2024-01-03, 18:04
Medlem
Enligt Aftonbladet råder det missförhållande vid en tingsrätt, där finns nämligen en domare som mobbar åklagare, målsägarbiträden och advokater i rättssalen.
Flera åklagare har skrivit till tingsrätten och klagat. De vill inte underteckna med sina namn. I en medelstor svensk stad.

Vilken tingsrätt är det ?

https://www.aftonbladet.se/av/oisin-cantwell
Senast redigerad av tryggvardag 2024-01-03 kl. 18:10.
Citera
2024-01-03, 19:07
Medlem
Jag undrar samma.
Hade en känsla för Luleå men är inte alls säker
Citera
2024-01-03, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Jag undrar samma.
Hade en känsla för Luleå men är inte alls säker

Vad får dig att tänka på Luleå?
Citera
2024-01-03, 19:47
Medlem
Passar in på Hudiksvall.
Citera
2024-01-03, 21:29
Avslutad
Nacka? Alltid tjänster ute
Citera
2024-01-04, 11:54
Medlem
Tänkte direkt på en viss rådman på THE, men såvitt jag vet är där en manlig lagman. I artikeln nämns att lagmannen är en kvinna, om det nu stämmer
Citera
2024-01-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pleinsud
Tänkte direkt på en viss rådman på THE, men såvitt jag vet är där en manlig lagman. I artikeln nämns att lagmannen är en kvinna, om det nu stämmer

Förefaller vara en man.

Ur artikeln:
Citat:
”I flertalet fall upplever vi att hans sätt att leda förhandlingen tangerar gränsen för mobbning där det kan vara åklagaren, advokat eller målsägandebiträde som utsätts”.

Och kvinnor som utsätts:

Citat:
En av mina källor säger att det framförallt är yngre kvinnliga åklagare som utsätts.
Senast redigerad av Furorem 2024-01-04 kl. 13:05.
Citera
2024-01-04, 13:08
Medlem
paenkeikeus avatar
Måste vara en svår balans att hålla, speciellt år in och år ut med folks bullshit.

Typer som hela tiden hugger mitt i meningen på folk hela tiden så det knappt går att säga ett pip är så jävla störigt, samtidigt så stör jag mig när advokater får orera alldeles för fritt och beskylla vittnen/målsänganden för en massa saker med insinuerande frågor.

Men en del domare verkar vara lite översittartyper, även om de aldrig för allt i världen vill göra fel enligt vad lagar och rättsläge säger. Dvs, inte personer som skulle döma folk orättvist, trots att de är hemskt stränga.

Då kan det faktiskt vara värre med de som är lite för snälla för den som är åtalad.
Citera
2024-01-04, 13:13
Medlem
Hade det varit en hon-dommare i stockholm så hade saken varit löst nu: Södertörn
Citera
2024-01-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Förefaller vara en man.

Ur artikeln:

Och kvinnor som utsätts:

Rådmannen jag tänker på är en man men lagmannen på TR i artikeln anges vara kvinna. THE har en manlig lagman. Annars stämmer det in rätt bra!!
Citera
2024-01-04, 15:33
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pleinsud
Rådmannen jag tänker på är en man men lagmannen på TR i artikeln anges vara kvinna. THE har en manlig lagman. Annars stämmer det in rätt bra!!

Varför förkortar du tingsrättens namn? Det finns ingen tingsrätt i Sverige som börjar på T, så du får nog lov att tala ur skägget och skriva ut vilket tingsrätt du mumlar om. Betyder förkortningen "Tingsrätten Helsingborg"? Det hoppas jag inte, för det är en aldrig tidigare använt förkortning i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Skurksallad
Nacka? Alltid tjänster ute

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Hade det varit en hon-dommare i stockholm så hade saken varit löst nu: Södertörn

Södertörn och Nacka hör till Stockholm. Skulle ni beskriva Stockholm som "en medelstor svensk stad"?
Citera
2024-01-04, 16:23
Medlem
[quote=Stygotius|86909787]Varför förkortar du tingsrättens namn? Det finns ingen tingsrätt i Sverige som börjar på T, så du får nog lov att tala ur skägget och skriva ut vilket tingsrätt du mumlar om. Betyder förkortningen "Tingsrätten Helsingborg"? Det hoppas jag inte, för det är en aldrig tidigare använt förkortning i så fall.

THE är myndighetskoden för Helsingborgs tingsrätt, som precis som alla andra domstolar har en unik kod. Även inom domstolsväsendet i övrigt ett vedertaget sätt att benämna en specifik domstol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in