Citat:
Ursprungligen postat av
N0.N4M3
Glömde att skriva, du bör kolla upp dina levervärden, kan även vara det. Dricker du mycket alkohol eller konsumerar andra preparat? Röker du?
Liksom man ska se igenom sina vanor.
Även tillsatser i mat såsom färgämnen kan ge allergiska reaktioner.
Dricker mindre alkohol än gemene man. Kanske en eller två öl varannan vecka. Rökte innan i 10 år, slutade för 3 år sedan. Inga preparat konsumeras och min kost är ganska vanlig husmanskost ( har en sambo vars största intresse är mat, så får väldigt varierad kost).
Citat:
Ursprungligen postat av
VitKalla
Finns ju mängder av saker man kan reagera på, men som inte upptäcks om man inte ger sig fan på att hitta det. Så var metodisk. Att du haft samma sköljmedel flera år är ex tyvärr ingen garanti för att du inte skall reagera nu.
Men för att minska/dämpa symptomen, har du provat kräm som är specifikt till för att dämpa klåda? Alltså inte mjukgörande.
Och Ovixan (samt all kortison) behöver trappas ner och användas tillsammans med mjukgörande. Sluta alltså inte tvärt med en sån kräm samt var sparsam när du använder den, bara ett mycket tunt lager.
Du gör det mest grundläggande? Dricker ordentligt, dushar med duscholja, smörjer in ett par gånger om dagen?
Kör duscholja, smörjer 2-3 ggr dagen, dricker bra. Trappade ner sakta men säkert med ovixan (två veckors nedtrappning). Testat och kör med Canoderm, hjälper inte särskillt mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
93T
Har samma bekymmer, kliar och får lätt nässelutslag och kraftiga röda märken om man lätt rispar huden.
Provade allt och var hos flera läkare tills jag träffade en som frågade om jag testat att ta dubbla tabletter med antihistamin, jag provade och besvären försvann.
Tar nu två cetirizin varje morgon och är fri från klåda, missar jag tabletterna kommer det genast tillbaka.
Och andra läkare sa att det inte hjälper att öka dosen 😅
Prövat med olika antihistamintabletter utan resultat tyvärr.