger och stannar när de vill .

I princip allt Ryssland säger att de slåss emot när det kommer västliga ideal är idéer de själva sponsrat uppmuntrat och spätt på . Det gäller allt från fredsrörelser hbtq miljö och religion .
Citera
2024-01-03, 22:14
Medlem
platyzmas avatar
Vet inte om man ska vara glad eller bara lättad om NATO ger tillstånd för Scalp, Stormshadow m.m in i Ryssland, men jag förstår varenda Ukrainare som vill radera Putinisterna 560km bortom fronten…
Citera
2024-01-03, 22:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Så man byter mål till bostadshus och sjukhus istället? Kan ju inte direkt anses "bättre" från ett internationellt perspektiv.

Ja ryssarnas logik är ju sinnessjuk ändå..förhoppningsvis leder det till att Atacm rullas in på bred front under våren tillsammans med F16.
Citera
2024-01-03, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det är så här ryska påverkansoperationer fungerar

Amnesty är infiltrerat röda korset är infiltrerat svenska fredsrörelsen Greenpeace AFA politiska partier feministiska/genusrörelsen . Överallt där du kan påverka inifrån eller underifrån. Inte ens nationalistiska rörelser är obefläckade .

När bollen sen är rörelse lever den ett eget liv . Inte ens Ryssland har kontroll över den . De kan bara spä på det och hoppas att det svänger och stannar när de vill .

I princip allt Ryssland säger att de slåss emot när det kommer västliga ideal är idéer de själva sponsrat uppmuntrat och spätt på . Det gäller allt från fredsrörelser hbtq miljö och religion .
Glöm inte miljörörelsen, tänk Tysklands gasberonde av Ryssland, som jag hoppas att dom inte glömmer.Även BLM-rörelsen sägs det och säkert en massa annat.

Läskigt att inse hur ryska påverkansoperationer och propaganda har lyckats påverka folks tänkande,även mitt förr i tiden (gillade ANC, Che Guevara och sånt men man var ju punkare) utan att man var medveten var det kom ifrån. Nyttigt att man konfroteras av det nu men lite pinsamt.
Citera
2024-01-03, 22:32
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Glöm inte miljörörelsen, tänk Tysklands gasberonde av Ryssland, som jag hoppas att dom inte glömmer.Även BLM-rörelsen sägs det och säkert en massa annat.

Läskigt att inse hur ryska påverkansoperationer och propaganda har lyckats påverka folks tänkande,även mitt förr i tiden (gillade ANC, Che Guevara och sånt men man var ju punkare) utan att man var medveten var det kom ifrån. Nyttigt att man konfroteras av det nu men lite pinsamt.

Jag brukade vara för jämlikhet. Dock ser inte jämlikhet riktigt ut som jag föreställde mig Det liknar mer ett kaosartat kuppförsök numera .
Citera
2024-01-03, 22:43
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Jag kan bara tolka ditt resonemang som att ukrainarna sent om sidor har börjat lära sig av Ryssland.
Senast redigerad av borriz 2024-01-03 kl. 22:46.
Citera
2024-01-03, 23:40
Medlem
Som vi redan förstod. Ryssarna har inte lyckats förstöra en endaste HIMARS.

Forbes skrev just en artikel om saken.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/01/01/so-far-russia-hasnt-destroyed-even-one-of-ukraines-39-himars-rocket-launchers-and-not-for-a-lack-of- trying/?sh=7eb9918e7eb8
So Far Russia Hasn’t Destroyed Even One Of Ukraine’s 39 HIMARS Rocket-Launchers—And Not For A Lack Of Trying.

The United States donated to Ukraine 39 High-Mobility Artillery Rocket Systems, or HIMARS.

The wheeled rocket-launchers, firing GPS-guided 227-millimeter M30/31 rockets as far as 57 miles, are some of Ukraine’s best artillery. And top targets for Russia in its 23-month wider war on Ukraine. The Russians haven’t managed to destroy a single HIMARS, however. They may have gotten close recently, when a Russian drone spotted a HIMARS in action. But close only counts with horseshoes and hand grenades.
M.a.o måste HIMARS-operatörerna vara oerhört skickliga vid det här laget med tanke på deras långa erfarenhet med systemen. Hatten av.
Senast redigerad av Chillgren 2024-01-03 kl. 23:53.
Citera
2024-01-03, 23:47
Medlem
18-årig rysk nynazist blev just avnazifierad i Ukraina.
https://mastodon.social/@ChrisO_wiki/111691398250594772
An 18-year-old Russian has become the youngest person confirmed to have died fighting for the Russians in Ukraine. His death, only two and a half months after signing up, followed the Russian government's decision in 2023 to let teenagers go to war straight from school.
Bild på nazistens nazistsymbol:
https://mastodon.social/@ChrisO_wiki/111691412341851085
A photo of Silchenkov (presumably released by his family) shows him wearing a neo-Nazi symbol, the sonnenrad or 'black sun' – an ancient European symbol that has been appropriated by far-right extremists.
Senast redigerad av Chillgren 2024-01-03 kl. 23:56.
Citera
2024-01-04, 00:45
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Du är ganska ensam att tycka att ryzka ekonomin oerhört starkt!
Flesta ekonomer är däremot överaskade att ryzk ekonomi är mycket tåligare än beräknat, gällande sanktioner etc.
Hade ryzk ekonomi varit så bra som du vill påskina skulle alla änkor och skadade soldater erhålla lovad ersättning, soldaterna i fält få lön samt alla statligt anställda få lön i tid.
Sanktionernas börjar gå hårt åt puttes gäng nu, Elvira (riksbankschefen) har trollat med knäna länge nu för att puttes tzarfetish ska få näring.
De har lyckats stabilisera rubeln på 90+/$ men inflationen och räntorna kommer att skena. Officiellt är inflationen ”låg” men i realiteten katastrof. Varför gnälls det över äggpriserna?
Har ryzzfan börjat äta mer ägg?
Har ukraina bombat hönsgårdar?
Eller tappar rubeln sitt värde?

5.5% BNP tillväxt hade Ryssland i kvartal 3. Ni ukromuppar sitter bara och önsketänker som ni alltid gjort. Konsensus bland professionella ekonomer är att rysk ekonomi går starkt och många anser att sanktionerna faktiskt gynnat rysk ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in